ذخایر آب سدها نصف شد

no-thumbs

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه میزان مصرف آب، عامل تشدید بحران است و مصرف در حال افزایش است گفت: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای مدیریت بحران آب و مصرف آن برنامه ارائه دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد تقی توکلی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی باید سطح زیر کشت را پایین بیاورد تصریح کرد: مردم فقط ۷درصد آب کشور را مصرف می‌کنند و اگر ۲۰ درصد در مصرف آب که مردم مصرف می‌کنند، صرفه جویی کنیم، فقط برابر ۱.۵درصد آب کشور است.
 
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه کشاورزی ۹۰درصد آب کشور را مصرف می‌کند گفت: اگر این میزان را به ۷۰درصد کاهش دهیم به اندازه همه آب مصرفی مردم صرفه جویی می‌شود و باید دولت در این زمینه تصمیم گیری کند و وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید برای مدیریت بحران آب و مصرف آن  برنامه ارائه دهد.
 
وی در مورد بحران آن با توجه به اینکه کشور ما نیمه خشک است تصریح کرد: بدون شک بارش‌ها در کشور کم شده، به طور مثال  در سال گذشته ۶۰ میلیمتر نسبت میانگین کشوری کمتر بارش داشتیم.
 
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: میزان دخایر آب سدها براساس آمارها نصف شده است، چاها و آب زیر زمینی هم روز به روز بحرانی تر می شوند و سطح آب پایین می رود و میزان ذخیره آب کم می شود؛ بنابراین باید برنامه ریزی دقیق تری در این خصوص داشت.
 
توکلی با اشاره به اینکه عاملی که باعث تشدید بحران آب می‌شود، را باید شناسایی و مدیریت کنیم، گفت: میزان مصرف عامل تشدید بحران آب است و مصرف هر روز در حال افزایش بوده و علاوه بر این آلودگی آب نیز بیشتر شده است که همه این‎ها را عنوان می شود و نهایت باید چه کار کنیم زیرا این بحران روز به روز بیشتر می‌شود و کسی هم حاضر نیست که حتی یک قطره آب کمترمصرف کند.
 
نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به پایین بودند بهره‌وری و راندمان آب ادامه داد: همه این عوامل باعث تشدید این بحران شده که باید یک تصمیم کلی گرفته شود، اکنون بحث آب به مباحث کشاورزی واشتغال وصل است، یعنی هر جایی که بخواهد شغلی ایجاد شود باید از آب استفاده کرد.
 
توکلی با بیان اینکه مصرف آب کشور نسبت به منابع زیاد و هر روز در حال افزایش است، گفت: باید برداشت و مصرف را آب را محدود و مدیریت کرده، و برنامه ریزی برای مدیریت مصرف را از بحث کشاورزی آغاز کنیم؛ زیرا حوزه کشاورزی بیش ترین مصرف آب را دارد.
 
به گفته وی، ۹۰درصد آبی که استحصال می‌شود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بعد از اینکه آب سدها کاهش یافت، برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد که باعث افت منابع زیر زمینی می‌شود و این ادامه پیدا می‍‌‌‍‌کند تاجایی کیفیت از بین می‌رود.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: برای حل مشکل کم آبی و بحران آب وزارت نیرو باید برنامه‌ای برای محدود کردن مصرف ارائه دهد و وزارت کشاورزی باید الگوی کشت دهد و از کشت‌های که نیاز کمتری به دارند در حین حال  کالای اساسی مورد نیاز کشور باشد.
 
توکلی اضافه کرد: باید از روش نوین با فناوری‌های جدید استفاده شود که مصرب آب کمترشود؛ وزارت نیرو باید حجم آب را تحویل دهد و راندمان آب را به شبکه‌های آب رسانی که می‌سازد، بالا ببرد و وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت ارائه دهد و کشت را مدیریت و برنامه ریزی کند.

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..