مدارس علمیه یزد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد

no-thumbs

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد گفت: بیشتر مدارس علمیه یزد دارای قدمتی از ۱۵۰ تا ۳۰۰ سال است و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، آیت الله محمدرضا ناصری ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران استان یزد گفت: در حال حاضر تمامی پنج مدرسه علمیه در یزد دارای قدمتی زیاد است و برخی از آن ها نیز تخریب شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه برای ساخت حوزه های علمیه جدید کاری نشده و حوزه های قدیمی نیز علی رغم بازسازی دارای فضای کافی برای طلاب نیست و باید برای ساخت حوزه های علمیه جدید برنامه ریزی شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد افزود: ظرفیت گنجایش و تحصیل طلاب برای سال تحصیلی جدید فقط ۳۵۰ نفر است درحالی که حداقل باید برای پذیرش سه هزار طلبه برنامه ریزی شود.

امام جمعه یزد گفت: طبق آماری که اعلام شده بیش از ۹۰ هزار دانشجو و ۱۷۰ هزار دانش آموز در استان یزد مشغول تحصیل هستند که باید برای تهذیب و هدایت دینی این نسل آینده برنامه ریزی شود اما آیا این تعداد طلبه کافی خواهد بود.

آیت الله ناصری افزود: دشمنان از طریق موبایل ها و اینترنت ها نسل آینده ما را هدف گرفته اند و شبانه روز در این عرصه فعال هستند تا جوانان و نوجوانان را از دین جدا کنند لذا حوزه های علمیه، بزرگان، فرهنگیان و هرکس درد دین دارد باید برای مقابله با این توطئه های دشمنان تلاش کند.

امروزه شاهد موفقیت های زیاد قشر بانوان هستیم

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این مراسم گفت: یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی گسترش زمینه‌ های کسب علم توسط بانوان است و این جدیت و اهتمام در فراهم کردن بسترهای دانش ‌اندوزی برای خواهران تا جایی پیش رفته که امروز شاهد موفقیت‌های بزرگ علمی و کسب رتبه‌ های بالایی در بین این قشر هستیم.

محمدعلی طالبی با اشاره به اینکه اعتماد جامعه و خانواده‌ ها به علم‌اندوزی بانوان و دختران در سطح بسیار عالی افزایش پیداکرده است، افزود: اگر نگاهی دقیق به بحث علم‌اندوزی بانوان داشته باشیم در کنار فرصتی که نظام جمهوری اسلامی فراهم کرده، حضور بانوان در عرصه‌ های مختلف علمی با پیش از انقلاب قابل‌ مقایسه نیست و رشد قابل‌ توجهی داشته است.

وی یکی از جلوه‌ های مثبت حضور بانوان در عرصه‌های ملی را تأسیس مدارس علمیه خواهران و حضور طلاب خواهر در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه این مهم توانسته یکی از کمبودهایی که جامعه اسلامی با آن مواجه بوده است را برطرف کند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: جامعه امروزی بیش از اینکه به مدارس علمیه برادران نیازمند باشد به دلیل نوع مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم نیازمند مدارس علمیه خواهران است.

وی تأکید کرد: امیدواریم شاهد جامعه‌ ای سالم، پاینده و مبتنی بر ارزش‌ های اخلاقی و رفتارهای دینی باشیم و حضور خواهران در این مدارس و گسترش کمی و کیفی این مدارس باعث شود تا به‌ طور کامل از همه نیروهای توانمند علمی و مذهبی در جامعه بهره ببریم.

تحصیل سه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه خواهران استان یزد

مدیر حوزه علمیه خوهران استان یزد نیز در این مراسم از تحصیل سه هزار طلبه خواهر در حوزه های علمیه استان خبر داد و گفـت: امسال ۶۰۰ طلبه جدید الورود سطح دو، سه و چهار در حوزه های علمیه خواهران مشغول تحصیل خواهند شد.

حجت الاسلام محمد کارگر با اشاره به اینکه  ۳۰۰ استاد در مدارس علمیه فعالیت دارند افزود: یک هزار و ۱۰۰ نفر از طلاب خواهر با مدرک لیسانس از حوزه های علمیه فارغ التحصیل شده اند.

وی از راه اندازی و احداث چهار مدرسه جدید شامل دو مدرسه سطح دو و دو مدرسه سطح چهار خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ مدرسه علمیه خواهران در استان مشغول فعالیت هستند که امسال نیز چهار مدرسه جدید ساخته خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خوهران استان یزد با اشاره به راه اندازی سطح چهار معادل دکتری در استان، آن را افتخاری برای استان خواند و گفت: در کشور سطح چهار حوزه های علمیه خواهران فقط در قم، تهران، اصفهان و یزد راه اندازی شده است.

کارگر به برگزاری سالیانه ده ها جلسه کرسی آزاد اندیشی در حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و تصریح کرد: کسب رتبه برتر در جشنواره علامه حلی، رتبه برتر کشوری در رشته های مختلف قرآنی، کسب رتبه برتر کشوری در مسابقات کتاب خوانی آثار شهید مطهری از جمله موفقیت های حوزه علمیه خواهران استان است.

وی از اعزام ۲۰۰ نفر از طلاب فعال فرهنگی به مناطق جنگی در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: دوره تربیت مربی تجوید قرآن نیز با شرکت ۷۰ نفر برگزار شد که ۵۱ نفر در آزمون با رتبه عالی قبول شدند.

در پایان این مراسم از سه کتاب احکام نوپدید فقهی گردآوری شده سمیه برزگری و رویا دهقانی، کتاب آیات قرآن در منظومه اعتقادی حکیم نظامی اثر افسانه یاوری و کتاب مثل های قرآنی با مروری بر کلام علی ع و فاطمه س اثر نرگس بخت نما رونمایی شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..