مشکلات معابر تاریک در یزد:

متضرر شدن شهروندان یزدی از تاریکی معابر

تامین نشدن روشنایی برخی از معابر شهری که گاهی سال‌ها از اجرای آن می‌گذرد، لزوم هماهنگی بیشتر بین شهرداری یزد و شرکت توزیع برق را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروشنایی معابر نقش مهمی ‌در نظم و انضباط ترافیکی، افزایش ایمنی معابر و ارتقای سیما و منظر شهری دارد و این اقدام به صورت مشارکت ۵۰ درصدی از سوی شهرداری و شرکت توزیع برق استان انجام می‌شود.
بر اساس این مشارکت، شهرداری ملزم به اجرای فونداسیون و نصب تیرهای برق است و شرکت توزیع برق نیز متولی کابل‌کشی و نصب چراغ‌های روشنایی است اما برخی از معابر شهر به رغم نصب تیرهای برق، هنوز روشن نشده‌اند.

روشن نشدن بلوارهای بهمن و ملائک بعد از ۲ سال
یکی از شهروندان یزدی ساکن منطقه یک شهرداری با اشاره به این‌که بلوار بهمن بیش از ۲ سال است که آسفالت شده است، از نبود روشنایی در این بلوار گلایه می‌کند.
«حسن مرادی» می‌گوید: اعتبار زیادی از بیت‌المال مردم صرف ساخت این بلوار شده اما با وجود نصب تیرهای برق، هنوز چراغ روشنایی در آن نصب نشده و بلوار کارایی درستی ندارد. وی ادامه می‌دهد: این وضعیت در دیگر معابر شهر از جمله بلوار ملائک نیز ۲ سال وجود داشت و این نشان می‌دهد که تعامل و همکاری لازم بین شهرداری و شرکت توزیع برق برای تامین روشنایی معابر وجود ندارد.
این شهروند می‌افزاید: روشن نشدن معبر، باعث ناامنی، نازیبایی و ناکارآمد بودن معبر است، چرا که معبری که روشن نباشد، برای رانندگان، نقطه حادثه‌خیز تلقی می‌شود و تردد در آن آسیب‌زا خواهد بود.
وی به حادثه‌ای که منجر به فوت یک راکب موتوسیکلت در یکی از بلوارهای روشن نشده مذکور شده بود، اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این حادثه راکب موتورسوار به دلیل نبود روشنایی، دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.
مرادی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد تامین روشنایی معابر در شرایطی که پایه تیر برق نصب شده باشد، هزینه زیادی به همراه ندارد و مسئولان باید هر سال اعتبار مشخصی را برای این نیاز، لحاظ کنند.

متضرر شدن شهروندان از تاریکی معابر
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز اعتقاد دارد که شرکت توزیع برق و شهرداری تعامل خوبی برای تامین روشنایی معابر ندارند و می‌افزاید: تعلل شرکت توزیع برق در تامین روشنایی، نشان دهنده این موضوع است.
«رضا ابراهیمی» می‌افزاید: روشنایی برخی از تیرهای برق بلوار دهه فجر با تاخیر بسیار طولانی تامین شد در حالی که شهرداری در زمان اصلاح هندسی چهارراه فضای سبز به میدان امام رضا(ع)، پایه‌های چراغ را در بدنه بلوار دهه فجر نصب کرده بود. وی ضعف در تامین روشنایی را در نهایت به ضرر رانندگان و شهروندان عنوان می‌کند و می‌افزاید: این تعامل برای تامین ایمنی جان شهروندانی که به صورت سواره یا پیاده در این معابر تردد می‌کنند لازم و ضروری است.

روشن شدن معابر نیازمند زمان است
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان می‌گوید: نصب چراغ در معابر جدید شهر که به تامین روشنایی نیاز دارد، زمان‌بر است.
«محمدرضا صحتی» می‌افزاید: به طور معمول ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا معبری که پایه‌های برق در آن نصب شده است، به چراغ روشنایی تجهیز شود اما گاهی این زمان طولانی‌تر نیز می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در برخی از معابر، شهرداری معبر جدیدی را اجرا کرده و شرکت را ملزم به تامین روشنایی آن می‌داند، در حالی که در بودجه شرکت توزیع برق، اعتباری برای این طرح، لحاظ نشده است از این رو ممکن است زمان روشن شدن معبر طولانی شود. این مسئول اضافه می‌کند: امسال یک میلیارد و ۷۹۹ میلیون تومان اعتبار صرف نصب ۱۷۳۹ چراغ در معابر شهرهای مختلف استان شده است. وی از جمله معابر واقع در شهر یزد را بلوار ملائک، بلوار شهدای گمنام، بلوار ولایت و… نام می‌برد.

تلاش شهرداری برای روشنایی معابر
معاون فنی و عمرانی شهردار یزد می‌گوید: ۵۰ درصد از اقدامات مورد نیاز برای تامین روشنایی معابر شهر به‌عهده شهرداری و ۵۰ درصد آن به عهده شرکت توزیع برق استان است.
«محمدرسول طهماسبی» می‌افزاید: شهرداری باید فونداسیون و نصب تیرهای مربوطه را اجرا کند و کابل‌کشی و نصب چراغ نیز به عهده مسئولان شرکت توزیع برق استان است. به گفته وی، شهرداری در برخی از طرح‌های عمرانی با توجه به ضرورت و نیاز، به طور کامل تمام مراحل تامین روشنایی معابر را انجام می‌دهد. وی ادامه داد: در اجرای برخی از طرح‌ها نیز مشارکت خوبی بین شهرداری و شرکت توزیع برق وجود دارد و برخی مواقع نیز این همکاری دیده نمی‌شود.
این مسئول می‌گوید: ایجاد معابر جدید شهری در صورتی که نیاز به تملک اراضی در مسیر طرح نباشد، بیش از ۵/۱ سال به طول می‌انجامد و شرکت توزیع برق فرصت کافی برای لحاظ کردن اعتبار روشنایی معابر جدید را در بودجه دارد.
طهماسبی با بیان این‌که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین روشنایی معابر از سوی شرکت توزیع برق نیاز است، می‌افزاید: بلوارهای بهمن و ملائک در سال ۹۱  ساخته شده و تاکنون برای نصب روشنایی آنها اقدامی‌ انجام نشده است. وی با تایید کاهش ایمنی معابر به دلیل روشن نشدن تیرهای برق، می‌افزاید: برخی از معابر جدید شهری به دلیل تامین نشدن روشنایی به محل تخلیه نخاله و زباله تبدیل شده است.
معاون شهردار می‌گوید: شهرداری به دلیل ضرورت افزایش ایمنی معابر و دید رانندگان در برخی از طرح‌های مهم شهری منتظر اقدام شرکت توزیع برق نمی‌ماند و تمام مراحل روشنایی معابر را به تنهایی انجام می‌دهد.

ضرورت جابه‌جایی تیرهای برق بلوار فقیه خراسانی
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد می‌گوید: شهرداری مدت‌هاست که به جابه‌جایی تیرهای برق بلوار فقیه خراسانی در ورودی شمالی شهر اقدام کرده اما هنوز شرکت توزیع برق برای جابه‌جایی کابل‌ها و انتقال روشنایی کاری انجام نداده است. «محمدرسول طهماسبی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشترکان با سیم‌هایی به طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر به شبکه برق این خیابان متصل هستند در حالی که اگر انتقال کابل‌ها انجام شود، طول سیم‌های هر مشترک به ۵ تا ۱۰ متر کاهش می‌یابد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..