در یزد:

طولانی ترین قنات ایران در شرف ثبت جهانی

قنات زارچ به طول هشتاد و سه کیلومتر و عمق صد متری مادرچاه آن، طولانی ترین قنات ایران است که با توجه به این ویژگی شاخص مراحل ثبت در فهرست آثار ملی یونسکو را می گذراند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز

قدمت این قنات به عنوان یک قنات دو هزارساله و یکی از کهن ترین شاهکارهای تمدن بشری در امر آبیاری و آبرسانی شهر یزد قابل توجه است.

هدف اصلی از تأسیس قنات زارچ بهره برداری از آبهای زیرزمینی جهت مشروب ساختن اراضی کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز این کارآیی را دارد.

اهالی شهر یزد در گذشته به وسیله پایاب ها، آب انبارها و آسیاب ها از آب آن استفاده می کردند.
به منظور انجام مراحل ثبت جهانی این قنات، نماینده یونسکو، معاون میراث فرهنگی سازمان به همراهی جمعی از مسئولین میراث فرهنگی استان یزد از این قنات، کارگاه های آن و چاه های بیابان های حفیظی منطقه خویدک بازدید کردند.

معرفی نماینده یونسکو به اعضای شورای قنات زارچ 

 

در پی حضور دو روزه نماینده ژاپنی الاصل اعزامی از یونسکو به استان یزد جهت ارزیابی و مشاهدات عینی از وضعیت قنوات تاریخی یزد طی برنامه ریزی صورت گرفته یاموچی کازویا به اعضای شورای قنات زارچ معرفی شد.

در این نشست که در محله شاه ابوالقاسم برگزار گردید دکتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مهندس شرافت مدیر کل، مسئولین و معاونین اداره متبوع و جمعی از مردم نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است در حاشیه این نشست حاضرین در خصوص مسائلی در مورد سازه های آبی وابسته به قنات و مسائلی از قبیل: تاریچه قنات، نحوه مرمت، نحوه لایه روبی قنات، نحوره رسیدگی به امورات قنات، نحوه سهم بندی و  بحث و گفتگو کردند.

در پایان این نسشت اعضای شورای قنات زارچ از مدیر کل و معاونین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد که از زمان شروع بحث ثبت جهانی قنات زارچ توجه ویژه ای به انجام فعالیت های گسترده و بی نظیر در زمینه لایه روبی قنات زارچ و مرمت و ساماندهی و احیای بیش از ده پایاب فرو رفته در خاک و آوار ابراز تشکر و قدردانی کردند و درخواست خود را در خصوص لزوم توجه بیشتر به قنوات و بویژه قنات زنده زارچ را به یاموچی کازویا نماینده یونسکو اعلام کردند.

لازم به ذکر است که قنات زارچ با بیش از هزار سال استواری و با طول بیش از ۸۰ کیلومتر از فهرج تا زارچ حفر شده است و در تاریخ ۸۴/۱۲/۱۶ طی شماره ۱۴۸۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت آن در فهرست آثار جهانی نیز بطور جدی در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..