ریه‌ تنفسی یزد در آستانه تخریب

no-thumbs

شهردار شاهدیه با بیان اینکه شاهدیه به دلیل وجود باغ‌های گسترده، برای یزد یک ریه تنفسی به شمار می رود، گفت: متاسفانه این ریه تنفسی در آستانه تخریب قرار گرفته و باید از این فاجعه جلوگیری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمد جواد ابوالحسنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سبک معماری شاهدیه یک سبک اختصاصی است و با تلفیق باغ‌ها و بافت تاریخی، فضای دیدنی و جالبی در شهر حاکم شده و وجود این باغ‌ها سبب شده تا مسیر یزد ـ اردکان که یکی از آلوده ترین مناطق استان یزد به دلیل وجود آلاینده های صنعتی است، تا حدی تلطیف شود.

وی عنوان کرد: آلاینده ها یک تهدید جدی برای یزد به ویژه شاهدیه به شمار می روند و نه تنها سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده اند، بلکه اشتغال ایجاد شده توسط این واحدها، به تدریج جمعیت و بافت و ساخت و ساز در این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

ابوالحسنی خاطرنشان کرد: کارخانجات صنعتی بر روی روش زندگی مردم و کشت و کار آنها تاثیر گذاشته و از سوی دیگر از آنجا که زمین قیمت مناسب تری در شاهدیه نسبت به یزد به رغم فاصله بسیار کم دارد، باغ ها به تدریج خریداری و تبدیل به خانه های مسکونی می شوند.

وی با بیان اینکه نگهداری از باغ ها در شرایط فعلی سخت است و کمبود آب، انگیزه را از مردم گرفته است، افزود: امیدواریم با تخصیص سهمیه آب از تصفیه‌خانه فاضلاب به فضای سبز و باغ‌ها بتوانیم بخشی از مشکل آب در این منطقه را حل کنیم.

ابوالحسنی ادامه داد: در حال حاضر سه لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد به شهرداری ها اختصاص داده‌اند در حالی که نیاز شهرداری شاهدیه برای آبیاری فضای سبز و نگهداری آن، ۵۰ لیتر در ثانیه است.

شهردار شاهدیه با بیان اینکه این باغ‌ها در گذشته محل ارتزاق مردم بودند و شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دامداری بود، عنوان کرد: اکنون به دلیل خشکسالی و عدم صرفه اقتصادی کشت محصولات بومی این منطقه، باغ‌ها دیگر شرایط گذشته را ندارند به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می گیرند و بسیاری از آنها نیز به تدریج به خشک شده و از بین رفته اند.

وی با بیان اینکه دامداری و کشاورزی باید در شاهدیه احیا و ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: جای خالی جهاد کشاورزی در شاهدیه به شدت احساس می‌شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..