پاسخ 40 اصلاح‌طلب:

چه اصلاح‌طلبانی می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؟

اصلاح‌طلبان نباید همه حرکت خود را بر اساس عملکرد و ترس از نهاد نظارتی تنظیم کنند. اصلاح‌طلبی اگر از هویت خود خالی شود حتی چهره‌های مطرح اصلاحات نیز مقبولیت و رای‌آوری خود را در میان مردم از دست خواهند داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزنامه اعتماد از ۴۰ نفر از اصلاح طلبان پرسیده است: کدام یک از اصلاح‌طلبان می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؟پاسخ آنها را در ادامه بخوانید:

 

 عباس عبدی،فعال سیاسی: اصلاح‌طلبان نباید همه حرکت خود را بر اساس عملکرد و ترس از نهاد نظارتی تنظیم کنند. اصلاح‌طلبی اگر از هویت خود خالی شود حتی چهره‌های مطرح اصلاحات نیز مقبولیت و رای‌آوری خود را در میان مردم از دست خواهند داد.

 

سعید لیلاز،عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران: کسانی چون آقای حضرتی می‌توانند مجوز بگیرند و رای هم بیاورند. در مجموع فکر می‌کنم نهادهای نظارتی به برخی چهره‌های شاخص اصلاحات مجوز حضور ندهد.

 

آذر منصوری،عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:  با توجه به تجربه انتخابات ٩٢ اصلاح‌طلبان باید برای تمام گزینه‌های محتمل برنامه داشته باشند. چهره‌های مورد مقبولیت ممکن است با بی‌مهری مواجه بشوند همان‌طور که در قبل از انتخابات ٩٢ مشاهده شد اما تا زمان اعلام نام کاندیداها زمان زیادی مانده است و اتفاقاتی ممکن است معادلات و گمانه زنی‌ها را به هم بزند.

 

الیاس حضرتی،عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:  ما امیدواریم تمام چهره‌هایی که طبق نظر مراجع چهارگانه تایید می‌شوند امکان حضور در انتخابات را داشته باشند. نهاد شورای نگهبان نیز طبق قانون و به دور از سلایق سیاسی می‌تواند نقشی در انتخابات ایفا کند که رای‌دهندگان نسبت به عملکرد آن رضایت کامل داشته باشند. امید داریم با تحقق کامل فرمایش رهبری در خصوص حق الناس بودن رای مردم حقوق کاندیداها نیز به‌طور کامل استیفا شود.

 

جواد امام،مدیرعامل بنیاد باران:  نهاد‌های نظارتی در مورد افرادی که در گذشته عضو احزاب منحله جریان اصلاحات بوده‌اند و افرادی که درگیر انتخابات ٨٨ بودند کوتاه نمی‌آید. ممکن است از چنین افرادی بخواهند که پرونده خود را روشن کنند یا افرادی را محکوم یا نقد کنند. البته امکان تایید صلاحیت اصلاح‌طلبانی که در انتخابات ٨٨ بدون موضع بودند نیز وجود دارد.

 

الهه کولایی،فعال سیاسی اصلاح‌طلب:  چهره‌های میانه رو و معتدل، همچنین چهره‌های میانه رو راست می‌توانند مانع روند و همکاری گسترده جریان افراطی بشوند. چهره‌های اصلاح‌طلب در میان اقشار مورد پذیرش جامعه زیاد هستند و اگر به درستی مدیریت صورت بگیرد افراد زیادی هستند که ظرفیت و کارآمدی داشته باشند و از فیلتر نهادهای نظارتی نیز عبور کنند.

 

حسین انصاری راد،رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم: تاکید من بحث قانون انتخابات است. مبنای بررسی صلاحیت طبق قانون انتخابات باید مراکز معتبر قانونی چون دادگستری، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و اداره تشخیص هویت باشد و اگر نهاد نظارتی کسی را رد کند داوطلب و کاندیدا حق شکایت دارد. نهاد باید مدارک را کتبا اعلام کند و مراجع رسیدگی‌کننده هم باید نتیجه را اعلام کنند. این قانون وضع شده است که نهاد نظارتی به مدارک یا مسائلی که قابل سنجش و رسیدگی نیست مستمسک نشوند. مواردی مثل احراز و عدم احراز صلاحیت که اصلا قابل رسیدگی، شکایت و داوری نیست. مثلا زمانی یک عضوی از یک نهاد نظارتی گفت بوی انحراف بشنویم رد صلاحیت می‌کنیم به هیچ‌وجه در قانون نیامده است که نهاد نظارتی بوی خوب یا بد بشنود یا برخی گفتند که نهاد نظارتی باید به اعتقاد باطنی افراد برسد که این امری محال است. قانون برای این است که نهاد نظارتی این موارد را مستمسک قرار ندهد. متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای دیگر است. اگر قانون انتخابات مبنا قرار بگیرد افراد از فیلتر عبور خواهند کرد.

 

حسن رسولی،عضو هیات‌مدیره بنیاد باران:  اگر اجماع کامل و رسیدن به لیست واحد در جریان اصلاحات محقق شود ما تحت هر شرایطی می‌توانیم پیروز انتخابات باشیم. در مقابل عملکرد نهادهای نظارتی بدترین برخورد اصلاح‌طلبان، انفعال و بی‌عملی آنهاست. حتی اگر نیروهای درجه یک اصلاح‌طلب رد‌صلاحیت شوند ما منفعل نخواهیم بود و با انتخابات قهر نخواهیم کرد.

 

عبدالله ناصری،فعال سیاسی اصلاح‌طلب:  بستگی به ایستادگی رییس‌جمهور دارد. به نظر می‌آید آقای روحانی این ایستادگی را در جهت اعمال قانون انجام دهد چرا که در عرصه سیاست خارجی توانسته با موفقیت رو به رو شود و اگر در عرصه داخلی شکست بخورد دستاوردهای ایشان و دولت نزد مردم و جهانیان از بین خواهد رفت.

 

حسین کاشفی،عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: فکر می‌کنم نهاد‌های نظارتی افرادی را که از مراجع چهار گانه دارای صلاحیت باشند تایید خواهند کرد. ما امیدواریم نهاد‌های نظارتی افکار و سلایق شخصی را دخالت ندهند، در گذشته اتفاقاتی افتاده ولی ما امیدواریم همه نسبت به رویکردها تجدید نظر کنند. ما امیدواریم نهاد‌های نظارتی در جایگاه خود به صورت قانونی عمل کنند، خداوند بر اعمال ناظر است، همه نهاد‌های نظارتی باید طوری کار کنند که رضایت مردم را که همان رضایت خداست جلب کنند.

 

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی:  اگر نهاد‌های نظارتی قانونی عمل کنند فکر می‌کنم چهره‌های معتدل و آنانی که هیچ محکومیتی ندارند از فیلتر بگذرند. حتی چهره‌های غیر معتدل هم می‌توانند از فیلتر عبور کنند مگر کسی که محکومیت داشته باشد. آنچه مهم است این است که هیات‌های اجرایی طبق قانون عمل کنند و سلایق را دخالت ندهند. اگر دخالت سلایق نباشد افراد معتدل و آنانی که سو سابقه ندارند شانس عبور از فیلتر را خواهند داشت.

 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه:  تقریبا تمام کسانی که در جواب سوال دوم گفتم رد صلاحیت خواهند شد. وظیفه آقای روحانی اصلاح سیستم انتخاباتی است. نهاد‌های نظارتی از مراجع چهار‌گانه از جمله وزارت اطلاعات، ثبت احوال، دادگستری و نیروی انتظامی استعلام می‌گیرند و سپس تصمیم‌گیری می‌کنند اما این مغایر با قانون است چرا که اگر نهاد نظارتی بخواهد خودش نظر بدهد دیگر چه نیازی به آن است که استعلام کند؟

 

جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی: اگر نهاد‌های نظارتی با سعه صدر برخورد کنند عمده اصلاح‌طلبان از فیلتر عبور خواهند کرد اما اگر گرایشات سیاسی را دخالت بدهند، شرایط تنها به نفع تندرو‌ها خواهد بود و در این صورت اصلاح‌طلبان کمتر شناخته شده عبور خواهند کرد اما به نظر من حاکمیت در سالیان گذشته به این جمع‌بندی رسیده است که کشور از رشد و توسعه عقب مانده و نیازمند بازسازی است، بنابراین در بررسی صلاحیت‌ها تجدید‌نظر خواهد شد.

 

علی محمد مظفری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: اصلاح‌طلبان باید تعداد کثیری کاندیدا داشته باشند که به هر نحوی بتوانند تعدادی را از فیلتر نهاد‌های نظارتی عبور بدهند و به مجلس برسند. به نظر من تعدد کاندیدا وجود دارد و دغدغه‌ای در خصوص فیلتر نهاد‌های نظارتی وجود ندارد.

 

سیدمحمدعلی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز:  امکان عبور نیروی درجه یک جریان اصلاحات از فیلترهای نظارتی چندان زیاد نیست و عملا چاره‌ای نیست جز اینکه از نیروهای معتدل‌تر و درجه ٢ جریان اصلاحات استفاده شود.

 

محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس:  در این زمینه اگر ملاک نهاد‌های نظارتی قانون باشد و اعمال سلیقه نشود اصلاح‌طلبان مسلما می‌توانند از فیلتر نهاد‌های نظارتی عبور کنند اما باید در نظر داشت که در حال حاضر امکان نظر دادن در این زمینه وجود ندارد و باید منتظر شرایط سیاسی در ماه‌های آتی بود.

 

ولی‌الله شجاع پوریان، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:  در این زمینه واقعا یک بلاتکلیفی وجود دارد، مثلا خود بنده با اینکه دو دوره نماینده بودم و سوابقم معلوم است بازهم بلاتکلیفم که اگر نامزد شوم رد صلاحیت می‌شوم یا نه. این بلاتکلیفی ممکن است برای دیگر نمایندگان ادوار هم پیش بیاید که تا دقیقه ٩٠ ادامه دارد. چارچوب اجرای نظارت استصوابی مشخص نیست وتحت عنوانی چون عدم احراز صلاحیت انجام می‌گیرد که این در واقع همان رد صلاحیت است. همچنین معلوم نیست اطلاعاتی که به مراجع چهارگانه می‌رسد چقدر صحت داشته باشد. از طرفی در دوره‌های قبل خط قرمزها استعفا و تحصن مجلس ششم بود حالا اما تعابیری مثل اصحاب فتنه، ساکتین فتنه و… را وارد کرده‌اند و این واقعا شرایط را سخت کرده است. فردی ممکن است محکومیت هم نداشته باشد، پرونده سیاسی اقتصادی‌اش هم پاک باشد ولی به خاطر عضویت در ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ٨٨ که مورد تایید شورای نگهبان نیز بودند، رد صلاحیت شود. امید است که حرف مقام معظم رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن آرا مورد توجه قرار گیرد. حق‌الناس شامل کسانی که در معرض انتخاب قرار دارند نیز می‌شود و امیدواریم دولت از این حق الناس و حقوق شهروندان دفاع کند. اگر بر اساس قانون برخورد شود چهره‌های موجه و بدون محکومیت کیفری تایید خواهند شد، اما اگر رد صلاحیت گسترده باشد افرادی که برجستگی سیاسی ندارند از فیلترنهاد‌های نظارتی عبور خواهند کرد.

 

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار: با سیاست‌هایی که تا به حال وجود داشته بدبین هستم که چهره‌ها بتوانند از فیلتر نهادهای نظارتی عبور کنند اما امیدوارم این سیاست‌ها در ماه‌های آینده تغییر کند.

 

فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش: با گرایشی که دولت در سطح داخلی دارد امیدواریم در چارچوب قانون عمل کند و برخورد قانونی‌ای داشته باشد و از طریق وزارت اطلاعات به عنوان یکی از مراجع چهار گانه هماهنگی‌هایی انجام بگیرد. فکر می‌کنم نهادهای نظارتی به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌ها را تغییر بدهند و به کانال‌های قانونی احترام بگذارند و این شایبه را که در رد صلاحیت‌ها اعمال سلیقه می‌شود از بین ببرند. اصلاح‌طلبان فراتر از دیدگاه‌های اجتماعی‌شان معتقد به انقلاب هستند، در چارچوب قانون حرکت می‌کنند. آنها از خط قرمزی عبور نکرده‌اند و برای مردم و آرمان‌های انقلاب دلسوزهستند. اصلاح‌طلبان در چارچوب مجلس که مهم‌ترین نهاد کشور است تلاش خود را برای توسعه کشور انجام می‌دهند.

 

مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان:  پیش‌بینی حاکی از آن است که در انتخابات آینده تیغ رد صلاحیت نهاد‌های نظارتی مثل سابق تیز خواهد بود و نهاد نظارتی همچون گذشته تغییری در رویه رد و تایید صلاحیت کاندیداها نخواهد داد. بنابراین چهره‌های اصلی و شناخته شده در معرض رد صلاحیت خواهند بود.

 

یدالله طاهر‌نژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران: فکر نمی‌کنم تغییر عمده‌ای در برنامه نهادهای نظارتی ایجاد شود و رفتار آنها کما فی السابق است.

 

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: امیدوار هستیم که افراد شناخته‌شده اصلاح‌طلب بتوانند مجوز حضور در انتخابات مجلس دهم را بگیرند.

 

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:  کسانی که از چهره‌های شاخص اصلاحات هستند، از مبارزان انقلاب بوده‌اند و برای نظام زحمت کشیده‌اند و در دوران سازندگی و اصلاحات از ستون‌های اصلی سیاست‌ورزی بوده‌اند می‌توانند تایید صلاحیت شوند. امیدواریم که زمینه انتخابات رقابتی فراهم شود. اگر انتخابات رقابتی باشد اصلاح‌طلبان از شانس جدی در عرصه انتخابات برخوردارند.

 

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس و عضو حزب مردم سالاری: درباره نهاد‌های نظارتی یک بحث، بحث قانون است که اگر به آن توجه بشود جایی برای رد‌صلاحیت‌های گسترده وجود ندارد و اکثر کاندیداها تایید خواهند شد. اما در گذشته اعمال سلایق وجود داشته است. در این دوره با توجه به بیانات رهبری در مورد حق الناس بودن رای مردم احتمالا نهاد‌های نظارتی توجه بیشتری به ضوابط قانونی خواهند داشت. به نظر من رد صلاحیت‌ها در این دوره خیلی گسترده نخواهد بود.

 

فرج‌الله کمیجانی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات:  شاید چهره‌های مشهور نتوانند از فیلتر نهاد‌های نظارتی عبور کنند. در انتخابات شورای شهر نیز این اتفاق رخ داد که از ٤٥ نفری که از طرف ستاد ثبت‌نام کردند ٤٤ نفر رد شدند. عده‌ای مستقل ثبت‌نام کرده بودند که مشهور هم نبودند ولی اصلاح‌طلب بودند و در جایی از ما هم اصلاح‌طلب‌تر بودند، نتیجه اینکه لیستی با آنها بسته شد و در شورا نیز به غیر از یک نفرشان باقی‌شان اصلاح‌طلب ماندند. اگر رد‌صلاحیت گسترده باشد و چهره‌های مشهور نتوانند بیایند از این روش استفاده خواهد شد.

 

جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:  نهاد‌های نظارتی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا افراد مشهور و توانمند اصلاح‌طلب را رد‌ صلاحیت کنند. آنها نمی‌خواهند اصلاح‌طلبان واقعی وارد مجلس بشوند. اما استنباط من این است که دولت به عنوان مجری انتخابات از حقوق کاندیداها دفاع خواهد کرد و موضع نهاد‌های نظارتی را نرم‌تر خواهد کرد.

 

شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: آرزو و امید من این است که نهاد‌های نظارتی با توجه به شرایط کشور و همچنین سخنان رهبری در انتخابات ٩٢ درباره حق‌الناس بودن رای مردم حق و انصاف را رعایت کنند. به هر جهت حق‌الناس فقط رایی که به صندوق انداخته می‌شود نیست بلکه حق‌الناس، حق رای‌دهنده و رای‌گیرنده و کسانی که نظارت استصوابی روی آنان قرار می‌گیرد را نیز شامل می‌شود.

 

علی‌محمد غریبانی، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: فیلتر نهادهای نظارتی نباید آن اندازه تنگ باشد که افراد امتحان پس‌داده نتوانند از آن عبور کنند. ما در این زمینه حرف‌های مقام معظم رهبری درباره حق‌الناس بودن رای مردم را داریم و در واقع باید گفت حق‌الناس شامل فردی هم که کاندیدا شده، می‌شود. ما نمی‌گوییم افرادی که خیانت کرده‌اند، جاسوس بوده یا منافق بوده‌اند از فیلتر عبور کنند، سوابق اصلاح‌طلبان روشن است، آنان در دوره‌ای که دولت را در دست داشته‌اند دزدی نکردند، مردم را دچار امیدواری بیهوده نکردند و به آنان وعده‌های تو‌خالی ندادند. معیار کشورداری صداقت است. بنابراین امید است اصلاح‌طلبان از فیلتر نهاد‌های نظارتی عبور کنند.

 

نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: بین افراد با تجربه اصلاح‌طلبان کسانی هستند که بتوانند از فیلتر عبور کنند و با توجه به بیانات رهبری درباره حق‌الناس بودن رای مردم اگر نهاد‌های نظارتی نیز مطابق قانون عمل کنند بعید است مشکل خاصی ایجاد بشود و امیدواریم برخورد خوبی را از نهادهای نظارتی شاهد باشیم.

 

سید ابراهیم امینی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: در زمینه عبور کاندیداها از فیلتر نهادهای نظارتی عامل مهم تعامل آقای روحانی با حاکمیت است و ایشان باید در فضای سیاسی قدرت چانه‌زنی زیادی داشته باشند.

 

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران:  کسانی که طبق قانون منعی ندارند باید تایید بشوند و نهاد‌های نظارتی نیز باید با عدالت رفتار کنند که در این صورت امیدواریم افراد تایید صلاحیت بشوند و رسیدگی به صلاحیت‌ها شفاف باشد.

 

امرالله شیخانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: به نظر من مقداری از تصورات ما درباره نهادهای نظارتی ناشی از جو است اما افراد و چهره‌هایی وجود دارند که از فیلترهای نظارتی عبور کنند.

 

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:  در زمینه عبور از فیلتر‌های نظارتی چهره‌های جدید چالش کمتری خواهند داشت.

 

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: نهادهای نظارتی قواعد مشخصی ندارند و بر اساس زمان و شرایط تصمیم می‌گیرند بنابراین پیش‌بینی عملکرد آنها دشوار است اما آنچه مهم است اینکه برای تقویت مدیریت کلان کشور نیاز به مجلسی قوی داریم و با وجود چهره‌های برجسته و شناخته‌شده هر دو جناح بر غنای مجلس افزوده خواهد شد. باید به انتخاب‌کنندگان احترام بگذاریم و گزینه‌های مورد انتخاب آنان را متعدد قرار دهیم. همچنین این نکته نیز مهم است که افرادی ممکن است محکومیت داشته باشند ولی محکومیت آنها منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی نشده باشد یا دوران محرومیت خود را سپری کرده باشند، این افراد باید بتوانند حضور یابند.

 

فیاض زاهد،استاد دانشگاه و فعال سیاسی:  نهاد‌های نظارتی بهتر است متناسب با جایگاه قانونی خود عمل کنند و شایبه عدم بی‌طرفی را از خود دور کنند. در مجموع با هر وضعیتی نیروهای مستقل و معتدل می‌توانند به انتخابات راه یابند.

 

مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:  ما تلاش می‌کنیم تا چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب در انتخابات ثبت‌نام کنند و پس از آن با توجه به عملکرد نهادهای نظارتی استراتژی مطلوب را انتخاب خواهیم کرد. امیدواریم که این چهره‌ها بتوانند از فیلتر نهادهای نظارتی عبور کنند. به هر حال در گذشته آنها رفتارهای متفاوتی را از خود نشان داده‌اند که با توجه به شرایط متغیر بوده است.

 

حمید قزوینی، عضو شورای مرکزی جمع نیروهای خط امام: کسانی که جریان واقعی اصلاحات را نمایندگی کنند و تفکر اصلاحات را الگوی خود می‌دانند رای می‌آورند. ما در جریان اصلاحات نیروهای زیادی برای جایگزینی داریم که در صورت رد صلاحیت شدن نیروهای درجه اول اصلاحات می‌توانند کاندیدای جریان اصلاحات باشند. بخشی از تصمیمات نهادهای نظارتی ناظر به روزهای نزدیک به انتخابات است.

 

محمد‌تقی فاضل‌میبدی، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم: امیدوارم در زمینه بررسی صلاحیت‌ها قانونی عمل شود و اعمال سلیقه سیاسی صورت نگیرد. اگر بر اساس قانون و آنچه در قانون درج شده است بررسی‌ها صورت بگیرد و بررسی صلاحیت‌ها حزبی و سلیقه‌ای نباشد، اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس آینده را در اختیار خواهند گرفت.

 

ابوالفضل شکوری، حزب اعتماد ملی: در این زمینه فعلا نمی‌توان نظری داد.

 

محمدرضا راه‌چمنی، وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی: برخی چهره‌ها مانند آقایان مطهری، عارف و ناطق نوری تایید می‌شوند. نمایندگان ادوار هم توسط نهاد‌های نظارتی و هیات‌های اجرایی بررسی می‌شوند. اگر شکایت و سوء‌سابقه‌ای باشد بررسی می‌شود. ممکن است فردی دو دوره هم تایید شده باشد ولی لزوما این تایید شدن مادام‌العمر نیست. در کل امر گذر از فیلتر نهاد‌های نظارتی بستگی به سوابق افراد دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..