تولید سالانه 1200 تا 1500کیلوگرم زعفران:

عرضه بی‌نشان طلای سرخ کویردر استان یزد

استان رتبه سوم تولید محصول زعفران را در کشور به خود اختصاص داده اما عرضه‌ این محصول بدون بسته‌بندی و به صورت ناشناخته، به بی‌نشان بودن طلای سرخ کویر در دنیا منجر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم زعفران در استان تولید می‌شود که فارغ از نام و نشانی از استان، به بازارهای خارجی صادر می‌شود در حالی که می‌توان با ایجاد واحدهای فراوری و بسته‌بندی این محصول، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزان کرد.
در شرایطی که کم آبی و محدودیت منابع آبی، کشاورزان استان را به سمت محصولات کم آبخواه از جمله زعفران سوق داده است، عرضه فله‌ای این طلای سرخ، ارزش افزوده کمتری را نصیب کشاورزان استان می‌کند.

تولید سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰کیلوگرم زعفران
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که ۶۰۰ هکتار از سطح زیر کشت استان به محصول زعفران اختصاص یافته است افزود: این محصول به دلیل کم‌آبخواه بودن و سازگاری با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان، مورد قبول کشاورزان یزدی قرار گرفته است و از محصولات مورد توجه برای تغییر الگوی کشت استان است.
«محمدرضا ابراهیمی» با بیان این‌که ۳۷۵ هکتار از سطح زیر کشت زعفران استان بارور و بقیه غیربارور هستند، گفت: سالانه با توجه به شرایط کاشت بین، ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم زعفران از اراضی استان برداشت می‌شود.
وی با اشاره به جایگاه سوم استان در تولید زعفران مرغوب ادامه داد: متوسط برداشت زعفران در هر هکتار از اراضی استان، ۵/۴ کیلوگرم است.
این مسئول تاکید کرد: محصول زعفران یکی از مناسب‌ترین گیاهان مناطق کم‌آب کشور است که برداشت آن از نیمه دوم آبان‌ماه در استان آغاز می‌شود و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

بهاباد؛ قطب تولید زعفران کویر
ابراهیمی شهرستان بهاباد را قطب تولید محصول زعفران در استان معرفی کرد و افزود: این محصول در شهرستان‌های مهریز و ابرکوه نیز برداشت می‌شود اما اقلیم خاص شهرستان بهاباد این شهرستان را به قطب تولید زعفران در استان تبدیل کرده است.
وی با اشاره به رتبه برتر شهرستان بهاباد از نظر کمیت و کیفیت تولید محصول زعفران، افزود: هر چند سطح زیر کشت زعفران در استان از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی کمتر است، اما مرغوبیت و کیفیت زعفرانی که در شهرستان بهاباد تولید می‌شود، به کسب جایگاه مناسبی در تولید این محصول منجر شده است.

نبود صنایع تبدیلی؛ مشکل صادرات زعفران
معاون اداره امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با تاکید بر این‌که نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، مشکل اصلی صادرات محصول زعفران استان است، گفت: فراهم نشدن فرصت بسته‌بندی مرغوب این محصول، به صادرات بی‌نشان آن به کشورهای مختلف منجر می‌شود.
«علی‌محمد ذبیحی» ادامه داد: محصول زعفران استان به رغم مرغوبیت و کیفیت، بدون ذکر نامی ‌از استان به بازارهای داخلی و خارجی راه می‌یابد در صورتی که اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول در استان دایر ‌شود، زعفران مرغوب با نام و نشان استان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
وی با تاکید بر این‌که خام‌فروشی اصلی‌ترین مشکل زعفران‌کاران استان است، افزود: واسطه‌ها بدون این‌که دستی در کاشت و برداشت محصول زعفران استان داشته باشند، این محصول را خریداری کرده و با بسته‌بندی به بازارهای مختلف صادر کرده و سود بیشتری کسب می‌کنند.

صادرات ۶۰ درصد زعفران تولیدی استان
معاون اداره امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از صادرات بیش از ۶۰ درصد زعفران تولیدی استان خبر داد و افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس، عمده بازارهای فروش این محصول هستند.
ذبیحی افزود: امسال ۲ مجوز برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصول زعفران صادر شده که امیدواریم با فعالیت این ۲ واحد صنعتی، مشکلات صادرات و بسته‌بندی محصولات زعفران استان، رفع شود.
این مسئول از فعالیت ۷‌هزار تولیدکننده زعفران در استان خبر داد و افزود: درآمدزایی این محصول برای کشاورزان با توجه به خام‌فروشی زعفران تولیدی استان به حداقل رسیده است. معاون اداره امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مرغوبیت محصول زعفران شهرستان بهاباد، بر ضرورت راه‌اندازی واحدهای تبدیلی و تکمیلی این محصول در شهرستان تاکید کرد و افزود: به این ترتیب درآمدزایی این محصول ۳‌برابر خواهد شد. ذبیحی با اشاره به کم‌آبخواه بودن محصول زعفران تاکید کرد: اما این محصول نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است. وی عمده مشکل تولیدکنندگان محصول زعفران را بعد از خام‌فروشی، هزینه بالای دستمزدکارگران مورد نیاز عنوان کرد و افزود: به دلیل این که این محصول در برداشت نیازی به ماشین آلات ندارد، کار برداشت آن نزدیک به یک ماه طول می‌کشد.

پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان زعفران
معاون اداره باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان زغفران استان خبر داد و گفت: این تسهیلات با هدف تامین سرمایه در گردش به صورت مشارکتی به ازای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان به زعفران‌کاران استان پرداخت می‌شود. «علی‌محمد ذبیحی» همچنین به حمایت از کشاورزان زعفران‌کار استان با ارائه پیاز زعفران و کود مناسب اشاره کرد و افزود: هر هکتار اراضی زیر کشت محصول زعفران به ۳ تن پیاز این محصول نیاز دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..