راه‌اندازی مرکز پایش محیط زیست در یزد

no-thumbs

معاون خدمات شهری شهردار یزد از راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش محیط زیست شهر یزد با همکاری اداره کل محیط زیست استان تا پایان سال جاری با تخصیص 500 میلیون تومان اعتبار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزتوسعه شهری را می‌توان به معنی تغییرات در کاربری زمین و سطوح تراکم برای رفع نیازهای ساکنان شهر از جمله مسکن، حمل و نقل و اوقات فراغت معرفی کرد و چنین توسعه‌ای زمانی پایدار خواهد بود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار یعنی محیط زیست مورد توجه قرار گیرد.
معاونت خدمات شهری شهرداری در برخی از کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان، به معاونت اجرایی و محیط زیست تغییر عنوان داده و حفاظت محیط زیست به یکی از رویکردهای اصلی شهرداری‌ها از جمله شهرداری یزد تبدیل شده است.
به این ترتیب محیط زیست به یک استراتژی طولانی‌مدت تبدیل شده و شهرداری یزد نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های اجرایی شهر یزد، به مقوله محیط زیست توجه ویژه‌ای کرده است.

ایجاد مرکز در چند فاز اجرایی
معاون شهردار می‌گوید: مرکز کنترل و پایش محیط زیست شهر یزد قرار است که در چند فاز با همکاری اداره کل محیط زیست استان اجرا شود که اولین فاز آن با تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.
«جعفر امین‌مقدم» با اشاره به تهدید جدی آلودگی‌های محیط زیست در محیط شهری می‌افزاید: برای راه‌اندازی این مرکز پایش دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، منابع، صوتی و در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود و نتایج آن برای برقرار کردن استانداردها ملاک عمل قرار می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: این مرکز با بررسی هشدارهای دستگاه‌های سنجش آلودگی، به عنوان یک هشداردهنده برای ایجاد شرایط زیست‌محیطی استاندارد عمل خواهد کرد.
این مسئول می‌گوید: در کلان‌شهرها و برخی از مراکز استان‎‎های کشور، معاونت خدمات شهری به معاونت اجرایی و محیط زیست تغییر عنوان داده ‌و یکی از رویکردهای فعلی شهرداری یزد نیز توجه به حفظ محیط زیست است.  وی عنوان کرد: با توجه به این‌که عملکرد برخی از سازمان‌های تابعه معاونت خدمات شهری، همچون مدیریت پسماند در حوزه محیط‌زیست بوده، حفظ محیط زیست به یک استراتژی طولانی‌مدت تبدیل شده است.
امین‌مقدم با اشاره به اهتمام شهرداری برای حفاظت از محیط زیست شهری، می‌افزاید: ‌سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین مجمع مشورتی روسای شورای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست کشور امضا شده که موضوع اصلی آن ایجاد، فعالیت، بسط و توسعه مراکز کنترل و پایش محیط زیست است.
وی می‌گوید: این مراکز اهدافی چون اعمال مدیریت یکپارچه، بهنگام و موثر در عرصه رصد و نظارت بر وضعیت آلاینده‌ها، تحلیل و اطلاع‌رسانی در زمینه پایش کمی و کیفی آلاینده‌های محیط‌زیست و مباحث مربوط به آموزش و پژوهش را دنبال می‌کند.

حمایت مالی شهرداری از مرکز
معاون شهردار با تاکید بر این‌که شهرداری‌های مراکز استان‌ها حمایت مالی این مراکز را برعهده دارند، می‌افزاید: مرکز پایش محیط زیست دارای کارکردهای گوناگونی اعم از سنجش آلودگی هوا، صوت، خاک، آب و… است و شهرداری یزد برای اجرا شدن آن، آمادگی همکاری‌های لازم رادارد.
این مسئول می‌افزاید: آلودگی هوا در شهرها از جمله شهر یزد یکی از مهم‌ترین مباحث عصر کنونی است که نیازمند راهکاری آینده‌نگر است تا بتوان به کمک آنها کاهش آلودگی در شهرها را اجرا کرد.
وی تاکید می‌کند:در این میان داشتن داده‌هایی قابل اتکا از وضعیت لحظه‌ای میزان آلاینده‌های هوا یک پیش نیاز برای هر گونه مدیریت و برنامه‌ریزی است. وی ادامه می‌دهد: آنچه در مدیریت آلاینده‌های هوای شهر یزد حائز اهمیت است، این است که منشا بخش عمده این آلاینده‌ها در خارج از شهر قرار دارد.
امین‌مقدم می‌افزاید: رعایت نکردن آمایش سرزمین در استقرار صنایع باعث شده که با بی‌توجهی به مسیر بادهای غالب که به سمت شهر یزد می‌وزد اکنون محور یزد – اردکان به کارگاهی تبدیل شود درحالی که بخش بزرگی از صنایع استان را در خود جای داده و آلودگی شدید این صنایع به شهرهایی چون یزد، سرازیر است.

نصب دستگاه‌های سنجش بر اساس مکان‌یابی علمی
معاون شهردار یزد اضافه می‌کند: مرکز پایش محیط زیست دارای کارکردهای گوناگونی از جمله سنجش آلودگی هوا، صوت، خاک، آب و… است و شهرداری یزد برای راه‌اندازی آن با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، آمادگی کامل دارد.
این مسئول می‌گوید: دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوای شهر در نقاط مختلف شهر به صورت پراکنده و براساس مکان‌سنجی علمی، نصب خواهد شد و اطلاعات آن در مرکز کنترل و پایش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی همچنین از بهره‌گیری از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا که در حال حاضر در شهر به ارزیابی میزان آلایندگی ذرات معلق می‌پردازند، برای تکمیل اطلاعات مورد نیاز مرکز کنترل و پایش محیط زیست شهرداری خبر داد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..