عرضه کتاب به جای گل در گلخانه شهرداری یزد

no-thumbs

گلخانه شهرداری در بلوار شهید آیت‌الله صدوقی این روزها درگیر فعالیت‌های عمرانی است تا با تبدیل شدن به «کافه کتاب» شهر به جای گل، کتاب به شهروندان یزدی عرضه کند تا شاید سرانه مطالعه اندکی افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز راه‌اندازی کافه کتاب شهر در شرایطی که شهروندان یزدی با وابستگی به فضاهای مجازی و به بهانه کمبود وقت، کمتر فرصت مطالعه پیدا می‌کنند، اقدامی موثر برای توسعه فرهنگ کتابخوانی است.
گلخانه شهرداری یزد در مجاورت تالار شهرداری که روزگاری محل عرضه انواع گل به شهروندان یزدی بود، این روزها درگیر تغییراتی است تا فضایی مناسب برای عرضه کتاب به شهروندان یزدی را پیدا کند و به کافه کتاب تبدیل شود.
دفتر سرمایه‌گذاری و امور مشارکت‌های شهرداری یزد با توجه به اهمیت و ضرورت استفاده بهینه از املاک و اراضی شهرداری و همچنین ارائه هر چه بهتر خدمات فرهنگی به شهروندان، با مشارکت بخش‌خصوصی برای راه‌‌اندازی این مرکز فرهنگی وارد عمل شده است.
کافه کتاب شهر یزد با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در بین شهروندان یزدی، ایجاد خواهد شد تا با خلق فضایی برای مطالعه، ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی کتابخوانی و جلسات نقد کتاب به ارتقای سواد مطالعه شهروندان یزدی کمک کند.
بر اساس قرارداد مشارکت، شهرداری با تخصیص فضای فیزیکی و بخش خصوصی با تقبل هزینه‌های آماده‌سازی و خرید تجهیزات و ملزومات با یکدیگر شریک می‌شوند تا فرصت برای عرضه کتاب‌های آموزشی و سرگرمی کودک و نوجوان، کتاب‌های لاتین و مرجع، انواع لوح فشرده آموزشی و… فراهم شود.

تلاش برای افزایش سرانه مطالعه
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد هدف از راه‌اندازی کافه کتاب شهر را افزایش سرانه مطالعه و ارتقای فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان یزدی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام «حمیدرضا مطهریان» افزود: این مرکز به محلی برای عرضه انواع کتاب‌های کاغذی و مجازی، نشریات و رسانه‌های مکتوب و مجازی و عرضه دیگر محصولات فرهنگی تبدیل می‌شود.
وی ادامه داد: خدمات فرهنگی متفاوتی با کمترین هزینه و شاید به صورت رایگان در کافه کتاب به شهروندان عرضه خواهد شد تا دسترسی به منابع مطالعاتی مکتوب ومجازی برای شهروندان علاقه‌مند میسر شود.
این عضو شورای شهر گفت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد با مشارکت بخش خصوصی، راه‌اندازی و مدیریت این مرکز فرهنگی را به عهده دارند تا خدمات فرهنگی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه به شهروندان عرضه شود.

برگزاری مسابقات کتابخوانی و نشست‌های تخصصی
رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم درباره راه‌اندازی کافه کتاب در گلخانه شهرداری یزد گفت: دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر برای رشد فرهنگی شهروندان یزدی با افزایش سرانه مطالعه، منجر به تصویب مصوبه‌ای مبنی برای راه‌اندازی کافه کتاب در شهر شد.
حجت‌الاسلام «عباس زارع» فضای گلخانه شهرداری را مکان مناسبی برای راه‌اندازی کافه کتاب شهر دانست و افزود: این کافه کتاب می‌تواند به محلی برای برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر، جلسات نقد فیلم و کتاب و مسابقات کتابخوانی تبدیل شود. وی با تاکید بر اهمیت استفاده از نظر متخصصان فرهنگ و ادب استان برای مدیریت این کافه فرهنگی، ادامه داد: این مرکز فرهنگی می‌تواند در معرفی نویسندگان و آثار بومی نقش بسزایی ایفا کند.

امکان برگزاری طرح‌های کتابخوانی در کافه کتاب
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز از فراهم بودن امکان برگزاری طرح‌های کتابخوانی در این خانه کتاب خبر داد و افزود: این فضای فرهنگی باید به یک پاتوق کتاب تبدیل شود.
«رقیه دوست‌فاطمیها» ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی برای کودکان، خانواده و سایر اقشار جامعه به فراخور نیازشان می‌تواند یکی از رویکردهای کافه کتاب شهرداری یزد باشد.
این مسئول پیشنهاد داد: با توجه به آغاز طرح کتابخوان در استان، می‌توان از فضای کافه کتاب برای برگزاری نشست‌های دوره‌ای این طرح استفاده کرد. وی بر ضرورت توجه به نیازهای سلایق مختلف در عرضه کتاب در کافه کتاب شهرداری تاکید کرد و افزود: قطعا جوانان بیشترین مخاطبان این فضای فرهنگی خواهند بود؛ از این رو باید منابع مورد نیاز این قشر به بهترین نحو تامین شود. دوست‌فاطمیها همچنین پیشنهاد تقسیم بازه‌های زمانی برای استفاده اقشار مختلف جامعه از فضای کافه کتاب را مطرح کرد و افزود: برای مثال می‌توان این فضای فرهگی را در زمان مشخصی در هفته یا روز به کودکان اختصاص داد.

محدودیت منابع برای خرید کتاب
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان درباره آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برای تامین منابع مورد نیاز کافه کتاب نیز گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی، امکان حمایت برای تامین منابع وجود ندارد. وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان باید برای تامین منابع خود، اعتبار تخصیص دهد و با توجه به محدودیت منابع، توان خرید منابع جدید حتی برای کتابخانه‌های استان نیز محدوده شده است. وی با اشاره به این‌که سال گذشته کتاب جدیدی برای کتابخانه‌های استان خریداری نشده است، ادامه داد: امسال نیز ۷۰‌میلیون تومان اعتبار به‌منظور خرید منابع جدید برای کتابخانه‌های استان هزینه شده است.

مکث
تصویب راه‌اندازی کافه کتاب در شورای شهر
اعضای شورای اسلامی شهر یزد با بررسی لایحه شهرداری و با هدف استفاده بهینه از املاک شهرداری، با تغییر کاربری گلخانه شهرداری به کافه کتاب موافقت کردند. عملیات عمرانی برای بهسازی فضای گلخانه و تبدیل آن به کافه کتاب چند روزی است که از سوی بخش خصوصی آغاز شده است؛ به طوری که شهرداری با تامین فضا و بخش خصوصی با تقبل هزینه آماده  سازی و خرید امکانات، در راه‌اندازی کافه کتاب، شریک شده‌اند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..