دستگاه پول‌شمار نابینایان به بازار یزد می‌آید

no-thumbs

طلب کمک از سوی یک نابینا برای شمارش پول‌هایش، اولین جرقه ساخت دستگاه پول شمار نابینایان را در ذهن او زد و با تلاشی 7 ساله و امتحان کردن بیش از 320 دستگاه، سرانجام توانست، این دستگاه را برای خدمت‌رسانی به نابینایان به ثبت برساند. نامش «ابراهیم خوانین‌زاده» است، جوانی 30‌ساله با مدرک کارشناسی ارشد برق...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدستگاه کمک راهنمای نابینایان با قابلیت تشخیص اسکناس به عنوان اولین نمونه در جهان از اختراعات منحصر به فرد این جوان است که قرار است با حمایت دانشگاه‌ آزاد اسلامی یزد به تولید انبوه برسد و دراختیار جامعه نابینایان قرار گیرد. روزنامه همشهری با این جوان مخترع دراین‌باره به گفت‌وگو پرداخته که در زیر می‌خوانید.

درباره اختراع دستگاه کمک راهنمای نابینایان با قابلیت تشخیص اسکناس توضیح دهید.
این دستگاه در ابعادی به اندازه کف دست مانند یک کیف پول اکترونیکی، برای اولین بار در دنیا طراحی و ساخته شده است. نابینایان عزیز با بهره‌گیری از این دستگاه می‌توانند از موجودی پول با احتساب برداشت‌ها و دریافت‌هایی که در طول روز دارند، مطلع شوند. برخورد من با یک نابینا که می‌خواست اسکناس‌هایش را به شیوه‌ای خاص تا بزنم تا قادر به تشخیص آنها باشد، جرقه ساخت این دستگاه را در ذهن من زد.

برای ساخت این دستگاه چقدر زمان و هزینه صرف شد؟
 7 سال طول کشید که این دستگاه را تکمیل کنم. البته بیشتر به دلیل استفاده از برچسب روی اسکناس‌های ایرانی زمان برد چرا که باید الگوریتم‌های خاصی برای پردازش اسکناس تعریف شود اما شناسایی اسکناس سایر کشورها با این دستگاه، آسان‌تر بود. بیش از ۲۰‌میلیون تومان برای ساخت دستگاه‌های نمونه و آزمایش آنها هزینه کردم چرا که برای دستیابی به دستگاه نهایی بیش از ۳۲۰ دستگاه در مراحل آزمایش مورد استفاده قرار گرفت تا در نهایت به الگوریتم صحیح برای شمارش اسکناس دست یافتم.

با توجه به نیاز جامعه نابینایان چرا تا امروز برای تجاری‌سازی و انبوه‌سازی آن تلاشی صورت نگرفته است؟
حمایت از این دستگاه در شرایطی که نمونه آن وجود خارجی ندارد، بسیار ضعیف بود. به تازگی دانشگاه آزاد یزد حمایت خود را از تولید انبوه این دستگاه اعلام کرده و قرار است با تشکیل یک شرکت دانش‌بنیان، با مشارکت دانشگاه آزاد این دستگاه را به تولید انبوه برسانم. نابینایان سراسر کشور با تماس‌های مکرر نشان داده‌اند که منتظر عرضه این دستگاه در بازار هستند و جدا از نیاز بازار داخل، عرضه این دستگاه در بازارهای خارجی نیز به عنوان برندی از ایده‌پردازی و خلاقیت ایرانیان، بسیار اهمیت دارد و امیدوارم مسئولان از این اقدام حمایت کنند.

قیمت تمام شده این دستگاه چقدر است و آیا همه نابینایان توانایی خرید آن را خواهند داشت؟
قیمت تمام‌شده هر دستگاه تقریبا ۳۰۰ هزار تومان است اما قیمت آن با توجه به پرداخت یارانه از سوی دولت زمانی که به دست نابینایان عزیز می‌رسد، کاهش خواهد یافت.

شیوه کار این دستگاه چگونه است؟
در زمان قرار گرفتن پول در داخل این دستگاه، مبلغ آن به صورت گویا به نابینا اعلام می‌شود و زمانی که پولی از این دستگاه کم شده و یا به آن اضافه شد، نیز موجودی پول دستگاه به صورت گویا به نابینا اعلام می‌شود.

آیا این دستگاه برای شمارش همه واحدهای پولی مناسب است؟
همه واحدهای پولی برای این دستگاه تعریف شده است اما برای شمارش واحدهای یورو و دلار، نیاز به نصب نرم‌افزارهایی است که به راحتی از سایت شرکت قابل دانلود است.

درباره ابعاد این دستگاه بگویید، آیا با توجه به محدودیت‌هایی که نابینایان دارند، حمل آن راحت است؟
ابعاد این دستگاه همان‌طور که گفتم به اندازه کف دست است اما در حال طراحی جعبه‌ای هستم که دستگاه داخل آن قرار گیرد چرا که نفوذ رطوبت دست به داخل دستگاه، در روند کار دستگاه اختلال ایجاد خواهد کرد. البته قالب‌سازی برای دستگاه به سرمایه ۲۵ میلیون تومانی نیاز دارد از این رو به دنبال حامی مالی برای ساخت قالب این دستگاه هستم و قرار است با حمایت دانشگاه آزاد یزد، این دستگاه را به تولید انبوه برسانیم و خدمتی شایسته به جامعه معلولان نابینای کشور و جهان عرضه کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..