افزایش ۲۱درصدی نرخ کرایه سرویس مدارس یزد

no-thumbs

افزایش تمایل خانواده‌های یزدی به رفت و آمد دانش‌آموزان با سرویس مدارس، ساماندهی خودروهای شخصی، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌ها را به همراه داشته و نرخ سرویس مدارس نیز با 21 درصد افزایش نسبت به سال گذشته مصوب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزگاری دانش‌آموزان یزدی در مدارسی تحصیل می‌کردند که در محل زندگی آنها واقع بود اما افزایش تمایل خانواده‌ها به تحصیل دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی و مجتمع‌های آموزشی که معمولا از محل زندگی دانش‌آموزان دور هستند نیاز به استفاده از سرویس مدارس را تشدید کرده است.

نگرانی خانواده‌ها درباره مهارت رانندگان
به دنبال افزایش تقاضا برای استفاده از سرویس مدارس، حجم زیادی از افراد جویای کار جامعه به ویژه بانوان به فعالیت در این حرفه سوق یافته‌اند که در نتیجه آن، شاهد جابه‌جایی دانش‌آموزان با انواع خودرو با رانندگان دارای مهارت‌های متفاوتی هستیم که این وضع نگرانی‌هایی را در بین خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
برخی از این خودروها که بیشتر برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی مورد استقبال قرار می‌گیرند با رانندگانی هدایت می‌شوند که شاید هنوز جوهر مهر گواهینامه آنها خشک نشده است؛ در حالی که رانندگان برای جابه‌جایی دانش‌آموزان به مهارت کافی نیاز دارند.
جابه‌جایی دانش‌آموزان بیش از حد مجاز ظرفیت خودروها از دیگر معایب سرویس‌های مدارس شهر یزد محسوب می‌شود چرا که گاهی نزدیک به ۷‌تا‌8‌دانش‌آموز به ویژه در مقطع ابتدایی با یک خودرو در شهر جابه‌جا می‌شوند که خطرات زیادی را به همراه دارد.
هزینه سرویس مدارس هم همواره از دغدغه‌های والدین است چرا که این هزینه در مدارس مختلف متفاوت است و والدین انتظار دارند ضمن اطلاع‌رسانی صحیح از هزینه سرویس مدارس نظارت لازم بر نرخی که از دانش‌آموزان دریافت می‌شود نیز صورت گیرد.

اطلاع‌رسانی عمومی نرخ
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد از تصویب نرخ سرویس مدارس شهر یزد در شورای اسلامی شهر یزد با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل خبر می‌دهد.
«حسین صالحیان» می‌افزاید: این نرخ به زودی در معابر شهر در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد تا شهروندان از نرخی که برای هزینه سرویس فرزندانشان تعیین شده است، مطلع شوند.
وی می‌گوید: هزینه جابه‌جایی دانش‌آموزان به مدارس در ۶ روز هفته در فاصله کمتر از ۵ کیلومتر ۷۹۰ هزار ریال و بیشتر از ۵ کیلومتر به ازای هر کیلومتر ۱۵ هزار ریال است.
به گفته این مسئول، هزینه سرویس مدارس برای جابه‌جایی دانش‌آموزان در طول ۵ روز هفته نیز در فاصله کمتر از ۵ کیلومتر، ۶۵۰ هزار ریال و بیش از این مسافت به ازای هر کیلومتر، ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد ادامه می‌دهد: همچنین برای سفرهای برون‌شهری خارج از حوزه استحفاظی تا بیش از ۱۰ کیلومتر مسافت نیز به ازای هر کیلومتر، ۲۵ هزار ریال از دانش‌آموز دریافت خواهد شد.
وی درباره مهارت رانندگان نیز می‌گوید: امسال ۳‌هزار دستگاه خودرو برای جابه‌جایی دانش‌آموزان یزدی به کار گرفته شده است که فقط رانندگان ۷۰۰‌دستگاه از این خودروها، گواهینامه پایه‌2 دارند.
وی اضافه می‌کند: دیگر افراد کسانی هستند که هنوز موفق به دریافت گواهینامه پایه ۲ نشده‌اند و برای دریافت این گواهینامه باید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه و در آزمون شرکت کنند.
این مسئول تاکید می‌کند: بر اساس قانون فقط رانندگانی که دارای گواهینامه پایه۲ باشند، مجاز به فعالیت در سرویس مدارس و جابه‌جایی دانش‌آموزان هستند.
صالحیان می‌افزاید: این شرایط برای علاقه‌مندان دشوار است؛ از این رو با گواهینامه پایه «ب یک» در حال فعالیت در ناوگان سرویس مدارس هستند.

نظارت بر نرخ سرویس از سوی مدارس
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد درباره نظارت بر نرخ سرویس مدارس نیز می‌گوید: نظارت بر نرخ کرایه سرویس مدارس به عهده مدیران مدارس است و در صورتی که تخلفی مشاهده شود مسئولان مدارس باید پاسخگو باشند.
این مسئول گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش، هزینه سرویس باید از‌سوی مسئولان مدارس به ویژه انجمن اولیا و مربیان دریافت شود.
صالحیان درباره جابه‌جایی دانش‌آموزان با خودروهای غیرمجاز نیز می‌گوید: متاسفانه ۶۰‌درصد از رانندگانی که در ناوگان سرویس مدارس شهر فعالیت می‌کنند، غیرمجاز هستند.
وی اضافه می‌کند: مدیران مدارس و خانواده‌ها باید از استفاده از این خودروها برای جابه‌جایی دانش‌آموزان، جلوگیری کنند در غیر این صورت مسئول هر اتفاقی خواهند بود.
وی با اشاره به آغاز ساماندهی سرویس مدارس از ۲ سال پیش می‌افزاید: ۱۳ موسسه در حال ارائه خدمات سرویس مدارس هستند که کیفیت خودروهای آنها نیز مناسب است و رانندگان نیز آموزش‌های لازم را برای جابه‌جایی دانش‌آموزان فرا می‌گیرند.

تعداد مجاز سرنشینان سرویس‌ها
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد درباره تعداد سرنشینان سرویس‌های مدارس نیز می‌گوید: ظرفیت مینی‌بوس‌ها که مشخص است و دانش‌آموزان نیز متناسب با ظرفیت از سوی این ناوگان جابه‌جا می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: خودروهای شخصی نیز مجاز به جابه‌جایی ۴ دانش‌آموز هستند و عواقب استفاده بیش از ظرفیت از سرویس‌های مدارس، متوجه راننده خواهد بود.همشهری

 

بخش نظردهی بسته شده است..