سرمقاله روزنامه آفتاب یزد:خودآلزایمری!

no-thumbs

« خودآلزایمری! » عنوان یادداشت روز روزنامه آفتاب یزد به قلم سید علیرضا کریمی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوززین پس بایستی منوچهر متکی را نیز جزو دلواپسان نامید. ایشان پس از مدتها سکوت و در انزوا قرار گرفتن به یکباره احساس دلواپسی نمودند و علیه برجام و توافق هسته‌ای سخنانی را بر زبان جاری ساختند. البته «دلواپسی» به خودی خود احساس بدی نیست هر شخص حقیقی و حقوقی حق دارد احساس دلواپسی کند و آن را ابراز نماید. اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که اولا این دلواپسی‌ها بعضا بر پایه حق و انصاف نیست و ثانیا برخی از کسانی امروز دلواپس حق و حقوق ملت شده اند که خود «دیروز» همین حق را نمی‌دیدند و لحاظ نمی‌نمودند و یا می‌دیدند و سکوت می‌کردند.

بنابراین اینکه به یکباره منوچهر متکی وزیر اخراجی دولت قبل با این ادبیات به دسترنج تیم مذاکره حمله‌ور می‌شود جای تامل دارد. اما وزیر خارجه اسبق چه گفته است که دستمایه این یادداشت شده است؟ وی در بخشی از سخنان خود نقبی به مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست دکتر حسن روحانی بر شورای عالی امنیت ملی کشور زده و گفته است که «بیش از دو سال تعلیق تحقیرانه را پذیرفتیم.» البته متکی در این قسمت از سخنان خود هیچ اشاره‌ای به چگونگی مذاکرات و رسیدن به بیانیه سعدآباد ننموده و نگفته که این رویداد با نظارت مقامات عالیرتبه رخ داده است. درست مثل برجام که با اجازه و نظارت مقامات عالیرتبه کشورمان به سرمنزل مقصود رسیده است. منوچهر متکی همچنین به مذاکرات هسته‌ای در دولت فعلی اشاره نموده و مدعی شده است که «ما در دیپلماسی برجام به نظرم میدان را به غربی‌ها واگذار کردیم.» او در ادامه به جدل دولت و مجلس در مورد نحوه بررسی برجام پرداخته است و گفته: «برخی بنا دارند مجلس را به توپ ببندند.» وزیر اخراجی دولت قبل همچنین در ادامه ادعاهای خود خطاب به تیم مذاکره کننده تاکید کرده: «شما یک تعهد بسیار سنگینی دارید برای کشور ایجاد می‌کنید.» متکی در ادامه افاضات خود بیان داشته است: «از آغاز این روند (مذاکرات هسته‌ای) مخفی‌کاری‌هایی که از مردم صورت گرفت بسیار مورد انتقاد است.» منوچهر متکی البته سخنان شاذ دیگری نیز بیان نموده که برای جلوگیری از اطاله کلام از بیان آن صرفنظر می‌کنم. اما در مورد این اظهارات و کارنامه آقای متکی نکاتی قابل عرض است:
اول: حتما بارها شنیدید که می‌گویند «اگر بدهکار را رو بدهید طلبکار می‌شود». حال حکایت فوق نزدیک به همین گزاره است. از آنجا که تاکنون در مورد عملکرد و کارنامه وزارت خارجه آقای متکی به نوعی سکوت شده و این کارنامه تحت تاثیر آن اخراج معروف در سنگال و خرابی‌های دیگر دولت قبل قرار گرفته است جناب آقای وزیر خارجه اسبق تصور نموده‌اند عملکرد بی‌نقصی داشته و از این رو از باب طلبکاری وارد میدان شده‌اند. باید خدمت ایشان عرض نماییم حال که از پشت صحنه برون آمدید بهترین زمان ممکن برای بررسی کارنامه وزارت شما خواهد بود. مطمئنا نکات قابل عرض و پردازش در این کارنامه به وفور یافت می شود.
دوم: مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشاتشان برعملکرد تیم مذاکره کننده صحه گذاشته‌اند. ایشان در آخرین فرمایشات خود مجددا تاکید فرمودند که «تیم مذاکره کننده در جریان مذاکرات هسته ای خوب ظاهر شده اند .» بنابراین طرح عبارتی چون «میدان به غربی‌ها واگذار شده است» از سوی منوچهر متکی از حیز انتفاع خارج است. می‌طلبد ایشان به این مورد توجه لازم را مبذول فرمایند.
سوم: وزیر خارجه اسبق گفته‌اند «برخی بنا دارند مجلس را به توپ ببندند». به نظر می‌رسد از آنجا که آقای متکی مدتها در صحنه نبوده‌اند اخبار را نیز دنبال ننموده‌اند یا حداقل گذری به شبکه «خبر» تلویزیون نزده‌اند. اگر ایشان نمی‌دانند بدانند این روزها مجلس برای بررسی برجام سنگ تمام گذاشته است و به قول یکی از نمایندگان مجلس «کم مانده آقایان اعضای کمیسیون بررسی برجام تیم مذاکره کننده را غل و زنجیر نمایند!» از سوی دیگر جهت روشن شدن افکار جناب آقای متکی قابل ذکر است آش آن قدر شور شده است که یکی دیگر از نمایندگان مجلس بیان داشته که «برخی نمایندگان به تیم مذاکره کننده حتی بی‌ادبی می‌نمایند.»

 

بخش نظردهی بسته شده است..