سفر با هدف آشنایی با آداب و رسوم مذهبی

ثبت آیین‌های معنوی استان یزد برای تقویت گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی از انواع گردشگری رایج در دنیاست که زمینه تقویت آن در استان با توجه به آیین‌های عاشورایی و مذهبی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین نوع گردشگری شامل سفر با هدف کسب تجربه شرکت در مراسم مذهبی و آشنایی با آیین‌های مذهبی هر قوم و ملت است و با این اوصاف، توسعه این نوع گردشگری در استان که دارای آیین‌های عاشورایی و مراسم مذهبی بزرگی است، ضروری به نظر می‌رسد.

سفر با هدف آشنایی با آداب و رسوم مذهبی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت آیین‌های معنوی، عاشورایی، سوگواره‌های محرم، آیین‌های مذهبی امامزادگان، مساجد و تکایا و حتی مراسم مذهبی زرتشتیان یزد در لیست گردشگری مذهبی استان و کشور خبر داد.
«سیدمصطفی فاطمی» افزود: گردشگری مذهبی به طور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی است که با هدف کسب تجربه‌های مذهبی انجام می‌شود.
وی از جمله جاذبه‌های مذهبی را وجود بقاع متبرکه، زیارتگاه‌ها، تکایا و حسینیه‌هایی عنوان کرد که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند.
فاطمی ادامه داد: با توجه به موقعیت اجتماعی و معنوی جامعه میزبان و زیرساخت‌های مورد نیاز، نقاط و مسیرهای مهم گردشگری مذهبی برای گردشگران داخلی و خارجی در استان تعریف شده است.
وی افزود: جاذبه‌های مذهبی را می‌توان در یک تقسیم‌بندی کلی به ۸ دسته شامل مساجد، امامزاده‌ها و بقعه‌ها، آرامگاه‌ها و قبور، تکیه‌ها و حسینیه‌های قدیمی، آتشکده‌ها و آتشگاه‌ها، صومعه‌ها و خانقاه‌ها تقسیم کرد.
به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، هریک از جاذبه‌های مذهبی می‌توانند دارای بعد محلی، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای، ملی و بین‌المللی باشند. وی تاکید کرد: با وجود همزیستی مسلمانان با زرتشتیان و نیز آیین‌های مذهبی این ادیان در استان یزد، فرصت گردشگری مذهبی در قالب بازدید از مساجد مهم و قدیمی، آیین‌های عاشورایی و زیارتگاه‌های زرتشتیان ایجادشده است.

مزایای گردشگری مذهبی
فاطمی درباره مزایای گردشگری مذهبی گفت: این نوع گردشگری نیز مانند دیگر انواع گردشگری می‌تواند برای جامعه میزبان، آثار مثبتی مانند آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با آیین‌های معنوی و مذهبی و اماکن مذهبی را که تاکنون مغفول مانده است به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: گردشگری مذهبی دارای اثرات منفی زیست محیطی، فرهنگی- اجتماعی کمتری نسبت به دیگر گونه‌های گردشگری است که شاید بخشی از این ویژگی به دلیل آموزه‌های مکاتب، ادیان و مذاهب زائران باشد.
این مسئول با تاکید بر این‌که اکثر زائران افرادی آرام، اهل صلح و مطیع قانون هستند، افزود: بسیاری از سفرهای مذهبی فقط در فصل‌های خاصی از جمله در ایام عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر، انجام می‌شود که فرصت تقویت گردشگری مذهبی را حتی در بعد فراملی آن نیز فراهم می‌کند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی استان برای جذب گردشگران خارجی، گفت: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که گردشگری در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد برای بسیاری از طبقات اجتماعی، گردشگری مذهبی تنها فرصت سفر به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: مراکز مذهبی و زیارتگاهی، نقاطی برای ارتباط مردم با فرهنگ‌ها و مناطق مختلف را فراهم می‌کنند که مزیت مطلوبی است و باید در استان نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استان یزد؛ صاحب نمادهای معنوی و مذهبی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: استان با توجه به اشتهار معنوی و مذهبی خود در کشور از شهرهای مهمی است که باید در مسیر گردشگری مذهبی تعریف شود.
وی ادامه داد: بعضی از گردشگران، شهرهای مذهبی کشور را مشهد مقدس، قم یا شیراز تصور می‌کنند و از ظرفیت‌های مذهبی استان یزد غافل هستند.
فاطمی گفت: این در حالی است که آیین‌های نخل‌برداری که با شور مذهبی و اعتقادی مردم استان برگزار می‌شود، در همه نقاط کشور و دنیا، بی‌بدیل است. وی تاکید کرد: آیین‌های عزاداری نوحه‌های متوازن عزاداری، مساجد قدیمی و صاحب نام استان، قدمگاه‌هایی در سر تاسر استان که به وجود حضرت امام رضا(ع) منصوب است همگی فرصتی برای تقویت گردشگری مذهبی به شمار می‌آید.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: متاسفانه ظرفیت‌های مذهبی استان کمتر معرفی و اطلاع‌رسانی شده است.
وی عقیده دارد که مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی که به طور خاص و با سبک‌های مختلف در محله‌های شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود، نقطه جذابی برای گردشگران شیفته آداب و رسوم معنوی است که می‌توان به صورت ملی و فراملی به آن پرداخت.

ظرفیت گردشگری مسیر ولایت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی را مسیر ولایت یعنی مسیر ورود حضرت امام‌رضا (ع) به یزد و سفر ایشان به مقصد مشهد عنوان کرد. «سیدمصطفی فاطمی» با بیان این‌که این مسیر ظرفیتی مهم برای جذب هر چه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی است، افزود: استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در مسیر هجرت تاریخی امام رضا(ع) به ایران قرار دارند. وی ادامه داد: در مسیر عبور حضرت از استان، قدمگاه‌هایی از ابرکوه تا خرانق در اردکان وجود دارد. این مسئول با بیان این‌که این جاده می‌تواند در مسیر گردشگری مذهبی استان تعریف شود، افزود: باید با تشکیل کمیته ویژه‌ای، از این ظرفیت بهتر استفاده شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..