آمارهای نگر‌ان‌کننده‌ مشاور وزیر ارشاد در یزد:

۶۰ درصد از مطلقه‌ها دختران زیر ۳۰ سال بوده‌اند/ تنها ۸۰۰ هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاد

مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان و خانواده با بیان این که در حال حاضر 11.5 میلیون جوان زیر 35 سال کشورمان در سن ازدواج هستند، گفت: در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"محمود گلزاری" در گردهمایی خیرین ازدواج استان یزد که با حضور مسئولان، کارشناسان و جمعی از خیرین استان در باغ دولت آباد برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در مورد اهتمام به امور مسلمین، یکی مهمترین مسائل جامعه  را موضوع تشکیل و تحکیم بنیان خانواده خواند و گفت: قران کریم به کرات اهمیت خانواده به عنوان مکانی برای رشد و تربیت صحیح فرزندان و محل آرامش افراد را یادآور شده است.

وی ادامه داد: امروزه منابع علمی نیز بر نقش موثر ازدواج موفقیت‌آمیز و تشکیل خانواده‌ای سالم در سلامت و مصونیت انسان‌ها در برابر آسیب‌های اجتماعی اذعان و اقرار دارند و روانشناسان دنیا نیز در آخرین رویکردشان که روانشناسی مثبت است، خانواده را مهمترین کانون افزایش دو مقوله مهم یعنی هیجانات و صفات مثبت می‌دانند.

گلزاری به برنامه و نقشه دشمنان در دهه‌های اخیر علیه مسائل دین نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از راه‌های مبارزه با دین از سوی دشمن مبارزه با مقوله خانواده از روش‌های گوناگونی مانند تلاش برای تجرد جوانان، تلاش برای سهولت در امر طلاق زوجین و مواردی از این قبیل است.

وی به تلاش‌های صورت گرفته و در دست اقدام برای تحکیم بنیان خانواده در بین کشورهای اسلامی اشاره و در این باره از برگزاری سمینار وزاری فرهنگ کشورهای اسلامی پیرامون موضوع خانواده که آبانماه در کشور قطر برگزار خواهد شد، خبر داد و گفت: بحث تحکیم بنیان خانواده نه تنها در بین کشورهای اسلامی بلکه باید در تمامی ادان الهی مورد اهتمام و توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر ارشاد با بیان این که در حال حاضر ۱۱.۵ میلیون جوان زیر ۳۵ سال کشورمان در سن ازدواج هستند، گفت: در سال گذشته تنها ۸۰۰ هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاده، ضمن این که در این مدت ۱۶۰ هزار مورد طلاق نیز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد از طلاق‌های کشور مربوط به سال اول ازدواج بوده است و ۶۰ درصد از مطلقه‌ها نیز دختران زیر ۳۰ سال بوده‌اند.

گلزاری با نگر‌ان‌کننده خواندن آمارهای موجود در مورد ازدواج و طلاق در کشور، هشت چالش در مورد ازدواج از قبل از این رویداد تا پس از طلاق را متذکر شد و گفت: نکته اول در این حوزه تجرد جوانان است که علل مختلفی دارد.

وی مهمترین علت تجرد جوانان را مشکلات اقتصادی و شغل بنا بر اعلام ۶۰ درصد از پسرهای مجرد، مشکل همسریابی به عنوان یکی ا مهترین علل ذکر شده از سوی دختران، آداب و رسوم نامناسب در مورد ازدواج، بی‌اعتمادی به طرف مقابل و بی‌مسئولیتی طرفین در قبال زندگی‌شان ذکر کرد.

وی رفع این موانع ازدواج را در گروی تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع مشکلات اقتصادی، همسرگزینی و فرهنگسازی در رابطه با اهمیت ازدواج در بین جوانان ذکر کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع همسریابی را به تنهایی یک چالش مهم در بحث ازدواج خواند و ادامه داد: مشاوره برای انتخاب صحیح همسر نکته‌ای است که باید از طریق مشاوران و کارشناسان به جوانان در شرف ازدواج آموزش داده شود.

وی مقطع پنج سال اول زندگی زوجین را به عنوان پرطلاق‌ترین دوره در باب اهمیت و حساسیت با پنج سال ابتدایی زندگی که بیشترین مرگ و میر نوزادان را در ببرمی‌گیرد، مقایسه کرد و گفت: هر چند زوجین از لحاظ سنی نیازمند مراقبت نیستند ولی سن ازدواج آنها در این سال‌ها بسیار پایین است و نیازمند مراقبت شدید هستند.

وی معتقد است که همانطور که برای نوزاد در این مقطع برای مقابله با بیماری‌ها واکسن تهیه می‌شود، برای زوج‌های جوان نیز در این سال‌های ابتدایی زندگی باید بسته‌های آموزشی خاصی تهیه شود.

گلزاری مداخله و مشاوره‌های بعد از اختلاف و همچنین مداخلات قبل از دادگاه را نیز از نکات مهم و موثر در صیانت از خانواده‌ها برشمرد و گفت: در واقع مشاوران به دنبال راهکار برای رفع مشکل و ادامه زندگی هستند ولی در دادگاه‌ها به دنبال مقصر و محکوم شدن افراد هستیم.

وی اصلاح آداب و رسوم اشتباه و مانع ازدواج را یکی دیگر از نکات در این حوزه ذکر کرد و گفت: این موضوع باید در تمامی استان‌ها از سوی کارشناسان بررسی، شناسایی و آموزش و فرهنگسازی در جوامع محلی رفع شود.

مشاور امرو جوانان و خانواده وزیر ارشاد رفع قوانین مشکل‌آفرین حقوقی را نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در این مقوله عنوان کرد و آخرین چالش در حوزه ازدواج را مدیریت بعد از طلاق خواند و در این باره گفت: در این رابطه باید روی موضوعاتی مانند بازگرداندن زنان مطلقه به همسرانشان در صورت واجد شرایط زندگی بودن و فرهنگ‌سازی در مورد ازدواج با افراد مطلقه، فرهنگ‌سازی شود.

گلزاری در پایان نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که مجمع خیرین ازدواج استان باید در فراتر از یک مجمع خیری عمل کند و با عناوین نظیر مجمع یا بنیاد تحکیم خانواده در قالب ساختاری غیر دولتی در سه حوزه اقتصادی،‌آموزش و مشاوره و نیز فرهنگسازی،‌‌ زمینه‌ی ترویج ازدواج و صیانیت از بنیان خانواده‌ها را رقم بزند.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..