منظور از «وحدت»، در آستانه انتخابات چیست؟

مروری بر آنچه اصولگرایان درباره همگرایی گفته اند

وحدت، موضوع جلسات متعدد اصولگرایان است و فعالان این جناح در گفته های خود مدام بر وحدت تاکید می کنند اما منظور آنها از وحدت چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهر کدام از فعالان اصولگرا از منظر خود موضوع وحدت را پیش می کشند اما تقریبا همه کسانی که تاکنون اظهار نظر کرده اند رسیدن به این مهم را ضروری ترین اتفاق برای کسب کرسی های بیشتر توسط این جناح می دانند.

البته در انتخابات های گذشته مجلس نیز همین موضوع مطرح می شد اما در نهایت گروه هایی پیدا می شدند که یا با انتشار لیست مجزا یا با سهم خواهی بیشتر، وحدت شکن می شدند. امروز هم هر کسی آوای وحدت سر می دهد اما مفهوم وحدت در گروه های مختلف تفاوت های ظریفی با هم دارد. هر کدام از فعالان عرصه اصولگرایی ضمن تاکید بر ضرورت رسیدن به وحدت به موضوعی در کنار آن اشاره می کنند که نشان می دهد وحدت مدنظر آنها چه شاخصه هایی دارد.

در جدول زیر مروری می کنیم بر سخنان فعالان جناح اصولگرا که در چند ماه اخیر به موضوع وحدت پرداخته اند. (این جدول به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است).

 

 

نام

سمت

اظهارنظر

۱

مرتضی آقاتهرانی

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی

نفسانیت مانع وحدت اصولگراهاست. ما برای آنکه از اصول اخلاقی و شرعی دور نشویم و فعالیت سیاسی خود را ذیل قواعد اخلاقی و شرعی دنبال کنیم تصمیم گرفته‌ایم ذیل بزرگان دینی خود به وحدت برسیم تا خدای‌ناکرده هواهای نفسانی ما را به اشتباه نیاندازد.

۲

محمد جواد ابطحی

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی

شورای فقاهتی طرحی است که از سوی جبهه پایداری قبلا هم مطرح شده است و براساس آن آیت الله خوشبخت و آیت الله مصباح یزدی محور بودند این الگو درحال حاضر برای به وحدت رسیدن اصولگرایان پیشنهاد شده است که خوشبختانه قرار است آیات یزدی ،موحدی کرمانی و مصباح یزدی به عنوان فصل الخطاب قرار بگیرند و آنچه این سه نفر تایید کنند مورد قبول همه گروههای اصولگرا اعم از موتلفه ،جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه پایداری قرار گیرد.

۳

محمد کاظم انبارلویی

عضو حزب موتلفه اسلامی

مهمترین محور در انتخابات عقلانیت سیاسی و خرد جمعی است و بر این مبنا اصولگرایان قطعاً به وحدت خواهند رسید. 

۴

اسدالله بادامچیان

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

ما ائتلاف و وحدت زیر چتر جامعتین را قبول داریم و مطمئنیم با محوریت جامعتین به وحدت خواهیم رسید.

۵

محمدرضا باهنر

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین

وقتی ما از وحدت صحبت می‌کنیم اصلا بحثمان وحدت فلسفی نیست. اتفاقا بحث ائتلاف است.

برخی‌ها می‌گویند بعد از جامعتین، آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی چه می‌شود؟ آیا راس سوم است یا نه؟ موضع ما معلوم است. ما با جامعتین همراه هستیم و جامعتین را مجبور نمی‌کنیم که با آیت‌الله مصباح همراه باشد.

۶

حبیب الله بوربور

قائم مقام دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی

ما با جبهه پیروان خط امام و رهبری بیعت کرده‌ایم برای اینکه بتوانیم از میان اصولگرایان، افراد مقبول را به مجلس بفرستیم.

 

۷

سید رضا تقوی

قائم مقام دبیر کل جامعه روحانیت مبارز

باید از حق شخصی خود بگذریم و به مصالح کلی و عمومی بیاندیشیم. باید جبهه ای ایجاد کرد و این جبهه نیاز به مقر فرماندهی دارد. مجموعه ای باید در قرارگاه باشند و نیروها را هدایت کنند تا همه نیروها در کنار هم وحدت داشته باشند. رسالت این مقر هماهنگ کردن احزاب و تشکل ها در جریان اصولگرایی است.

 

۸

نبی الله حبیبی

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

اصولگرایان برای وحدت ۱۰۰درصدی راه دشواری را در پیش دارند البته معتقدم چیز غیرممکنی وجود ندارد.

برای تداوم انقلاب قاعدتاً کسانی که دل در گرو انقلاب دارند را در یک صف باید دید.

۹

غلامعلی حداد عادل

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس

امروز مطرح کردن افراطی و تندرو و کندرو در میان اصولگرایان کار اشتباهی است. بنای ما باید وحدت اصولگرایان با همه ظرفیت باشد.

 وحدت اصولگرایان با محوریت جامعتین باشد.

۱۰

موید حسینی صدر

عضوفراکسیون رهروان ولایت مجلس

مثلث آقایان "یزدی،مصباح و موحدی کرمانی" برای وحدت اصولگرایان را ناکام می دانم. دولت قبل با پشتیبانی فکری آقای مصباح روی کار آمد و مردم دیگر به این تفکر رای نمی دهند.

۱۱

ابواقاسم رئوفیان

سخنگوی جبهه ایستادگی

سه ضلعی موتلفه، پایداری و ایثارگران خیلی شتاب‌زده اعلام شد. این مسئله به همگرایی اصولگرایان آسیب می‌زند٬ لذا موضوع شورای هماهنگی اصولگرایان مطرح شد البته برای این شورا هم هنوز با بسیاری از طیف‌های جریان اصولگرا از جمله جبهه ایستادگی رایزنی نشده است. آنطور که خبر دارم طیف آقای لاریجانی هم در آن حضور ندارد.

۱۲

علیرضا زاکانی

دبیرکل جمعیت رهپویان

بهترین شیوه در وحدت، وحدت بر محور اصول است، گروه‌ها و احزاب نیز می‌توانند وحدت بر اساس این محور را رقم زنند.

۱۳

کمال سجادی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

محوریت جامعتین راهبرد جبهه پیروان است. البته ما نظرات کارشناسی خود را به جامعتین ارائه کرده و از آنها کسب نظر می‌کنیم و در بسیاری از موارد این تعامل و هم اندیشی وجود دارد.

۱۴

پرویز سروری

قائم مقام جمعیتی  رهپویان انقلاب اسلامی و عضو شورای شهر تهران

پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تهران مدل موفقی برای وحدت این جریان در انتخابات مجلس و خبرگان است.

۱۵

جواد عامری

قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

قرار بر این است که حضرات آیات یزدی، موحدی کرمانی و مصباح در رأس پی‌گیری ایجاد وحدت بین نیروهای اصولگرا باشند و سایر احزاب و گرو‌هها هم در این زمینه، تابع نظرات این سه بزرگوار حرکت کنند. جمعیت ایثارگران نیز تصمیم دارد همین خط مشی را برای انتخابات آتی در پیش گیرد.

۱۶

محسن غرویان

مدرس حوزه علمیه قم- فعال اصولگرا

اصولگرایان باید بر محور دیدگاه‌ها و سخنان رهبری به وحدت برسند چراکه با تکیه بر دیدگاه‌های حزبی و گروهی خود نمی‌توانند به وحدت برسند. برای مثال همین شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت می‌تواند محور وحدت اصولگرایان قرار گیرد.

۱۷

حسین فدایی

دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

دشمنان داخل و خارج تلاش می‌کنند انسجام و وحدت اصولگرایی شکل نگیرد و اصولگرایان باید با وحدت و صبوری و تدبیر این وحدتی که شکل گرفته را پایدار پیش ببرند. خوشبختانه فضای همدلی میان اصولگرایان فضای بسیار خوبی است و من امید بسیاری به وحدت اصولگرایان دارم.

۱۸

محمود فرشیدی

اولین وزیر آموزش ‌و پرورش در دولت نهم

– مؤسس کانون تربیت اسلامی

اصولگرایان بیش از اینکه قائم به اشخاص هستند باید قائم به اصول باشند و هر شخصیتی که وارد این جرگه می‌شود و حمایت خودش را از این اصول و جبهه اصولگرایان اعلام می‌کند باعث تقویت می‌شود. حضور یا عدم حضور اشخاص نقش تعیین کننده ای ندارد.

۱۹

لطف الله فروزنده

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

بر همه افراد حقیقی و حقوقی اصولگرا است که مراقب باشند فضای مثبت گفتمانی وحدت را نشکنند.

۲۰

محسن کوهکن

رئیس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری

عنوان "لیست انتخابات" در فرآیند همگرایی با دیگر سلایق حرف صحیحی نیست و فقط در مورد تهران و ۵ کلان‌شهر کشور، بستن لیست مطرح است و این لیست نیز از دل همگرایی و تفاهمی که سلایق مختلف اصول‌گرایی دارند، بیرون می‌آید.

۲۱

صادق محصولی

قائم مقام دبیر جبهه پایداری

وحدت مانند شمشیر می ماند وقتی در دست مومنین و نیروهای ارزشی و تشکل های اسلامی باشد نه تنها خوب بوده که لازم است و اصولگرایان زیر نظر آیات یزدی و موحدی کرمانی و مصباح یزدی به دنبال وحدت هستند.

۲۲

غلامرضا مصباحی مقدم

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز.

برنامه جامعتین برای وحدت اصولگرایان، همگرایی و حمایت از آن است و اگر در جایی هم نیاز به گفتگو برای حل اختلافات احتمالی موجود باشد ورود خواهد کرد.

۲۳

آیت الله موحدی کرمانی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز

لیست اصولگرایان دارای مشترکات باشد

۲۴

سید شکر خدا موسوی

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی 

متاسفانه در جریان اصولگرایی سابقه خوشی از وحدت بزرگان این جریان نداریم. باید آیت الله مصباح از مواضعش کوتاه بیاید تا اصولگرایان وحدت کنند.

۲۵

الیاس نادران

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

در میان اصولگرایان افراد موضوعیت ندارند و در این میان جریان‌ها هستند که دارای اهمیت هستند. در بحث وحدت و ائتلاف میان اصولگرایان٬ احمدی‌نژاد اصلا مطرح نیست.

۲۶

بهروز نعمتی

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت

علی لاریجانی  با مشی اعتدالی خود می تواند بهترین گزینه برای محوریت وحدت اصولگرایان معتدل در انتخابات مجلس دهم باشد.

۲۷

سید ابوالحسن نواب

مسئول دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز

چهره ای که اگر اصولگرایان دور او جمع شوند، احتمال به وحدت رسیدن و به دست آوردن کرسی های بیشتر در مجلس دهم از سوی آنها افزایش پیدا می کند، قطعا علی لاریجانی است.

۲۸

علی اکبر ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

ائتلاف اصولگرایان، آرزوی همه اعضای این جریان است که البته با تلاش‌هایی که انجام می‌شود قطعا محقق خواهد شد.

 

خبرانلاین

بخش نظردهی بسته شده است..