نشست شبیه‌سازی کامپیوتری در یزد

no-thumbs

نشست علمی با عنوان «شبیه‌سازی کامپیوتری مسایل مکانیک سیالات زیستی در چشم و سیستم تنفسی بالای انسان» در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز امید ابوعلی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در نشست «شبیه‌سازی کامپیوتری مسائل مکانیک سیالات زیستی در چشم و سیستم تنفسی بالای انسان» در دانشگاه یزد، گفت: امروزه با پیشرفت‌ روش‌های عددی و کامپیوترها، دینامیک سیالات محاسباتی (GFD) سهم قابل توجهی از تحقیقات پایه و کاربردی را به عهده گرفته است.

 

وی افزود: یکی از زمینه‌های مهم و جالب، مبحث مکانیک سیالات زیستی است و با توجه به ملاحظات محدودکننده انجام آزمایش‌های درون بدنی و مشکلات و هزینه‌های آزمایش‌های بیرون بدنی، شبیه‌سازی کامپیوتری جریان سیالات در بدن انسان اهمیت بیشتری دارد.

 

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در این سخنرانی همچنین در خصوص مدل‌سازی کامپیوتری دینامیک سیالات و انتقال دارو در چشم انسان و نیز جریان هوا و حرکت ذرات در سیستم تنفسی بالایی، مطالبی را ایراد کرد.

 

ابوعلی پس از یک مقدمه و مروری کوتاه بر آناتومی سیستم تنفس، شبیه‌سازی جریان هوا و نیز حرکت ذرات آلاینده یا دارو در سیستم تنفسی انسان در شرایط نرمال و شرایط غیر عادی، مانند بعضی از بیماری‌ها و تاثیر بعضی از جراحی‌ها (مثل عمل تصحیح انحراف بینی و اندوسکوپی سینوس‌ها) و همچنین بعضی از چالش‌های شبیه‌سازی عددی و آخرین نوآوری‌ها در این زمینه مورد بررسی قرار داد.

 

در این نشست ابتدا با یک مقدمه و مروری کوتاه بر آناتومی و فیزیولوژی مرتبط، انواع جریان‌های سیال در ناحیه قدامی و خلفی چشم انسان تشریح شد و شبیه‌شازی کامپیوتری این جریان‌ها و تاثیر حرکات چشم انسان بر جریان سیال و انتقال دارو و نیز شبیه‌سازی بعضی از عمل‌های جراحی، از قبیل مرحله شستشوی عمل آب مروارید یا تاثیر عمل ویترکتومی و پانسمان گازی، از دیدگاه مکانیک سیالات زیستی از دیگر مواردی بود که در این نشست ارائه شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..