بهمراه تصاویر:

ساماندهی خیابان مسجد جامع یزد به فصل گردشگری کشیده شد

ساماندهی خیابان مسجد جامع از چندی پیش آغاز شده و در حالی که قرار بود کف‌سازی و بدنه‌سازی آن به سرعت انجام شود، اجرای آن به فصل گردشگری کشیده شده و نارضایتی گردشگران و کسبه را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز مسجد جامع کبیر یزد، یکی از بناهای تاریخی است و بعد از بافت تاریخی، در همه نقاط دنیا، یزد را با مسجد جامع معروف آن می‌شناسند و این امر سبب شده سالانه تعداد زیادی گردشگر خارجی از این معجزه معماری بازدید کنند.

به منظور ساماندهی این خیابان و اجرای طرحی برای جلوگیری از عبور و مرور خودروها، از چندی پیش طرحی در این خیابان آغاز شده که روند اجرای آن هنوز ادامه دارد و سبب نارضایتی کسبه و گردشگران شده است.

 

از یک‌سو گردشگران به دلیل اجرای عملیات ساماندهی به سختی می‌توانند در این خیابان تردد کنند و از سوی دیگر، کسبه این خیابان از طولانی شدن طرح به شدت گلایه دارند زیرا سبب شده اغلب مغازه‌های آنها به تعطیلی کشیده شود.

طولانی شدن روند اجرا کسبه و گردشگران را کلافه کرده است

گرچه این طرح نیز مانند سایر طرح‌هایی که در بافت تاریخی اجرا می‌شود، مخالفان و موافقان بسیاری دارد اما اکنون بحث مخالفت یا موافقت با اجرای طرح نیست بلکه موضوع، طولانی شدن روند اجراست.

 

با عبور از گرمای شدید تابستانی، اکنون فصل گردشگری یزد آغاز شده و معمولا گردشگران به ویژه گردشگران خارجی از نیمه‌های شهریور تا نیمه‌های آبان‌ماه، حضور قابل توجهی در یزد دارند و یکی از گزینه‌های بازدید آنها، مسجد جامع است.

در این شرایط، مسئولان شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری یزد در مصاحبه‌های مختلف از پایان این طرح در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر می‌دهند و برخی نیز آن را تمام شده می‌دانند.

حجم بالای جابجایی تاسیسات عامل طولانی شدن طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع

شهردار بافت تاریخی یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: قرارداد اجرای طرح ساماندهی مسجد جامع یزد، شش ماهه و طولانی‌تر شدن زمان آن به دلیل مشکلات تاسیسات شهری بوده است.

 

سیدمحمود کشفی‌پور عنوان کرد: جابجایی تاسیسات حجم قابل توجهی از زمان و هزینه را به خود اختصاص داد و سبب شد طرح طولانی‌تر شود.

وی در توضیح این طرح بیان کرد: خیابان مسجد جامع، نخستین نمونه پیاده‌راه سازی در استان یزد است و امیدواریم با تکمیل آن، هم کسبه محله و هم گردشگران رضایت کامل از اجرای آن داشته باشند.

کشفی‌پور ضمن قدردانی از همکاری و حوصله کسبه این خیابان، تاکید کرد: به طور قطع پس از اجرای طرح، رونق بیشتری در این خیابان ایجاد خواهد شد.

فرماندار یزد نیز به عنوان رئیس شورای ترافیک شهرستان یزد در توضیح این طرح اظهار داشت: با اجرای این طرح در مرحله نخست، عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین نظیر اتوبوس، مینی‌بوس و کامیونت در این خیابان به طول کامل ممنوع شد.

عرض خیابان مسجد جامع پنج متر کاهش یافت

محمود شاکری شمسی بیان کرد: عرض خیابان مسجد جامع نیز پنج متر کاهش یافت و پیاده‌روسازی بسیار خوبی در این خیابان انجام شد.

وی، طرح ساماندهی را شامل مرمت، کف‌سازی، بدنه‌سازی و اصلاح مسیر پیاده‌رو، ایجاد شبکه روشنایی قابل قبول و سنگ‌فرش کف خیابان اعلام کرد.

شاکری شمسی با بیان اینکه عبور و مرور برخی وسایل نقلیه به طور کامل ممنوع و عبور و مرور برخی دیگر به کندی و با محدودیت انجام خواهد شد، عنوان کرد: در این راستا بحث پارکینگ‌ها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و ساماندهی پارکینگ مجاور خیابان امام و مسجد جامع توسط شهرداری و اداره میراث فرهنگی یزد در دست پیگیری است.

وی همچنین از ساماندهی پارکینگ‌ها در سه راه خیابان مهدی (عج) و روبروی مسجد حظیره خبر داد و عنوان کرد: پارکینگ‌های جدید نیز در حوالی خیابان مسجد جامع احداث خواهد شد.

اجرای این طرح گرچه مدتی رونق را از خیابان مسجد جامع یزد برد و گردشگران را گاهی با دلخوری بدرقه کرد، درختان را قطع و اهالی را با مشکلات تردد و حمل و نقل مواجه کرد اما امید می‌رود با تکمیل این طرح، روحی تازه در کالبد تاریخی‌ترین خیابان شهر یزد دمیده شود.مهر

 

بخش نظردهی بسته شده است..