پیش‌بینی تولید ۴۵ هزار تن پسته‌ در استان یزد

no-thumbs

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد امسال را سالی پربار برای پسته‌کاران استان خواند و پیش‌بینی کرد از سطح 31 هزار و 400 هکتار از باغات استان حدود 45 هزار تن پسته خشک برداشت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدرضا ابراهیمی در این باره توضیح داد: این پیش‌بینی بدین معناست که امسال تا حدودی جبران سال‌هایی که از هر هکتار ۵۰۰ کیلو پسته برداشت می‌شد، خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه فصل برداشت پسته در استان یزد هر ساله از اواخر شهریور، آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار هکتار از اراضی استان به باغ پسته اختصاص دارد که از این میزان حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار غیر بارور و ۳۱ هزار و ۴۰۰ هکتار بارور است.

 

این مسئول با بیان اینکه استان یزد و به ویژه شهرستان خاتم، ظرفیت و پتانسیل لازم برای توسعه بیشتر باغات پسته را دارد، گفت: استان یزد در آینده با توجه به روند توسعه‌ای که بخش باغات پسته دارد، به عنوان یکی از قطب‌های اصلی پسته کشور مطرح خواهد شد.

 

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان‌های خاتم با ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن، مهریز ۱۱ هزار تن و اردکان با ۷۰۰۰ تن، رتبه‌های اول تا سوم تولید پسته را در استان دارند، خاطرنشان کرد: محصول پسته استان از ارقام کله‌قوچی، احمدآقایی، اکبری و اوحدی است.

 

وی افزود: در فصل برداشت این محصول به صورت دائم برای هر هکتار، سه تا چهار نفر و به صورت موقت برای حدود ۲۰ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود.

 

ابراهیمی با اشاره به وجود ۱۸۵ مراکز خرید و ترمینال پسته در استان، یادآور شد: ارائه خدمات فنی در زمینه تغذیه درختان پسته، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و پرداخت تسهیلات به پسته‌کاران از فعالیت‌های مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌های استان است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..