انتقاد از عملکرد کمیسیون ویژه برجام:

امیدواری تابش به فرجام خوش “برجام” در مجلس با درایت رئیس مجلس

تابش نماینده اصلاح طلب اردکان به فرجام خوش "برجام" در مجلس با درایت رئیس مجلس تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"محمدرضا تابش" در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتقاد از عملکرد کمیسیون ویژه برجام، ابراز عقیده کرد: تجربه خوبی نبود که در آخرین سال فعالیت مجلس کمیسیونی با این شاکله چنین موضوع مهمی را بررسی کند و منافع ملی را تحت‌الشعاع مقاصد جناحی و سیاسی‌اش قرار دهد.

 

وی با بیان این‌که «از ابتدای شکل‌گیری کمیسیون برجام در خود مجلس اختلاف‌نظرهایی وجود داشت و این کمیسیون با تاخیر و اما و اگر تشکیل شد»، افزود: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در مورد این‌که این موضوع نباید موجب انشقاق در جامعه شود، باید سعی می‌شد کمیسیون را افرادی شکل دهند که هم از نظر تخصصی صاحب حرف هستند و تجارب کاری زیادی در عرصه‌ی سیاسی دارند و هم در بین جناح‌های سیاسی متهم به تندروی نیستند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس معتقد است: از ابتدا، عده‌ای که علم مخالفت با دولت و مخصوصا سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای را بلند کرده بودند، سعی کردند این کمیسیون را در اختیار بگیرند که البته قدری از این تقصیر متوجه فراکسیون رهروان ولایت است. ما به آقایان پیشنهاد کردیم که از اصلاح‌طلبان کسی در کمیسیون حضور نیابد و در عوض چهره‌هایی به عضویت کمیسیون درآیند که در مجلس به عدالت و انصاف مشهورند و اگر هم وابسته به جناحی هستند تصمیم‌گیری جناحی‌شان را در مسائل کلان دخالت ندهند، اما این استراتژی دنبال نشد.

 

تابش با بیان این‌که «سهمیه‌ای برای اصلاح‌طلبان در کمیسیون برجام در نظر گرفته نشده بود» یادآور شد: حضور آقای تاجگردون در کمیسیون برجام در فراکسیون رهروان ولایت مصوب شد و آقای پزشکیان هم مورد توافق دو فراکسیون بود و ایشان جزو پنج نفری بود که فراکسیون تصمیم به حضورشان در کمیسیون برجام گرفتند و هر دو نفر از بزرگواران و اصلاح‌طلبان بسیار شایسته هستند.

 

وی با بیان این‌که «علاوه بر تیم‌های مذاکره کننده فعلی و قبلی، نخبگان، دانشمندان صاحب صلاحیت و مسئولان ادوار گذشته سازمان انرژی اتمی هم باید برای بررسی پیامدهای برجام به کمیسیون ویژه دعوت می‌شدند»، اضافه کرد:‌ کمیسیون ویژه برجام از تیم فعلی و پیشین مذاکره کننده دعوت کرد، اما در انعکاس رویدادهای کمیسیون جانب عدالت و انصاف رعایت نشد تا جایی که نایب رئیس مجلس که فردی متین، منصف و پرحوصله است دادش درآمد که رعایت عدالت و انصاف نمی‌شود که صحبت تیم سابق هسته‌ای به‌طور کامل پخش می‌شود، اما اظهارات مقامات دولت پخش نمی‌شود.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با تاکید بر «لزوم شفاف‌سازی در مورد رویکرد صداوسیما به پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون ویژه برجام» ادامه داد: ما در آستانه انتخابات هستیم و چهره‌های خاصی اکثرا از جنبه اصولگرایی و بعضا جنس تندشان در کمیسیون هستند و این یک محمل تبلیغاتی برای آن‌هاست که دیدگاهشان را مطرح کنند و طرفداران‌شان در جامعه در جریان دیدگاه آن‌ها قرار گیرند. هیات رئیسه مجلس و مسئولین صداوسیما باید پاسخ دهند که تصمیم به پخش برنامه‌ها بر اساس چه رویکردی بوده است و حالا که مسئولین دولت می‌خواهند پاسخ دهند علت قطع پخش تلویزیونی چیست؟

 

وی با بیان این‌که «اکثریت نمایندگان علی‌رغم تفاوت دیدگاه‌شان با دولت، جانب انصاف را رعایت می‌کنند و شرایط خاص کشور را مد نظر قرار می‌دهند» افزود:‌ با توجه به این که برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده، کشورهای اتحادیه اروپا آن را پذیرفته‌اند و در آمریکا هم مخالفین نتوانسته‌اند تا الان خدشه‌ای به آن وارد کنند؛ بنابراین دست مجلس خیلی باز نیست که تغییرات اساسی در آن ایجاد کند و حتی پیش از این هم مجلس چارچوب‌ها را در طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌یی مشخص کرده و نهایتا می‌تواند اگر جایی تصور شد که ممکن است منافع ملی خدشه‌دار شود، تذکری بدهد.

بخش نظردهی بسته شده است..