قدمت 65 ساله یک مدرسه:

«بهرام گشتاسب» نامزد کسب عنوان مدرسه ماندگار

«بهرام گشتاسب» از مدارس قدیمی روستای حسن‌آباد در میبد است که این روزها خبر بازسازی آن از سوی یکی از دانش‌آموزان سابق مدرسه، نقل محافل خبری است تا تلنگری باشد برای خیران که برای بازسازی مدارس وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین مدرسه دخترانه در سال ۱۳۲۹ ساخته شده و از جمله مدارس سنتی روستاست.
تحصیل دانش‌آموزان زرتشتی و مسلمان در این مدرسه که از سوی خیر زرتشتی به نام «بهرام گشتاسب» ساخته شده، حائز اهمیت است.

قدمت ۶۵ ساله مدرسه
رئیس اداره آموزش و پرورش میبد با اشاره به قدمت ۶۵ ساله این مدرسه گفت: مدرسه بهرام گشتاسب به دلیل قدمت زیاد و معماری سنتی از نامزدهای کسب عنوان «مدرسه ماندگار» کشور است.
«محسن موحدی‌فرد» افزود: این مدرسه بعد از بهسازی، نامزد کسب عنوان مدرسه ماندگار کشور خواهد بود و هیاتی از وزارت آموزش و پرورش با بازدید از این مدرسه، زمینه‌های کسب این عنوان کشوری را بررسی خواهند کرد.
وی ادامه داد: این مدرسه در روستای حسن‌آباد از روستاهای بخش بفروئیه میبد است که در ۵ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد و ویژگی‌های منحصر به فرد آن فرصت کسب عنوان مدرسه ماندگار را برای آن ممکن ساخته است.
به گفته این مسئول، این مدرسه بعد از دریافت عنوان «مدرسه ماندگار» در کشور، مورد حمایت ویژه وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار گرفته و مشمول دریافت اعتبارات خاص می‌شود.
وی افزود: مدارس ماندگار کشور این امکان را پیدا می‌کنند که با فراهم کردن شرایط مناسب تحصیل برای افراد مستعد و خلاق و استفاده بهینه از امکانات و قابلیت‌های موجود، از تجارب ارزندۀ فارغ‌التحصیلان خود بهره‌مند و به عنوان الگویی مناسب و پیشرفته در حوزه‌های آموزشی و تربیتی به دیگر واحدهای آموزشی معرفی شوند.
موحدی‌فرد با بیان این‌که ۴۵‌دانش‌آموز در ۶‌کلاس این مدرسه درس می‌خوانند، گفت: وسعت این مدرسه هزار مترمربع است اما ۷۰۰‌مترمربع ساختمان دارد و قرار است برای استفاده بهینه از فضای مدرسه، یک سالن ورزشی نیز در محیط مدرسه ساخته شود.
وی همچنین از ساخت مخزن آب برای آبیاری فضای سبز و باغچه‌های مدرسه خبر داد و افزود: برای آبیاری فضای سبز مدرسه از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده خواهد شد.

مرمت برای تجدید خاطرات کودکی
موحدی‌فرد با اشاره به مرمت این مدرسه از‌سوی یکی از محصلان قدیمی آن، گفت: این مدرسه جزو واحدهای آموزشی مجتمع شهید رجایی است که دانش‌آموزان زیادی در آن تحصیل کرده و به مدارج بالای علمی و مدیریتی دست یافته‌اند. وی ادامه داد: محمدرضا اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد که در دهه‌50 در این مدرسه تحصیل می‌کرد، به عنوان خیر، هزینه‌های مرمت و بهسازی این مدرسه را تقبل کرده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش میبد تاکید کرد: این مدرسه تنها مدرسه‌ای است که هیات امنایی اداره می‌شود و جزو مدارس خیری است؛ از این رو این خیر نیز برای تجدید خاطرات کودکی و ماندگاری این مدرسه، وارد عرصه شده است.
وی با اشاره به هزینه ۹۰۰ میلیون ریالی برای مرمت این مدرسه تاکنون افزود: بازسازی این مدرسه از ابتدای تعطیلات تابستانی آغاز شده است و شهریورماه با بیش از ۱۵۰۰ میلیون ریال اعتبار، پایان می‌یابد.
وی از اقدامات انجام شده برای بازسازی این مدرسه به بدنه‌سازی، کف‌سازی، تامین روشنایی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: بازسازی پشت‌بام و توسعه فضای سبز مدرسه نیز با جدیت دنبال می‌شود.
این مسئول بر ضرورت ورود خیران برای بهسازی و مرمت مدارس قدیمی و فرسوده تاکید کرد و افزود: امیدواریم حرکت خیر مزبور در مدرسه «بهرام گشتاسب» راهنمای دیگر خیران برای حمایت از مدارس قدیمی و در حال تخریب باشد.
موحدی‌فرد هدف از مرمت این مدرسه را تقویت پایه‌های فرهنگی استان عنوان کرد و افزود: دانش‌آموزان با تحصیل در این مدرسه با سنت‌های بومی و معماری سنتی آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..