تقویم ریشه‌کنی بی‌سوادی در یزد آماده اجراست

no-thumbs

فرماندار یزد گفت: تقویم اجرایی ریشه‌کنی بی‌سوادی در یزد تدوین شده و آماده اجرا است و همکاری دستگاه‌های مختلف در این زمینه ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمود شاکری شمسی،در دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان یزد با بیان اینکه تاکنون ۱۰ جلسه ستاد را در زمینه مبارزه با بی‌سوادی در یزد تشکیل داده‌ایم، بر اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در راستای ریشه‌کنی بی‌سوادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تقویم اجرایی ریشه‌کنی بی‌سوادی در یزد تدوین شده و آماده اجرا است، به چالش‌ها و مشکلات این فرمانداری در زمینه مبارزه با پدیده بی‌سوادی اشاره کرد و افزود: حضور کارگران فصلی و اتباع بیگانه که سکونتگاه مشخصی ندارند، خرده فرهنگ‌های مهاجران که حاضر نیستند تحت آموزش رسمی سوادآموزی قرار بگیرند و در تحصیل فرزندانشان به ویژه فرزندان دختر محدودیت قائل می‌شوند و وجود آپارتمان‌نشینی و عدم وجود یک مرکز آموزشی در نزدیکی این مناطق مسکونی، از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.

شاکری شمسی تصریح کرد: ۵ هزار و ۴۰۰ بی‌سواد در استان یزد زندگی می‌کنند که ۷۰ درصد این تعداد شناسایی شده‌اند و از این تعداد، ۱۰۰ نفر از اتباع بیگانه خارجی هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به کسب رتبه نخست استان یزد در کشور در زمینه پوشش بی‌سوادان واقعی با ۱۸.۷ درصد عنوان کرد: این در حالی است که میانگین کشوری این رقم، ۷.۴ درصد است و در یزد ۲.۵ برابر بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

مرآت امین‌الرعایا با اشاره به مصوبه جدید هیئت دولت که در ۱۲ اسفندماه سال گذشته به سازمان نهضت سوادآموزی ابلاغ شده است، بیان کرد: دولت برای ترغیب افراد بی‌سواد به سوادآموزی، محدودیت‌هایی را برای بی‌سوادان تصویب کرده که عدم تمدید و صدور گواهینامه رانندگی، عدم تمدید و صدور پروانه کسب هر فردی که از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی اجازه فعالیت گرفته باشد و عدم پرداخت مستمری مربوط به افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی از جمله این محدودیت‌ها است.

وی با بیان اینکه طرح‌های ابتکاری سوادآموزی از سوی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان یزد به مرکز ارسال شده است گفت: استفاده از رابطان سوادآموزی در دستگاه‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی، استفاده از سربازمعلم در مناطق کمتر برخوردار از سواد و شناسایی کم‌سوادان برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی و مشاوره به افراد بی‌سواد و کم‌سواد برای ادامه علم‌آموزی از جمله این طرح‌های پیشنهادی بود که مورد تصویب قرار گرفته است.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..