مشاهده پازن سفید رنگ برای اولین بار در استان یزد

no-thumbs

همزمان با پایش حیات وحش بر روی منابع آبی در مناطق خشک، برای اولین بار یک پازن سفید رنگی در استان در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان مشاهده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از ایسنا  آب انبارها یا به طور کلی منابع آبی، نقاط حساسی در زیستگاه‌های حیات وحش تلقی می‌شوند، به طوری که تقریباً می‌توان آنها را نقطه تلاقی تمام گونه‌ها و جمعیت‌های حیات وحش مناطق فرض کرد.

 

بدیهی است که این ویژگی منابع آبی، مزیت‌ها و معایبی نیز دارد که از جمله معایب آن، احتمال انتشار بیماری‌هاست اما از جمله مزیت‌های آن نیز شناسایی گونه‌های ویژه یا افراد خاص در جمعیت‌هاست به طوری که بیشتر گوشتخواران شبگرد بزرگ جثه نظیر یوزپلنگ را می‌توان اطراف منابع آبی رصد کرد یا حتی افرادی با ویژگی‌های متفاوت با سایرین، نظیر پازن سفید رنگی که در پناهگاه حیات وحش دره انجیر در کنار آبشخور تصویربرداری شده را می توان درکنار منابع آبی شناسایی و رصد کرد.

 

این تصویر توسط دوربین تله‌ای در طرح دوربین‌گذاری متمرکز دره انجیر که با مشارکت انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اجرا شده، گرفته شده است.

 

بر خلاف بز اهلی، عموماً رنگ کل و بزها یکسان بوده و در طبیعت به رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری دیده می‌شوند زیرا این رنگ استتار بهتری داشته و در مقابل طعمه‌خوارها بهتر حفظ می‌شوند، اما رنگ سفید احتمالاً نتیجه جهش ژنی بوده و حیوان با چنین رنگی راحت‌تر از سایرین دیده شده و سریع‌تر توسط طعمه خواران شکار می‌شود.

به هرحال به کمک فناوری دوربین‌های تله‌ای و با بهره گیری از این ویژگی منابع آبی، می‌توان پایش مناسبی از حیات وحش مناطق خشک را دنبال و بسیاری از ناشناخته‌ها را کشف کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..