برگزاری ۲۲ امین سالگرد مرحوم حاج شیخ محمدابراهیم اعرافی

بیست و دومین سالگرد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدابراهیم اعرافی رضوان‌الله تعالی علیه امام‌جمعه فقید میبد روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریورماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۱ در مسجد امام شهیدیه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعلی‌محمد گلمحمدی بابیان اینکه مرحوم آیت‌الله اعرافی نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه داشت افزود: مرحوم آیت‌الله اعرافی به علت مبارزه علنی با رژیم طاغوت پهلوی، خاری بر چشم طاغوتیان در منطقه بود به‌طوری‌که بارها از سوی نظامیان ساواک دستگیر و بازداشت شد اما هرگز دست از مبازره برنداشت.

 

وی خاطرنشان کرد: به همین علت است که ۲۲ سال از رحلت جان‌گداز این عالم ربانی و مجاهد می‌گذرد هنوز هم مردم سراسر استان با عشق و ارادت خاصی در مراسم وی شرکت می‌کنند.

 

گلمحمدی در ادامه ضمن تأکید بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر بیست و دومین سالگرد امام‌جمعه فقید میبد، از امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه استان، استاندار، معاونین، سلسله جلیله روحانیت استان و شهرستان‌ها، فرمانداران و مقامات نظامی و انتظامی و همه اقشار مردم همیشه درصحنه سراسر استان دعوت کرد تا در مراسم این روحانی مبارز و مجاهد و عالم وارسته شرکت کنند.

 

 

 

مسئول ستاد سالگرد آیت‌الله اعرافی جزییات این مراسم را بدین شرح عنوان کرد:

 

– ساعت ۳۰: ۸ صبح، اجرای گروه موزیک پادگان نبی اکرم (ص)، از بیت امام‌جمعه تا مرقد آن بزرگوار

 

– ساعت ۹، مراسم قرائت قرآن مجید و توزیع ویژه‌نامهٔ سالگرد آیت‌الله اعرافی (ره)

 

– مداحی حاج احمد طرفاوی

 

– پخش کلیپ زندگینامه آیت‌الله شیخ محمدابراهیم اعرافی (ره)

 

– سخنرانی آیت‌الله صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران

 

– پرده‌برداری از تارنمای جامع آیت‌الله اعرافی (ره)

 

– آشنایی با عالم فرزانه، آیت‌الله شیخ محمدابراهیم اعرافی (ره)، امام‌جمعه فقید میبد

 

 

آیت‌الله شیخ محمدابراهیم اعرافی شورکی در سال ۱۲۸۸ ه. ش (ربیع‌الاول ۱۳۲۸ ق) در روستای شهیدیه (شورک) میبد در خانواده‌ای اصیل و مذهبی دیده به جهان گشود.

 

پدر ایشان مرحوم حاج ملاعباس از افراد متدین و بانفوذ منطقه و موصوف به تقوا و مشهور فضل بود.

 

جد پدری وی، مرحوم حاج‌آقا محمد نیز از نیکان میبد بود و عمر خویش را صرف مبارزه با خوانین و رفع ظلم آنان کرد و عاقبت به جرم دفاع از حقوق اهالی، با اشاره خوانین به طرز فجیعی به دست اشرار محلی به شهادت رسید.

 

جد مادری وی، مرحوم حاج شیخ علی نیز روحانی باصفایی بود که در میبد به ارشاد و هدایت اهالی میبد اشتغال داشت. حاج شیخ علی فرزند مرحوم آیت‌الله ملاابوطالب شورکی از مجتهدان برجسته میبد بود.

 

آیت‌الله اعرافی در کودکی قرآن را نزد جد مادری خود حاج شیخ علی فراگرفت. پس‌ازآن در ۷ سالگی در مدرسه تازه تأسیس‌شده فیروزآباد به تحصیلات ابتدائی پرداخت. سپس در ۱۲ سالگی به حوزه علمیه یزد عزیمت و تا ۱۵ سالگی در مدرسه‌های خان و مصلی به فراگیری مقدمات پرداخت. آنگاه برای تکمیل مقدمات و فراگیری سطح به حوزه علمیه مشهد هجرت و در مدرسه نواب ساکن شد و نزد اساتید حوزه مشهد علوم دینی را آموخت. ادبیات و سطح را نزد آیت‌الله سید میرزای جندقی (علم الهدی) و آیت‌الله میرزا حبیب گلپایگانی فراگرفت.

 

و آنگاه به شوق تلمذ از محضر آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مهرجردی برای فراگیری سطوح عالی و دروس خارج راهی شهر مقدس قم شد و علاوه بر شرکت در درس حاج شیخ عبدالکریم حائری در درس حضرات آیات عظام صدر؛ نجفی مرعشی، سید محمدتقی خوانساری، شیخ محمدعلی قمی، فاضل قفقازی سید صدرالدین صدر و شیخ عباسعلی شاهرودی حضور پیدا کرد.

 

در همان ایام، وزارت فرهنگ و هنر مدرک لیسانس به ایشان اعطاء نمودند و علیرغم اصرار برخی افراد برای کشاندن وی به اداره‌های دولتی، آن مرحوم لحظه‌ای حوزه را ترک نکرد و در سن ۳۲ سالگی با اصرار اهالی میبد و برای امتثال امر والدین به میبد مراجعت کردند و به هدایت و یاری مردم و تعلیم و تربیت طلاب مستعد و مبارزه با خونین منطقه پرداخت.

 

وی پس از رحلت آیت‌الله حکیم رسماً حضرت امام خمینی (ره) را به‌عنوان تنها مرجع تقلید معرفی نمود و با شروع انقلاب اسلامی ایران، همراه با آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله خاتمی به رهبری مبارزان مردم استان یزد پرداخت. در سال‌های انقلاب و نهضت اسلامی خانه ایشان مأمن مبارزان و روحانیون انقلابی بود و ازآنجا راهپیمایی‌های قبل از انقلاب آغاز می‌شد وایشان همیشه در صف مقدم تظاهرات حرکت می‌کردند.

 

مرحوم حاج شیخ از سال‌های قبل از انقلاب ونیز در دوران انقلاب نماز جمعه اقامه می‌کردند و میبد یکی از معدود شهرهایی بود که قبل از انقلاب در آن نماز جمعه اقامه می‌شد. ایشان در خطبه‌های نماز جمعه صریحاً به رژیم شاه حمله می‌کردند. همچنین وی در مبارزه و طرد سلطه خان‌ها، مبارزه بانفوذ بهاییت، تأسیس حوزه علمیه میبد، احداث مساجد و آب‌انبارها، حفر قنوات و تدریس و ارشاد مردم و رهبری فکری منطقه، فعالیت مثمر ثمری به انجام رسانیدند.

 

سرانجام ایشان در ۲۸ شهریور ۱۳۷۱ برابر با ۲۱ ربیع‌الاول ۱۴۱۳ (ه.ق) در سن ۸۲ سالگی به سرای جاوید پیوست.

بخش نظردهی بسته شده است..