احیا زندگی در «عصرآباد»

no-thumbs

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر از احداث نخستین دهکده گردشگری استان در روستای عصرآباد اشکذر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سید محمدجعفر میرجلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز عملیات اجرایی نخستین دهکده گردشگری استان یزد در روستای عصرآباد اشکذر خبر داد و اظهار داشت:  عصرآباد از روستاهای زرتشتی نشین شمال یزد و دهی خالی از سکنه است که در روزگاری نه چندان دور نزدیک به ۵۰ خانوار در آن زندگی می کردند.

وی ادامه داد: آنچه بیش از هر چیز این روستای تاریخی را مورد توجه قرار داده، بافت بکر و دست نخورده تجمیع شده و آب انباری که از شهرتی جهانی برخوردار و متعلق به دوران قاجار است.

میرجلیلی با اشاره به اینکه آب انبار از هفت بادگیر بلند و دو مخزن برخوردار است که هر بادگیر دارای چهار منفذ در هر ضلع است افزود: آجر، خشت خام، ساروج، گچ و قلوه سنگ عمده مصالح به کار رفته در این بنا است.

زندگی در روستای تاریخی احیا می‌شود

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: هدف از اجرای این طرح ایجاد تاسیسات گردشگری شامل مراکز اقامتی، رستوران سنتی، کافی شاپ، رصدخانه، مراکز کویرنوردی، سافاری و مراکز بوم گردی است.

وی ادامه داد: افزایش شب خواب گردشگران شهرستان، توقف بیش از ۱۰ ساعت گردشگر به منظور استفاده از مراکز دهکده توریستی و احیاء بافت عصرآباد و زندگی دوباره در این بافت از دیگر اهداف این طرح است.

میرجلیلی تصریح کرد: سرمایه گذاری در این روستا با حمایت های معاونت سرمایه گذاری و کمک بخش خصوصی صورت می گیرد.

ساماندهی محور فرهنگی – گردشگری شهر اشکذر

وی گفت: بافت تاریخی موجود در محدوده مسجد جامع و مسجد حاجی رجبعلی یکی از بافت های تاریخی و ارزشمند شهر اشکذر است که بخش عمده ای از آثار تاریخی، فرهنگی شهر شامل آسیاب آبی اشکذر، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، آب انبار میرزا ابوالهادی، امامزاده مراد، مسجد تنوره، مسجدجامع، قلعه اشکذر، سایت تاریخی و … در این محدوده قرار دارد.

میرجلیلی افزود: می توان با ساماندهی و محوطه سازی، مرمت و احیا بافت تاریخی و مسیرهای منتهی به آن محور فرهنگی – گردشگری بی نظیری را به منظور استفاده گردشگران تخصیص دهد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر اظهار داشت: این نمایندگی آثار تاریخی همچون آسیاب آبی، مسجد حاجی رجبعلی، آب انبار میرزا ابوالهادی را مرمت و بوستان علی مرشد را در دو سال اخیر ایجاد کرده است و در حال حاضر فاز اول مرمت قلعه اشکذر در حال انجام است و سایر آثار نیز در اولویت مرمت قرار دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و دولتی و معتمدان و خیران از پتانسیل های بالای مجموعه استفاده شود و مجموعه فرهنگی گردشگری شهر اشکذر طرح ریزی و به بهره برداری برسد.

میرجلیلی افزود: در حال حاضر طرح اولیه ساماندهی این مجموعه با کمک کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر تهیه و به زودی به نهادهای ذیربط ارسال خواهد شد.

قریب ۷۰۰ اثر تاریخی در اشکذر وجود دارد

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: این شهرستان دارای آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی بی نظیری است که قابلیت جذب گردشگران بسیاری را داراست.

میرجلیلی با اشاره به اینکه قریب به ۷۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد، افزود: تاکنون بیش از ۶۰ اثر تاریخی شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..