روستای چاهک قربانی دوری از مرکز استان

no-thumbs

شهرستان خاتم با طبیعتی متفاوت نسبت به دیگر شهرستان‌های استان، روستاهای زیبا و بکری را در دل خود جا داده است اما این روستاها همواره قربانی دور بودن از مرکز استان شده و از دریافت خدمات و امکانات محروم مانده‌‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاز جمله روستاهای خاتم که البته شباهت زیادی به روستا ندارد و با توجه به جمعیت ساکن در روستا و دهستان مربوطه، بیشتر شبیه به یک بخش است، روستای چاهک از روستاهای هدف گردشگری استان است.

ویژگی‌های روستا
روستای تاریخی چاهک مرکز دهستان چاهگ در بخش مرکزی شهرستان خاتم است که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر هرات مرکز شهرستان خاتم قرار دارد.
بسیاری تصور می‌کنند این روستا مانند بسیاری از روستاهای استان کم جمعیت است، این در حالی است که روستای چاهک ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارد و دهستان چاهک نیز با ۱۱ آبادی، ۸ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است؛ این جمعیت تسریع در روند خدمات‌رسانی به روستاییان چاهک را یادآوری می‌کند.
دهستان چاهک از جنوب غربی به فارس و از غرب به کرمان محدود می‌شود که جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله جنگل، باغ معدن و جنگل و باغ شادی دارد.
شغل بیشتر ساکنان این روستا کشاورزی و دامداری است اما خشکسالی بر شغل ساکنان روستا نیز سایه گسترانده و فعالیت آنها را محدود کرده است، با این حال، کشاورزان روستای چاهک با تلاش زیاد برای برداشت محصول از اراضی این روستا، تلاش می‌کنند.
روستای چاهک قطب کشاورزی استان و بزرگ‌ترین دهستان استان است که در شرف بخش شدن قرار دارد و ساکنان این روستا انتظار دارند که خدمات بهتر و بیشتری را به همت  مسئولان شهرستان و استان دریافت کنند.

خواسته‎‎های ساکنان محله

ضرورت گازرسانی
یکی از اهالی روستای چاهک بر ضرورت گازرسانی به این روستا تاکید کرد و گفت: با اینکه این روستا فاصله کوتاهی تا خط لوله انتقال گاز دارد، اما متاسفانه تا به امروز از نعمت گاز محروم بوده است. «اکبر اکبری» ادامه داد: اهالی روستا برای تامین سوخت مورد نیاز در سرمای زمستان با مشکل مواجه هستند و گازرسانی بسیاری از این مشکلات را حل خواهد کرد. وی با اشاره به وعده‌های مسئولان برای انتقال گاز به این روستا، خواستار عمل به این وعده‌ها برای جلب رضایت و خشنودی ساکنان روستای چاهک شد. این ساکن روستای چاهک اضافه کرد: قرار بود عملیات گازرسانی به این روستا در مردادماه آغاز شود اما ظاهرا مسئولان تعهدات خود را فراموش کرده‌اند. یکی دیگر از ساکنان این روستا با اشاره به مسدود شدن جاده شهربابک-هرات، از تردد کامیون‌های حمل بار در جاده روستایی چاهک گلایه کرد و افزود: این اتفاق، ایمنی جاده را به شدت کاهش داده است. «رمضان حیدری» با بیان این‌که این جاده روستایی است و ظرفیت تردد حجم بالای کامیون را ندارد، گفت: واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده روستایی، نشان دهنده ناایمن بودن این جاده است. وی با اشاره به ضرورت اجرای کمربندی روستای چاهک، اضافه کرد: ساخت این کمربندی از سال‌ها پیش مطرح شده اما متاسفانه هنوز به مرحله عمل نرسیده است. وی گفت: این کمربندی نقش مهمی در کاهش تصادفات و ایمنی جاده‌های روستا دارد و مسئولان باید با توجه به اهمیت این موضوع، اعتبار ویژه‌ای را بر حسب اولویت به آن اختصاص دهند.

وضعیت نامناسب سالن ورزشی
یکی دیگر از اهالی روستا نیز به وضعیت نامناسب تنها سالن ورزشی روستا اشاره کرد و افزود: این سالن کارایی خود را به کلی از دست داده و به پاتوق افراد ناباب و معتاد تبدیل شده است. «سجاد حیدری» اضافه کرد: در شرایطی که سرمایه‌گذاری برای ساخت این سالن ورزشی با هدف ارتقای نشاط و سلامتی ساکنان روستا انجام شده است کارکرد امروز سالن، با هدف اصلی ساخت آن، بسیار فاصله دارد. وی گفت: اداره آموزش و پرورش شهرستان، متولی ساخت این سالن ورزشی است اما هیچ اقدامی برای نگهداری و فعال کردن این سالن ورزشی انجام نداده است. یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به تلاش کشاورزان چاهک برای افزایش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه کشاورزان این روستا به بانک‌ها بدهکار هستند و با توجه به تاثیر خشکسالی بر محصولات، توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را ندارند. «رضا برادران» که نماینده کشاورزان روستاست، افزود: متاسفانه مهلت بازپرداخت اقساط وام برای کشاورزان روستای چاهک تمدید نمی‌شود و کشاورزان به‌شدت در تنگنا قرار گرفته‌اند. وی بر ضرورت حمایت از کشاورزان و مکانیزاسیون کشاورزی در این شهرستان تاکید کرد و افزود: با توجه به کاهش منابع آبی، کاشت گندم دیگر برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست از این رو باید برای کشت‌های جایگزین از کشاورزان حمایت کرد. «شمشاد میربهبودی» یکی دیگر از اهالی این روستاست که از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان بسیار ناراضی است. وی گفت: این روستای پرجمعیت که مرکز بخشی با نزدیک به ۸ هزار نفر جمعیت است، به استقرار پزشک در تمام روزهای هفته نیاز دارد حال آنکه این امکان هنوز در مرکز بهداشت روستا میسر نشده است. وی ادامه داد: بیماران دهستان چاهک باید برای درمان ۳۰ کیلومتر مسافت را تا مرکز شهرستان طی کنند و این وضعیت در مواقع اورژانسی که جان بیمار درخطر است، قابل قبول نیست.

کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی
«احمد سالاری» یکی دیگر از ساکنان روستای چاهک از کیفیت بد و کافی نبودن آب آشامیدنی روستا خبر داد و افزود: چاه آبی که آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کند، کیفیت خود را از دست داده است. به گفته وی، دیگر زمان آن رسیده که چاه‌های جدیدی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز اهالی روستا حفاری شود اما کمبود اعتبار، همواره این تصمیم را به تعویق انداخته است. وی که نماینده کشاورزان روستاست، اضافه کرد: کشاورزان این شهرستان حتی برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی نیز در مضیقه هستند و مسئولان باید برای تامین منابع آبی جدید برای آب کشاورزی مورد نیاز در این روستا که قطب کشاورزان استان است، تلاش کنند.

کمبود مراکز خدماتی و تفریحی در روستا
یکی دیگر از اهالی این روستا از نبود مراکز خدماتی و تفریحی در روستا گلایه کرد و افزود: مدت‌هاست که زمین برای ساخت کتابخانه در روستا واگذار شده اما به دلیل کمبود اعتبار، هنوز کتابخانه برای روستاییان ساخته نشده است. «مهدی علیزاده» اضافه کرد: اهالی روستا حتی از وجود یک پارک روستایی هم محروم هستند و کودکان روستا فضایی برای گذراندن اوقات فراغت و بازی کردن ندارند. وی گفت: مردم برای ادامه زندگی در روستا به انگیزه و خدمات نیاز دارند چرا که در غیر این صورت روستاها یکی پس از دیگری از جمعیت خالی خواهند شد و تبعات منفی حاصل از مهاجرت روستاییان به شهرها، همه شهرهای استان را درگیر خواهد کرد. یکی دیگر از ساکنان این روستا نیز به ضعف خدمات حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی اهالی روستا به مرکز شهرستان و برعکس اشاره کرد و افزود: مردم مجبورند این مسافت را با خودروهای کرایه و با هزینه‌های زیاد و البته متفاوت طی‌کنند. «رقیه حیدری» افزود: این در حالی است که فشار اقتصادی ناشی از تاثیر خشکسالی بر درآمد مردم، باعث شده است درآمد روستاییان کاهش یابد. از این رو لازم است که خطوط اتوبوسرانی شهری برای تردد روستاییان به شهر هرات دایر شود. وی ادامه داد: خدمات عمومی در این روستا بسیار ضعیف است به طوری که خودروی اطفای حریق برای دهیاری خریداری شده اما هنوز ساختمان و نیروی انسانی مورد نیاز آن تامین نشده است. حیدری افزود: این در حالی است که ارائه خدمات از سوی سازمان آتش‌نشانی با توجه به مجاورت این روستا با جنگل‌های طبیعی که امکان آتش‌سوزی آنها وجود دارد، لازم و ضروری است.

پاسخ مسئولان

پیگیری مشکلات  اهالی روستا
عضو شورای اسلامی روستای چاهک و نایب رئیس شورای شهرستان خاتم، از پیگیری‌های مکرر شورا و دهیاری برای برطرف‌شدن دغدغه‌ها و خواسته‌های ساکنان روستا خبر داد. «مجید برادران» افزود: متاسفانه روستای چاهک با قرار گرفتن در ۱۰‌کیلومتری خط لوله انتقال گاز، هنوز از نعمت گاز محروم است و پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان، منجر به بازدید مدیرعامل شرکت گاز استان از این روستا شد. وی ادامه داد: به دنبال این بازدید، وعده انتقال گاز به روستای چاهک داده شد و مقرر شد که در نیمه دوم سال، پیمانکار اجرای خط معین شود و کار خود را آغاز کند. وی گفت: امیدواریم این وعده‌ها محقق شود. این مسئول همچنین درباره اجرای جاده کمربندی برای روستا گفت: تردد کامیون‌ها از جاده‌ روستایی چاهک، اقدامی نادرست و غیر ایمن است و عملیات ساخت جاده کمربندی این روستا باید هر چه زودتر آغاز شود.

اجرایی نشدن کمربندی
برادران افزود: قرار بود کمربندی روستای چاهک مهرماه سال گذشته ساخته و به دهیاری تحویل شود اما با گذشت یک سال از وعده داده شده، هنوز اقدامی در این باره انجام نشده است. وی درباره وضعیت کشاورزی این روستا نیز گفت: این روستا قطب کشاورزی استان است اما سهم کشاورزان آن از تولید بسیار ناچیز است و بیشتر سود آن به جیب دلالان می‌رود. این مسئول گفت: با توجه به این‌که استان در زمره استان‌های خشکسال کشور قرار نگرفته است، از این رو فرصت امهال تسهیلات کشاورزان از استان سلب شده است، در حالی که بیشتر کشاورزان این روستا خواهان تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات هستند.

ضرورت مکانیزاسیون کشاورزی
عضو شورای روستای چاهک در مورد تامین آب آشامیدنی روستاییان نیز گفت: چاه جدیدی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز روستاییان، حفر شده که قرار بود در هفته دولت به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق نیفتاد. به گفته برادران چاه فعلی تامین‌کننده آب آشامیدنی روستاییان چاهک دارای مشکلات بهداشتی است و کیفیت پایینی دارد؛ از این رو بهره‌برداری از چاه جدید آب ضروری است. وی درباره مشکلات تامین آب مورد نیاز کشاورزان نیز بر ضرورت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار تاکید کرد و افزود: دولت باید شرایط پرداخت تسهیلات و حمایت از کشاورزان را برای اجرای شیوه‌های نوین آبیاری تسهیل کند. عضو شورای روستای چاهک به قول مساعد مسئولان شهرستان برای ساخت مجتمع گلخانه‌ای در روستای چاهک اشاره کرد و افزود: با نظارت دولت، زمین مورد نیاز در یکی از بهترین نقاط روستا، آزاد شده اما هنوز اقدامی برای ایجاد مجتمع گلخانه‌ای آغاز نشده است. برادران همچنین بر ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در روستا تاکید کرد و افزود: ایجاد ترمینال ضبط پسته و گلخانه‌ها، یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت مصرف آب و افزایش بازدهی بخش کشاورزی است. وی با اشاره به پیگیری همه مطالبات روستاییان افزود: هنوز پاسخی برای استقرار دائمی پزشک، ساخت کتابخانه و تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات کشاورزان دریافت نشده است اما پیگیری برخی از مشکلات در شرف به نتیجه رسیدن است. این مسئول همچنین از نبود ساختمان و نیروی ماهر برای فعالیت در حوزه آتش‌نشانی دهیاری گلایه کرد و افزود: اکنون خدمات آتش‌نشانی از سوی دهیاری صورت می‌گیرد اما لازم است که ساختمان آتش‌نشانی و ماموران توانمند برای مدیریت حوادث در روستا، تامین شود. برادران گفت:‌فرمانداری جدید شهرستان تغییر و تحولات زیادی را در نقاط مختلف خاتم از جمله روستای چاهک ایجاد کرده که به ایجاد همدلی و اتحاد برای رفع مشکلات منجر شده است. عضو شورای روستای چاهک افزود: فرماندار نگاه یکسانی به نقاط مختلف شهرستلان دارد و لازم است که این دیدگاه مورد حمایت مسئولان استان قرار گیزد.

آمادگی دهیاری برای خرید سالن ورزشی
دهیار روستای چاهک درباره وضعیت سالن ورزشی روستا گفت: مدیریت این سالن ورزشی بر عهده اداره آموزش و پرورش است. «محمدصادق برادران» افزود: سالن به حال خود رها شده و اصلا نگهبان ندارد از این رو به پاتوق افراد ناباب تبدیل شده است و متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش شهرستان نه آن را ساماندهی می‌کنند و نه حاضر به واگذاری آن هستند. وی از اعلام آمادگی دهیاری برای خریداری این سالن ورزشی خبر داد و گفت: متاسفانه در شرایطی که سالن ورزشی روستا قابل بهره‌برداری نیست، همه آن را در زمره فضاهای ورزشی روستا قلمداد می‌کنند و سهمیه جدیدی به روستا تعلق نمی‌گیرد. وی با تاکید بر این‌که چاهک فراتر از یک روستاست، ادامه داد: دهیاری توانایی مدیریت این جمعیت زیاد و امکانات مورد نیاز را ندارد از این رو لازم است که این روستا هر چه زودتر به بخش تبدیل شود.

کمبود اعتبار برای ساخت کتابخانه
دهیار روستا درباره ساخت کتابخانه در روستا نیز گفت: زمین کتابخانه از سوی دهیاری و شورا تامین شده و نقشه آن نیز آماده است اما ساخت کتابخانه به دلیل کمبود اعتبار، صورت نگرفته است. وی با اشاره به سفر مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به این شهرستان، از پیگیری‌های «رقیه دوست‌فاطمیها» برای ساخت کتابخانه در روستا تشکر کرد. برادران گفت: هر چند شرایط بودجه‌ای برای ساخت این کتابخانه فراهم نیست اما معتقدیم که ساخت کتابخانه هر چند با اعتبارات محدود باید آغاز شود تا در ادامه با حمایت مردم و به ویژه خیران پیش رود. وی بر اهمیت تهیه و اجرای طرح هادی، برای توسعه و عمران روستا تاکید کرد و افزود: متاسفانه روند اجرای طرح هادی در روستای چاهک بسیار کند است. وی با اشاره به ضرورت ساماندهی وضعیت معابر این روستا، اضافه کرد: معابر این روستا ۱۵ سال پیش آسفالت شده از این رو لازم است که اعتبار ویژه‌ای در این باره به دهیاری اختصاص یابد.

آغاز عملیات انتقال گاز در نیمه دوم سال
فرماندار خاتم از تعریف بسته گازرسانی به روستای چاهک خبر داد و افزود: نیمه دوم امسال مناقصه گازرسانی به روستای چاهک برگزار شده و بعد از انتخاب پیمانکار، علمیات انتقال گاز در سال جاری آغاز خواهد شد. «محمد زاده‌رحمانی» افزود: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل جاده کمربندی روستا تخصیص یافته و پیمانکار مجری طرح نیز انتخاب شده و در حال تجهیز کارگاه است. وی درباره حمل و نقل عمومی روستاییان به مرکز شهرستان نیز گفت: ۲ دستگاه مینی‌بوس در این خط دایر شده است و فرمانداری با ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودروی ون آمادگی لازم را برای توسعه خدمات حمل و نقل عمومی دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..