قلعه «گلستانه مروست» در راه ثبت ملی

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از تلاش برای ثبت ملی قلعه «گلستانه مروست» به عنوان یکی از قلعه‌های تاریخی این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز علی‌اصغر دشتی‌زاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قلعه تاریخی گلستانه مروست در روستایی متروکه به نام گلستانه قرار گرفته و نامگذاری آن نیز متاثر از نام روستا است.

وی عنوان کرد: این قلعه متعلق به دوران قاجار است و یکی از زیباترین قلعه های تاریخی شهرستان خاتم به شمار می رود که داراری ارزش تاریخی بسیاری است.

دشتی‌زاد با اشاره به ساختمان این قلعه یادآور شد: قلعه گلستانه دارای ۱۲ ردیف چینه است که ارتفاع قلعه را به شش متر می رساند و ورودی قلعه نیز در ضلع شرقی آن واقع شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم افزود: در این قلعه هیچ گونه بنای سرپوشیده برای نگهداری احشام وجود ندارد و بر اساس گفته یکی از کهنسالان منطقه، اهالی این قلعه خوش نشین بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر پراکندگی بافت مسکونی، این قلعه به غیر از قسمت ورودی بنا در اطراف دیوار قلعه پراکنده شده و تراکم بناها در ضلع غربی قلعه بیشتر است.  

دشتی زاد با بیان اینکه مراحل ثبت این بنای ارزشمند تاریخی طی شده است، اظهار امیدواری کرد: قلعه گلستانه مروست در سال جاری در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..