شهرهای بیشتری از ایران ثبت جهانی می‌شوند

no-thumbs

معاون صنایع دستی کشور از ادامه‌دار بودن ثبت جهانی صنایع دستی شهرهای ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبهمن نامورمطلق در گفت‌وگو با ایسنا درباره معرفی شهرهای دیگر برای ثبت جهانی در حوزه صنایع‌دستی گفت: کاشان و یزد می‌توانند شهرهایی باشند که با عنوان شهر نساجی ثبت شوند. ما برای ثبت شهرها یک‌سری استانداردها و ملاک‌ها داریم و هر کدام از این شهرها بتوانند استانداردها را رعایت کنند، به عنوان نماینده ایران در اجلاس بعدی انتخاب خواهند شد.

او افزود: در ذهن ما شهر چهارمحال و بختیاری برای نمد، قزوین برای فلز، ملیله و مس، برخی از شهرهای شمالی و جنوبی در بخش حصیربافی، سیرجان برای گلیم و چند شهر دیگر برای معرفی در آینده است اما انتخاب این شهرها هنوز کارشناسی و قطعی نشده است.

این مدرس دانشگاه گفت: از استانداردهایی که در نظر گرفتیم میان چند شهر برای رقابت سالم استفاده می‌کنیم و هر کدام که توانستند در این رقابت پیشتاز باشند در داخل کشور توسط کارشناسان ما انتخاب و به عنوان نماینده ایران به کارشناسان بین‌المللی معرفی می‌شوند. زیرا در بحث بین‌المللی هم رقابت فشرده‌ای وجود دارد. در اجلاس اخیر ۶ شهر کاندید بودند که از بین دو شهر آمریکای لاتین و چهار شهر آسیا که دو شهر متعلق به چین و دو شهر دیگر متعلق به ایران بود صنایع دستی اصفهان و فرش تبریز مصوب شدند.

او ادامه داد: این اجلاس هر ساله برگزار می‌شود و چون ایران اوایل این کار است، توانست صنایع دستی اصفهان و فرش تبریز را همزمان ثبت جهانی کند.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: ما در این رابطه تنها با هند و چین در رقابت هستیم، البته چین مقداری از ما جلوتر است و امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده دو شهر خوب دیگر کشورمان را برای رقابت در نوبت قرار دهیم.

او با بیان اینکه برای رشته های صنایع دستی ثبت جهانی نداریم، گفت: ثبت کالا داریم که همان بحث مهر اصالت است و ما خوشبختانه در سال گذشته سه مقام در این بخش آوردیم که این جای شکر دارد به غیر از کالا هم ثبت شهر داریم و هنگامی که از گلیم سیرجان صحبت می کنیم، این شهر به عنوان شهر خلاق گلیم مطرح خواهد بود.

وی درباره اینکه شهرهای صنایع دستی که ثبت جهانی شدند در آینده با بی‌توجهی‌ روبرو نشوند، اظهار کرد: در شیوه نامه‌ای که ما می‌نویسیم و ارسال می‌کنیم آمده است که این شهرها باید هر سال جشنواره‌ای داشته باشند و به ارزیابی گزارش سالانه و بررسی مسائل بپردازند. هر برنامه‌ای می‌تواند دچار نقص و آسیب شود بنابراین مدیریت‌ها در این زمینه نقش بسیار موثری دارند. شهرهایی که این اتفاق برایشان می افتد باید این موضوع را جدی بگیرند و از آن به عنوان یک بِرند در ورودی شهرها استفاده کنند.

نامور مطلق همچنین درباره اینکه چرا ثبت شهرهای صنایع دستی نسبت به ثبت های جهانی میراث فرهنگی عقب تر است؟ گفت: چون نهادهای جهانی مرتبط با میراث فرهنگی فعالیت‌شان را زودتر شروع کردند و ثبت آن‌ها زودتر آغاز شد. از طرفی صنایع دستی فعالیت روزمره مردم بوده و از آن استفاده می‌کردند و به کار ثبت و نگهداری به این شکل نرسیده بوده اما امروز نهادهای مربوطه متوجه شدند چه خوب است که این‌ها را هم ثبت کنیم چون صنایع دستی هم جزو گنجینه‌های معنوی بشر است و باید حفظ شود و چون احساس خطری برای از بین رفتن این صنایع را داشتند بنابراین ثبن جهانی آن دیرتر شروع شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..