تشدید برخورد با شکارچیان «بمب‌انداز»درخاتم

no-thumbs

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاتم از تشدید برخورد با شکارچیان هوبره که به اصطلاح محلی«بمب‌انداز» نام دارد خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبیش از یک سال از انتخاب «هوبره» به عنوان نماد حیات وحش استان می‌گذرد اما این پرنده کمیاب همچنان دستمایه سودجویی عده‌ای برای صادرات تخم و جوجه‌هایش به کشورهای عربی است.
«هوبره» پرنده بزرگی است که در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک و شنی زاد و ولد می‌کند و با توجه به این‌که در معرض خطر انقراض قرار گرفته، اداره کل محیط زیست استان برای حفاظت از این پرنده وارد عمل شده است.
فقط ایران توانسته از بین ۱۵ کشور هوبره خیز دنیا، از این پرنده حفاظت کند و جمعیت محدودی از این پرنده در حال حاضر در زیستگاه شکار ممنوع قره‌تپه خاتم وجود دارد.

حفاظت از گونه برای توسعه صنعت اکوتوریسم
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم از تشدید برخورد با شکارچیان هوبره به عنوان نماد حیات وحش استان خبر داد و افزود: جرایم شکار و قاچاق این پرنده در حال افزایش است.
«فتح‌الله حیدری» افزود: در حال حاضر شکارچیان این پرنده کمیاب که در اصطلاح محلی به «بمب ‌انداز» مشهور است، برای شکار هر قطعه پرنده ۲ میلیون تومان جریمه می‌شوند.
وی از افزایش جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره از ۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: تلاش جدی برای برخورد با قاچاقچیان و شکارچیان این پرنده که برای تامین نیاز کشورهای حوزه خلیج‌فارس تخلف می‌کنند، در استان آغاز شده است.
وی اظهار امیدواری کرد قاچاق این پرنده با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به جوامع محلی از بین برود و افزود: از رسانه‌ها می‌خواهیم برای جلوگیری از انقراض این گونه با ارزش، همکاری لازم را داشته باشند. وی از مزایای حفاظت از این گونه نادر در حیات وحش استان، توسعه صنعت گردشگری در حوزه اکوتوریسم را عنوان کرد و افزود: جمعیت این پرنده می‌تواند در آینده در گستره ملی و بین‌المللی باعث جذب گردشگران شود.

فعالیت مرکز تحقیقات هوبره در خاتم
مدیر حفاظت محیط زیست خاتم با اشاره به شاخص بودن هوبره در بین جمعیت حیات وحش این شهرستان گفت: این پرنده زمانی در مناطق کویری و استپی آسیا فراوان بود، اما اعراب خاورمیانه با استفاده از باز‌های شکاری، تفنگ و تله‌گذاری، جمعیت آن را در آستانه انقراض کاهش دادند اما حفاظت از این گونه در کشورمان، تا حدودی از انقراض آن جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: تاسیس مرکز تحقیقات ملی و فراملی هوبره به عنوان اولین مرکز تحقیقات و تکثیر این پرنده کمیاب در خاورمیانه، از اقدامات استان برای جلوگیری از انقراض این پرنده زیباست.
وی با اشاره به آغاز فعالیت این مرکز از سال۸۰ افزود: کارهای تحقیقاتی و تکثیر منجر به حفاظت از این گونه و جلوگیری از انقراض آن در خاتم شد و تکثیر آن نیز با هدف رفتارشناسی، مطالعات ژنتیک و تهیه فرمول غذایی در این مرکز دنبال شد.
به گفته وی، این مرکز با همکاری امارات و یک مرکز تحقیقاتی عربستان، در خاتم راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۴ قطعه هوبره در این مرکز تحقیقات نگهداری می‌شود.

قاچاق و تخریب زیستگاه‌ها
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاتم گفت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خاطر سنت دیرینه که در تربیت پرندگان شکاری دارند، اقدام به شکار هوبره می‌کنند و در حال حاضر نیز مهم‌ترین عامل تهدید و قاچاق این پرنده با وجود ممنوعیت تجارت، تقاضای موجود در این کشورهاست.
وی ادامه داد: عده‌ای سودجو با پرداخت دستمزد به افراد محلی و بومی شهرستان، تخم و جوجه این پرنده را جمع‌آوری و به کشورهای مزبور قاچاق می‌کنند که بزرگ‌ترین تهدید برای جمعیت این پرنده محسوب می‌شود.
وی همچنین توسعه شهری و تخریب زیستگاه‌های هوبره را بعد از قاچاق، مهم‌ترین تهدیدی دانست که متوجه این پرنده کمیاب است و افزود: همین تهدیدها منجر به قرار گرفتن این پرنده بزرگ در فهرست حیات‌وحش در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور شده است.
وی با اشاره به مشاهده این گونه در دیگر شهرستان‌های استان از جمله ابرکوه، طبس، اردکان، بافق و تفت گفت: هنوز آمار مشخصی از تعداد قطعات این پرنده و زیستگاه‌های آن استحصال نشده است.

ویژگی‌های نماد حیات وحش استان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خاتم با بیان این‌که «هوبره» به عنوان نماد حیات وحش استان انتخاب شده است، افزود: این پرنده فقط در ایران و به ویژه منطقه شکار ممنوع «قره‌تپه» زندگی می‌کند. «فتح‌الله حیدری» افزود: به دلیل مطالعات گسترده‌ و تلاش فعالان عرصه محیط زیست، جمعیت این پرنده در حیات وحش استان به جمعیت استاندارد رسیده است. وی نام محلی این پرنده را در خاتم «بمب‌‌انداز» معرفی کرد و افزود: شیوه دفاعی این پرنده پرتاب مدفوع چسبناک آن به سمت پرندگان شکاری است تا مانع ادامه پرواز آنها شود. وی با تاکید بر این‌که این شیوه دفاعی منحصر به فرد است، ادامه داد: چسبندگی مدفوع، توانایی پرواز را از پرنده شکاری سلب می‌کند و به این ترتیب هوبره فرصت فرار از دست شکارچی را پیدا می‌کند. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خاتم با بیان این‌که غذای اصلی این پرنده ملخ، مارمولک و سوسک است، ادامه داد: مرکز تحقیقات هوبره خاتم برای تغذیه این پرندگان، نوعی لارو را پرورش داده است. حیدری از ویژگی‌های خدادادی و قابل توجه این پرنده  را قابلیت پنهان‌شدن آن در طبیعت عنوان کرد و افزود: این ویژگی که از ابزار دفاعی پرنده برای فرار از دست شکارچیان و عوامل تهدید است، منجر به انتخاب وی به عنوان نماد حیات وحش استان شده است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..