توضیح میراث فرهنگی یزد درباره یک باور محلی

no-thumbs

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: سکنه شهرستان ابرکوه معتقدند در چاه واقع در بقعه دوازده امام، تصویر ماه و ستاره‌ای قابل رویت بوده و این در حالی است که چاه در داخل بنا قرار دارد و امکان انعکاس تصویر ماه یا ستاره در آب چاه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری‌نیا با یادآوری اینکه در وسط بقعه دوازده امام ابرکوه چاهی وجود دارد که به "چاه ماه و ستاره" معروف است، اظهار کرد: در صورت صحت گفته اهالی، این موضوع خارق العاده است ولی در حال حاضر چاه آب ندارد و خشک است.

 

وی با بیان اینکه بقعه دوازده امام هروک واقع در شهرستان ابرکوه به شماره ۳۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در مورد این بنا که در روستای هروک دهستان تیرجرد ابرکوه واقع شده است، توضیح داد: تاریخ دقیق ساخت بقعه در منابع یا در کتیبه‌ای که در بنا نصب باشد، وجود ندارد اما با توجه به سبک و سیاق معماری بنا، قدمت آن به دوره صفوی مربوط است.

 

ذاکری‌نیا افزود: بقعه متعلق به شخصیت خاصی که در آن مدفون باشد نیز نیست ولی در بین سکنه روستا به دوازده امام معروف است.

 

وی اظهار کرد: بنا، خشتی با نقشه‌ای چلیپایی است که به شکل چهار طاقی خودنمایی می‌کند. چهار قوس جانبی، بستر لازم را برای اجرای پوشش کلمبو وسط که در سطحی بالاتر اجرا شده، فراهم آورده است و منظر آن را همچون گنبدی کامل می‌کند اما در واقع پوشش کلمبو است که به شیوه چهار ترک اجرا شده و مربع محاط بین چهار طاق و نقشه چلیپایی بنا را پوشانیده و نیز چهار روزنه روبروی هم برای روشنایی و تهویه بنا در آن ایجاد شده است.

 

این مسئول با بیان اینکه داخل چهارطاقی با قشری از گچ سفید اندود شده است، بیان کرد: سطح دیوارها در داخل صاف و هیچ طاقچه و فرو رفتگی درآن تعبیه نشده و محراب نیز ندارد. بنا دارای دو ورودی در طاق‌های شرقی و جنوبی است که فقط از ورودی شرقی استفاده می‌شود.

 

ذاکری‌نیا تصریح کرد: فرم و ساختار بنا و عملکرد آن که باورهای مردم به ویژه سکنه محل اهمیت خاصی به آن بخشیده، در حفظ موجودیت بنای بقعه در دو سه قرنی که بر آن گذشته، تاثیر زیادی داشته است.

بخش نظردهی بسته شده است..