توسعه بوم‌گردی و کویرنوردی در «سریزد»

روستای سریزد در مهریز از روستاهای تاریخی استان است که بیش از 2 هزار سال قدمت دارد؛ از این رو اداره کل میراث فرهنگی استان برای توسعه بوم‌گردی و کویرنوردی در این روستا وارد عمل شده و قرار است یک محور گردشگری جدید در این روستا ایجاد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزفرهنگ اصیل یزدی در بین ساکنان این دیار و یکرنگی و صداقت آنها، این روستا را به روستای دوستی معروف کرده است و سرمایه‌گذار آن ایده‌های مطلوبی را برای جذب گردشگران در خانه‌های سرشار از دوستی و محبت ساکنان، دنبال می‌کند.

ظرفیت‌های گردشگری روستای سریزد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ظرفیت‌های روستای تاریخی سریزد در مهریز، می‌گوید: این منطقه از مناطق نمونه گردشگری استان است که ایده‌های خوبی برای احیای آن اجرا شده است.
«سید مصطفی فاطمی» می‌افزاید: یکی از برنامه‌های مد نظر برای اجرا در این روستای تاریخی، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه کویرنوردی است که نوعی نوگرایی در صنعت گردشگری استان محسوب می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در این منطقه یک کاروانسرای خشتی قدیمی‌ در کنار ۲ خانه تاریخی به اقامتگاه گردشگران تغییر کاربری یافته و بسیار مورد توجه گردشگران خارجی است.
وی همچنین از ایجاد محور جدید گردشگری استان در این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: محور جدید گردشگری در مهریز از قلعه تاریخی زین‌الدین آغاز و سپس به بازدید از جاذبه‌های تاریخی روستاهای سریزد و فهرج منتهی می‌شود.
این مسئول ادامه می‌دهد: با توجه به اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این روستا، ساعت‌های محدود حضور گردشگران به اقامت در اقامتگاه‌های بومی و سپری کردن یک روز کامل در این روستا، منتهی می‌شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یکی از نیازهای صنعت گردشگری استان را سرمایه‌گذاری با اید‌های نو و جذاب عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید جاذبه‌های خاصی برای جذب گردشگران به ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها در استان ایجاد شود.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی برای احیای سریزد
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: سر‌یزد جزو مناطق مهم گردشگری استان است که با توجه به همراهی و فعالیت سرمایه‌گذار، اداره کل میراث فرهنگی استان تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.
«محمدرضا نصیری» ادامه می‌دهد: این اعتبار برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، مرمت و احیای بناهای تاریخی از جمله قلعه‌های قدیمی و نو و کف‌سازی منطقه هزینه شده است.
وی می‌افزاید: سریزد، جزو موفق‌ترین مناطق نمونه گردشگری استان است و اجرای طرح‌های خاص گردشگری از جمله گردشگری با اسب، ایجاد اقامتگاه‌های خشتی، کویر نوردی و رصد ستارگان آن را به منطقه ویژه‌ای برای جذب گردشگران تبدیل کرده است.
نصیری می‌گوید: استان دارای ۴۵ منطقه نمونه گردشگری است که تاکنون ۱۴ منطقه آن با تعیین سرمایه‌گذار، فعالیت خود را آغاز کرده است. وی با بیان این‌که ۱۰ هکتار از وسعت ۱۰۰ هکتار منطقه سریزد به سرمایه‌گذار مجری طرح‌های گردشگری واگذار شده است، می‌افزاید: سرمایه‌گذار در نظر دارد که طرح تفریحی گردشگری با بالن هوایی، کایت سواری، تردد در قلعه‌ها با اسب و ایجاد اقامتگاه خشتی را اجرا کند.

ایجاد اولین هتل خشتی دنیا در منطقه
سرمایه‌گذار و احیاگر منطقه گردشگری سریزد هم از ایجاد اولین هتل خشتی جهان در این منطقه خبر می‌دهد و می‌افزاید: قلعه و ارگ قدیمی روستای سریزد در مسیر مهم تجاری جاده ابریشم قرار گرفته و این امر مهم‌ترین ظرفیت برای گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود.
«مجید سریزدی» می‌افزاید: بافت تاریخی روستای سریزد در کشور منحصر به فرد است چرا که هیچ کدام از بافت‌های تاریخی کشورمان با قدمت ۲ هزار ساله، پویا و سرزنده نیستند.
وی می‌گوید: بر اساس نظرسنجی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارگ قدیم سریزد سومین جاذبه مورد توجه گردشگران خارجی در استان است.
این احیاگر بناهای تاریخی بیان می‌کند: با بازسازی و احیای ارگ و قلعه تاریخی روستای سریزد و ایجاد اولین اقامتگاه‌ خشتی جهان در این منطقه، امکان پذیرایی از ۳۰۰ گردشگر در این قلعه تاریخی فراهم می‌شود.
سر یزدی با بیان این‌که قلعه تاریخی این روستا اولین قلعه ۳ طبقه در دنیا است، می‌گوید: این قلعه از ۴۶۸ حجره خشت و گلی تشکیل شده است که برای نگهداری اشیای تاریخی و گرانبها مورد استفاده بوده و نخستین صندوق امانات ایران و جهان به شمار می‌رفته است.
به گفته وی، اکنون بخش‌هایی از این قلعه مرتفع دنیا در حال احیا و مرمت است تا برای اقامت گردشگران آماده شود و امیدواریم در سال ۹۵ که سال خوش‌آمدگویی به استان است، شاهد درخشش این منطقه در بین گردشگران داخلی و خارجی باشیم.همشهری
 

بخش نظردهی بسته شده است..