تلاش ساکنان محله باغ‌گندم یزد برای حفظ اصالت محله

no-thumbs

وجود محله‌های قدیمی و بافت سنتی از ویژگی‌های منحصر به فرد شهر یزد محسوب می‌شود که با حفظ اصالت و قدمت، در کنار یکدیگر، به شکل‌گیری شهر یزد منجر شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزباغ گندم، یکی از این محله‌های قدیمی است که از شمال به محله لردکیوان، از جنوب به محله شاه طهماسب، از شرق به محله‌های دروازه شاهی و لب خندق و از غرب به محله ابوالمعالی منتهی می‌شود.
این محله دارای بناهای تاریخی از جمله مسجد باغ گندم، حسینیه باغ گندم، حمام و آب انبار است و اگرچه اهالی این محله از اقدامات جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای احیای این محله قدیمی، راضی به نظر می‌رسند اما انتظار دارند که به فراخور اهمیت برای برآورده‌شدن خواسته‌های ساکنان نیز اقدام شود.
 

توجه به ظرفیت‌های محله برای جذب گردشگران
«رضا صمدی» یکی از اهالی محله باغ‌گندم بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های محله برای جذب گردشگران تاکید می‌کند و می‌افزاید: آیین عزاداری در این محله را می‌توان به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان تبدیل کرد تا فرصت حضور گردشگران در این محله قدیمی فراهم شود. وی ادامه می‌دهد: همدلی و همراهی ساکنان محله برای برطرف‌کردن مشکلات، به کاهش مهاجرت از محله و در نتیجه حفظ اصالت و بافت سنتی آن منجر شده است.

ضرورت توجه مسئولان به بناهای تاریخی
یکی از اهالی محله باغ گندم هم بر ضرورت توجه مسئولان به بناهای تاریخی و قدیمی محله از جمله خانه‌های قدیمی، آب‌انبار، حمام، حسینیه و مسجد تاکید می‌کند. «لیلا زارعی» دیگر مشکل موجود در این محله را آب گرفتگی معابر آن در زمان بارندگی نام می‌برد و می‌افزاید: بسیاری از معابر اصلی محله به روکش آسفالت نیاز دارد تا از شدت آب گرفتگی معابر در فصل زمستان کاسته شود. وی همچنین بر حفر چاه‌های جذبی برای دفع آب‌ها تاکید می‌کند و می‌افزاید: آب و رطوبت دشمن اصلی خانه‌های خشتی محسوب می‌شوند و زمانی که معبری دچار آب گرفتگی می‌شود، خطر ریزش دیوارها در کمین مردم است.

نیاز خانه‌های محله به مرمت
«علیرضا سالاری» یکی دیگر از ساکنان محله با اشاره به سابقه ۶۰ ساله سکونت در محله باغ گندم می‌افزاید: بسیاری از خانه‌های این محله قدیمی به بازسازی و مرمت نیاز دارند وگرنه تخریب خواهند شد. وی از ممانعت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای مرمت و بازسازی خانه‌های قدیمی محله انتقاد می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از خانه‌های قدیمی این محله در صورتی که مرمت نشوند به کلی تخریب خواهند شد. به گفته سالاری، خانه‌های قدیمی و ارزشمند محله فرصت تبدیل شدن به مراکز پذیرایی، اقامتی و گردشگری برای رونق اقتصادی محله را دارند اما لازم است که متولیان صنعت گردشگری از مالکان این خانه‌ها به طور ویژه حمایت کنند. وی همچنین خواستار افزایش شمار پارکینگ‌های درون محله‌ای می‌شود و می‌افزاید: بسیاری از مخروبه‌های محله قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ را دارند.

ساخت پارک‌های درون‌محله‌ای
یکی از اهالی محله با اشاره به همکاری خوب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با شهرداری ناحیه تاریخی می‌گوید: اقدامات صورت گرفته ناشی از این همکاری قابل تقدیر است اما این محله قدیمی هنوز جای کار بسیار دارد. «اصغر دره‌زرشکی» می‌افزاید: سال گذشته شاهد ساخت ۲‌پارک درون‌محله‌ای در محله باغ گندم و تجهیز آن به وسایل بازی کودکان بودیم که بعد از گذشت مدت کوتاهی، وسایل بازی به دلیل غیراستاندارد بودن از سوی شهرداری جمع‌آوری شد و هنوز وسیله جدیدی جایگزین ‌آنها نشده است. وی در ادامه از تماس‌های مکرر با شهرداری برای رسیدگی به این نیاز شهرومندان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اهالی محل با توجه به نیازی که به فضای تفریحی و ورزشی دارند، قرار است زمینی را برای ساخت سالن ورزشی در اختیار شهرداری قرار دهند. وی می‌افزاید: تلاش‌های صورت گرفته از سوی اهالی محله به حفظ اصالت محله و جلوگیری از مهاجرت ساکنان منجر شده است. این شهروند همچنین به تلاش‌ها و پیگیری‌های اهالی محله برای رسیدگی به وضعیت حمام قدیمی این محله اشاره می‌کند.  دره‌زرشکی از رها شدن حمام تاریخی محله در شرایطی که مدیریت آن به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شده است، گلایه کرد و افزود: دیوارهای حمام قدیمی در حال ریزش است در حالی که می‌توان با مرمت و تغییر کاربری، از این بنای ارزشمند تاریخی بیشتر محافظت کرد. وی از وجود چند خانه قدیمی متعلق به دوره صفویه در این محله خبر می‌دهد و می‌افزاید: اهالی بومی این محله به حفظ بافت سنتی محله مصمم هستند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. این ساکن محله باغ گندم و از معتمدان محله با اشاره به این‌که هیات عزاداری باغ گندم از صاحب‌نامان مطرح عزاداری کشور و از هیات‌های مورد تفقد مقام معظم رهبری است، می‌گوید: این مزیت در صورت برنامه‌ریزی، فرصت جذب گردشگران آیینی به محله را فراهم می‌کند.

 

پاسخ مسئولان

 

 تامین اعتبار مرمت حمام قدیمی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به قدمت بالای حمام باغ گندم از تخصیص اعتبار ویژه از محل اعتبارات ملی برای ساماندهی، مرمت و حفظ کاربری حمام تاریخی این محله خبر می‌دهد. «محسن ذاکری‌نیا» می‌افزاید: امسال ۱/۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این حمام تاریخی در بودجه تعیین شده و کارشناسان در حال تهیه نقشه برای مرمت و بازسازی مجدد حمام و احیای کاربری آن به عنوان یک حمام سنتی و قدیمی ایرانی هستند. وی درباره مرمت سایر بناهای تاریخی محله نیز می‌گوید: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تازگی درخصوص مرمت حسینیه باغ گندم اقدام کرده است. ذاکری‌نیا درباره همکاری برای مرمت خانه‌های قدیمی محله می‌گوید: مالکان خانه‌های قدیمی محله آمادگی لازم برای مرمت خانه‌ها را دارند. وی ادامه‌می‌دهد: فرصت برخورداری از مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای انجام فعالیت‌های مرمتی می‌تواند در اختیار ساکنان قرار گیرد و مالکان می‌توانند با درخواست کتبی و مراجعه به معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از حمایت‌های لازم برای مرمت خانه‌های خود برخوردار شوند. وی از پاسخ به این درخواست‌ها در بازه زمانی ۳ روزه خبر می‌دهد و می‌گوید: احیا، حفظ کاربری یا تغییر کاربری خانه‌های قدیمی تنها با نقشه و مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امکان پذیر است وگرنه هر ساخت و سازی که بدون مجوز انجام شود، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.

 اقدامات عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی
مسئول امور عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی یزد می‌گوید: از سال گذشته تاکنون، طرح‌های عمرانی متفاوتی برای محله باغ‌گندم مصوب و اجرا شده است. «حسین حکیمی‌زاد» ادامه می‌دهد: از اقدامات عمرانی انجام شده در محله مزبور ساخت ۲ پارکینگ درون محله‌ای با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. وی می‌افزاید: همچنین ۴ هزار مترمربع از معابر این محله با اعتبار ۴۰ میلیون تومان، روکش آسفالت شده و با تامین اعتبار لازم، معابر دیگر محله نیز روکش آسفالت خواهد شد. وی در پاسخ به سؤال همشهری درباره مخروبه‌های محله نیز می‌گوید: همزمان با شناسایی مخروبه‌های محله از سوی کارشناسان شهرداری ناحیه تاریخی، به حصارکشی آنها اقدام می‌شود. مسئول امور عمرانی شهرداری ناحیه تاریخی یزد با اشاره به حصارکشی ۳ مخروبه محله در سال جاری می‌افزاید: شهرداری پس از بررسی درخواست اهالی و مالکان و سپس بازدید از پلاک مزبور، برای حصارکشی مخروبه‌ها وارد عمل می‌شود. وی از ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی برای ساکنان محله و گردشگران خبر می‌دهد و می‌افزاید: قرار است در آینده نزدیک با مشارکت اهالی محله، چند چشمه سرویس بهداشتی در نزدیک حسینیه باغ گندم ساخته شود.

 ساماندهی پارک باغ گندم
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد نیز درباره ساماندهی و تجهیز پارک محله باغ گندم می‌گوید: پارک درون محله‌ای باغ گندم، از سال قبل مورد توجه سازمان قرار داشته و به ساماندهی و هرس فضای سبز آن اقدام شده است. «محمد صفدرپور» می‌افزاید: با مکاتبه با شهرداری ناحیه تاریخی، فضای پارک نیز ساماندهی و محوطه‌سازی و به اصلاح پیاده‌روهای پارک اقدام شده است. وی ادامه می‌دهد: از جمله امکانات پارک مزبور، وجود مبلمان مناسب پارکی برای استفاده اهالی و نورپردازی است. این مسئول درباره علت جمع‌آوری وسایل بازی پارک نیز می‌گوید: وسایل بازی به دلیل خراب و غیراستاندارد بودن از سطح پارک جمع‌آوری شده و با پیگیری و تامین اعتبار لازم، وسایل استاندارد جدیدی در پارک نصب خواهد شد هر چند به دلیل کمبود اعتبار، تحویل و نصب این وسایل به تعویق افتاده است.

 آمادگی برای ساخت سالن ورزشی در صورت واگذاری زمین
مدیر کل ورزش و جوانان استان از آمادگی این اداره کل برای ساخت سالن ورزشی با حمایت خیران در زمینی که قرار است از سوی ساکنان واگذار شود خبر می‌دهد. «مسعود شریعتی» می‌افزاید: با توجه به این‌که اداره کل ورزش و جوانان استان زمین اختصاصی در این محله ندارد، اهالی محله می‌توانند با واگذاری زمین به اداره کل ورزش و جوانان و انتقال سند مالکیت، فرصت ساخت سالن ورزشی را در محله ایجاد کنند. وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب اداره کل ورزش و جوانان بعد از واگذاری زمین و بررسی طرح، برای جلب حمایت خیران برای ساخت سالن ورزشی در محله وارد عمل خواهد شد. وی تاکید می‌کند: ۷۰۰ طرح نیمه تمام ورزشی، فرصت ساخت فضاهای جدید ورزشی را از اداره کل ورزش و جوانان استان سلب کرده است اما آمادگی لازم را برای همکاری با شهرداری و اهالی محله برای ساخت فضای ورزشی داریم. این مسئول می‌افزاید: اداره کل ورزش و جوانان استان تاکنون به تجهیز زمین و نصب وسایل ورزشی در زمین‌هایی که از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا شهرداری استان به این اداره کل معرفی شده، اقدام کرده است.

 توجه به گردشگری مذهبی محله
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عقیده دارد که سبک عزاداری و شیوه نوحه‌خوانی اعضای هیات محله باغ‌گندم، می‌‌تواند به عنوان یک آیین عزاداری مهم در گردشگری مذهبی یزد گنجانده شود. «سید مصطفی فاطمی» با اشاره به شاخص بودن عزاداری هیات باغ گندم یزد، می‌افزاید: هیات عزاداری محله باغ گندم، یکی از هیات‌های پرجمعیت و صاحب‌ سبک یزد است. وی با بیان این‌که زمان تأسیس این هیات مشخص نیست، ادامه می‌دهد: بنیان‌گذاری آن را سال ۱۲۸۰ تخمین زده‌اند. این مسئول می‌افزاید: شیوه عزاداری، اشعار و سبک سینه‌زنی مردم این محله، توانایی جلب توجه گردشگران را دارد چرا که اشعار در عین سادگی و روانی، با پرداختن به حقایق و دقایق، شیوایی خاص خود را دارد. فاطمی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به عزاداری این هیات مذهبی می‌گوید: نوحه‌های این هیات عزاداری از متن جریان و واقعیات حادثه کربلاست.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..