آماری نگران کننده:

رتبه اول کاهش ازدواج در کشور به یزد رسید

نشست آزاد اندیشی دختران عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد باحضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استان یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزفخر السادات خامسی هامانه در این نشست که در سالن جلسات کتابخانه امام (ع) برگزار شد، اظهار داشت: دختران بخش عمده و عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند بر این اساس هر جامعه‌ای با توجه به فرهنگ خود برنامه ریزی‌های خاصی را در حوزه دختران دارد.


مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده افزود: جامعه ما هم به عنوان یک جامعه ایرانی با فرهنگ اسلامی نگاه خاصی به حوزه دختران دارد و هرگاه به فرهنگ بومی و ایرانی خود توجه کنیم متوجه می‌شویم که در گذشته زنان و دختران جایگاه بسیار خوبی نسبت به فرهنگ آن دوران داشته‌اند.
وی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی در مقایسه با فرهنگ‌های هم زمان خود در گذشته نگاه خیلی زیبایی به حوزه دختران و بانوان داشته است.


«خامسی» با اشاره به اینکه نگاه زیبای فرهنگ باستانی به دختران و زنان ایرانی قابل افتخار هست اظهار داشت: از آنجایی که در فرهنگ اسلامی از دختر به عنوان ریحانه یاد شده است چنین برداشت می‌شود که فرهنگ اسلامی هم نگاه زیبای به دختران دارد.
وی در ادامه یاد آور شد: اسلام دین عدالت است و آن چیز که باعث شده است که بعضی از زنان و دختران جامعه ما برداشت نمایند که در دین اسلام جایگاه مناسبی برای زنان و دختران تعریف نشده است عدم آشنایی زنان و دختران از حقوق اسلامی خود است.


این مقام مسئول تصریح کرد: روز ملی دختر زمان و فرصت بسیار خوبی است که به بحث جایگاه دختران بپردازیم و با دقت در زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) که یک الگوی بسیار زیبا برای دختران اسلام است با جایگاه،شان و منزلت دختران از دید اسلام آگاه شویم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه آفرینش اشاره کرد و اظهار داشت: فلسفه آفرینش این است که زن و مرد با همدیگر زندگی را کامل نمایند یکی با بعد عاطفی و احساسی و دیگری با بعد عقلانی و برداشت اشتباه از این فلسفه باعث شده است که در گذشته به جایگاه زنان چندان توجه نشود در حالی که اگر بررسی بشود چه در بعد بومی و ایرانی و چه در بعد اسلامی خداوند هیچ تبعیضی برای خلقت زن و مرد قائل نشده است.

۸ درصد پست های مدیریتی در اختیار زنان
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد خاطر نشان کرد: در بحث‌های مدیریتی زنان ما جایگاه مناسبی ندارند چنانچه در کل کشور تنها هشت و دو دهم درصد پست‌های مدیریتی به زنان واگذار شده است که این آمار بسیار پایینی است.


مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد تصریح کرد: در بین کارآفرینان کشور تنها ۱۰ درصد از کارآفرینان زنان هستند.
وی ادامه داد: نقش زنان در توسعه در کشورهای در حال توسعه مثل ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته و صنعتی تنها ۸ درصد است که این آمار بسیار پایینی است با وجود اینکه دختران تحصیلکرده در جامعه ما نسبت به پسران بیشتر هستند و جایگاه علمی مناسب تری دارند و این امر باعث می‌شود که دختران ما به سمت شغل‌های کاذب و غیر رسمی کشیده شوند که می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد.


میزان ازدواج و طلاق استان در دو سال گذشته

«خامسی» کاهش نرخ ازدواج را یکی از پدیده‌های اجتماعی دانست که می‌تواند زمینه ساز آسیب اجتماعی شود و گفت: در استان یزد در بحث ازدواج با رشد نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج روبه رو هستیم تا جای که در سال ۹۲ ده هزارو ۲۱۵ مورد ازدواج داشتیم که این رقم در سال ۹۳ به هشت هزار و ۹۲۹ مورد رسیده است و همچنین در بحث طلاق در سال ۹۲، یکهزار و ۲۷۸ مورد در استان طلاق صورت گرفته که این رقم در سال ۹۳ به یکهزار و ۳۲۵ مورد رسیده است و این نشان دهنده آن است که در استان یزد با کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق روبرو هستیم.

وی افزود: استان یزد در سال ۹۲ در کل کشور مقام اول را در کاهش نرخ ازدواج داشته است که این موضوع جای بررسی دارد که چرا استان یزد با آن پیشینه تاریخی و مذهبی خود که به امر ازدواج اهمیت می‌داده است در سال ۹۲ مقام اول را در زمینه کاهش نرخ ازدواج کسب نماید.


به گزارش خبرآنلاین،وی در ادامه تصریح کرد: با وجود چنین مشکلاتی باید از دو دیدگاه وارد شویم یکی از دید دولت که باید زیر ساختهای لازم و برنامه ریزی‌های مناسب جهت حفظ جایگاه دختران و ایجاد نشاط اجتماعی آن‌ها داشته باشد و سوی دیگر تلاش و همت خود شما دختران می‌باشد که در کنار توسعه دانش خود سواد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را افزایش دهید.


«خامسی» در پایان سخنان خود اظهار داشت: دختران، باید با الگو قرار دادن زندگی فاطمه معصومه (س) حضوری پر رنگ در عرصه‌های سیاسی و مشارکتهای اجتماعی داشته باشند و با عفت، شجاعت، پشتکار، اراده، ایمان، توکل و عشق به پروردگار الگویی از یک دختر مسلمان ایرانی را در تمام ابعاد و زمینه‌ها به نمایش بگذارند.خبر انلاین

بخش نظردهی بسته شده است..