رئیس هیات عامل ایمیدرو:

فعال سازی معدن سرب و روی مهدی آباد

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان، خود را مکلف به فعال سازی معدن سرب و روی مهدی آباد می داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«مهدی کرباسیان» در نشست ادواری خود با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: معدن مهدی آباد به عنوان یک معدن استراتژیک سرب و روی در کشور باید هر چه سریع تر مورد بهره برداری قرار گیرد تا نگرانی های فعالان این حوزه برطرف شود.
وی ادامه داد: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای برای افزایش اشتغال و ارزش افزوده در معادن کشور، آمادگی دارد ضمن همکاری با بخش خصوصی، اقدامات بیشتری در راستای اصل ۴۴ قانونی اساسی، سیاست های دولت و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در حوزه معدن و صنایع معدنی و نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی بردارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع پرعیار سازی معادن کم عیار به عنوان یکی از برنامه های ایمیدرو برای استفاده بهینه از معادن کشور، تصریح کرد: با فناوری های روز می توان مواد معدنی کم عیار و باطله های انبار شده معادن را پرعیار سازی و فرآوری کرده و با آنها ارزش افزوده ایجاد کرد. به طوری که با بهره گیری از فناوری های روز، عیار معادن سنگ آهن از حدود ۳۵ درصد به بالای ۶۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: اکنون در حوزه سنگ آهن در منطقه کرمان (جلال آباد زرند)، احداث کارخانه پر عیار سازی آغاز شده و قرار است عیار حدود ۳۵ درصدی سنگ آهن هماتیتی به ۶۷ درصد ارتقا یابد. در مناطق دیگر نیز پرعیار سازی معادن در برنامه قرار دارد.
کرباسیان خاطرنشان کرد: برای استخراج و فرآوری معادن باید از تجربه کشورهای منطقه بهره برد. به طوری که برخی کشورها نظیر ترکیه و تایلند سنگ آهن وارد می کنند و فولاد قابل رقابت عرضه می کنند.
با بیان اینکه تولیدکنندگان حوزه معدن و صنایع معدنی برای ماندگاری در بازار رقابتی دنیا، باید به دنبال افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشند، گفت: در حال حاضر، اعمال عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی تا حدودی جوابگوست اما اتکای صرف به این راهکار برای حمایت از صنایع در بازار جهانی که اقتصاد کشورها به همدیگر متصل است، امکان پذیر نیست، چرا که در صورت اعمال این محدودیت ها در روند واردات کالا، کشور مقابل هم می تواند در واردات کالا از کشورمان مشکل ایجاد کند.
مشکل پایین بودن عیار خاک انگوران
در این نشست همچنین یوسف مراد لو، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: عیار خاک معدن انگوران کمتر از ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد خاک انتقالی به کارخانه های فرآوری، غیر قابل مصرف است و این مساله، هزینه جابجایی بر ما تحمیل می کند و درخواست ما این است که این مساله در محل معدن حل شود.
وی افزود: با توجه به ذخیره محدود معدن سرب و روی انگوران و پایان یافتن آن تا حدود ۱۰ سال دیگر، معدن مهدی آباد باید راه اندازی و خاک مورد نیاز واحدهای تولیدکننده سرب و روی را تامین کند.
مراد لو همچنین درخواست کرد: با توجه به تعطیل شدن فعالیت معدن انگوران در فصول سرد سال، پیشنهاد می شود یک انبار میانی برای ذخیره خاک معدن و فعالیت کارخانه های فرآوری در فصول سرد سال احداث شود.
وی ادامه داد: قیمت خاک معدن انگوران به صورت کارشناسی تعیین شود به نحوی که حقی از دولت نیز ضایع نشود. همچنین اینکه خاک معدن تنها به صنعتگر داده شود و بیش از ظرفیت تولید هر واحد به افراد خاک داده نشود.
با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنیم
سیروس میانجی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، در این جلسه گفت: از ۴۵۰ هزار تن ظرفیت موجود در کارخانه های فرآوری، با خاک قابل عرضه معدن انگوران حدود ۳۰ درصد آنها فعال است و با همین میزان ظرفیت فعال، حدود ۱۲ هزار نفر مشغول به کارند.
وی افزود: در صورت افزایش ظرفیت فعال صنعت سرب و روی به ۶۰ درصد، بدون ارائه تسهیلات خاص و سرمایه گذاری جدید، می توان میزان اشتغالزایی در این صنعت را تا حد مطلوبی افزایش داد. در مورد واردات ماده معدنی از کشورهای همسایه، تلاش زیادی صورت گرفته و در سال گذشته تنها ۶۰ هزار تن ماده اولیه وارد شد که در مقایسه با نیاز ۲ میلیون تنی سالانه (۷۰۰ هزار تن قابل تامین از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی)، چندان قابل توجه نیست.
میانجی بیان داشت: گرچه در شرایط طبیعی، تاسیس بورس کالا و برقراری مزایده حق دولت است اما به کار گیری چنین روش هایی برای عرضه خاک معدن انگوران، با توجه به مشکلات انتقال ارز، باعث از میان رفتن واحدهای کوچک می شود و تنها شرکت های بزرگ قادر به ورود به بورس کالا هستند. درخواست ما این است که این موضوع به زمان های دیگر (رفع تحریم ها یا راه اندازی مهدی آباد) موکول شود.
وی ادامه داد: واحدهای فلوتاسیون تحت نظارت هیچ نهادی نیستند و درخواست ما این است واحدهایی که عملکرد خوبی در قبال مشتری داشته اند تشویق و سهمیه واحدهایی که نتوانسته اند نظر مشتری را جلب کنند و کیفیت لازم را نداشته اند، کاهش یابد یا تمهیدات دیگری اندیشیده شود.
فرآوری خاک معدن با عیار زیر ۱۰ درصد
مطلب حسنی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران نیز گفت: سال ۷۷، خاک ۵۵ درصدی توسط واحدهای فرآوری به شمش سرب و روی تبدیل می شد اما اکنون خاک با عیار حدود ۱۰ درصد فرآوری می شود.
وی ادامه داد: در شهرک صنعتی روی، شرکت های فرآوری در حال نصب تجهیزات مورد نیاز برای فرآوری خاک سولفوره با حفظ مسائل زیست محیطی هستند.
توافق بر سر قیمت خاک انگوران
وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: پیشنهاد مطرح شده در بحث کانه آرایی به زودی بررسی و در صورت عملیاتی شدن، اجرایی خواهد شد. در مورد موضوع قیمت خاک معدن انگوران نیز با واحدهای فرآوری به توافق می رسیم اما در مورد فروش خاک، بر اساس قانون راهی جز فروش از طریق بورس یا مزایده نداریم.
وی ادامه داد: پیشنهاد احداث انبار میانی برای ذخیره خاک معدن انگوران قابل بررسی است و بزودی این پیشنهاد در جلسه کارشناسی با حضور اعضای انجمن بررسی می شود. در مورد معدن مهدی آباد نیز، قرارداد استخراج و فروش انعقاد شده و امیدواریم بتوانیم آن را مدیریت کنیم.
ضرورت برنامه ریزی برای صنعت سرب و روی
امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو گفت: ذخیره انگوران با ذخیره ۸ تا ۱۰ میلیون تن روزی به اتمام می رسد و طی ۷ تا ۸ سال آینده باید بتوانیم معدن مهدی آباد را به بهره برداری برسانیم تا صنعت سرب و روی کشور امکان ادامه فعالیت داشته باشد.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید صنعت سرب و روی حدود ۴۰۰ هزار تن اما تولید آن ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار تن شمش، لذا باید در سیاستگذاری توجه کرد تا فعالان این صنعت بتوانند در آینده به فعالیت خود ادامه دهند.
منصور شعبانی، مدیرمجتمع سرب و روی انگوران نیز گفت: طبق آخرین برآوردها در ابتدای سال ۹۴، ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی با عیار ۳۰ درصد روی و ۲.۴ درصد سرب در معدن انگوران موجود بوده است که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال ذخیره دارد.
جمشید ملارحمان، معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی در این جلسه بیان داشت: معدن انگوران به گونه ای است که امکان استخراج بیشتر از حدود ۷۰۰هزار تن را ندارد. البته هنگام استخراج خاک معدن، باید پایداری پله ها و مکانیک سنگ مورد توجه قرار گیرد تا برداشت ها موجب ریزش معدن نشود.
وی ادامه داد: موضوع استفاده از فناوری در صنعت سرب و روی قابل تقدیر است و با توجه به عمر چند دهه آن، این انتظار وجود دارد که از فناوری های به روز تر استفاده شود و ایمیدرو در این زمینه نیز آماده همکاری است.
پیشنهاد احداث واحدهای فلوتاسیون
همچنین خلیلی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در این زمینه گفت: بخش سولفوره معدن مهدی آباد باید در قالب معدن زیر زمینی و به صورت مستقل انجام شود. در غیر این صورت، با روش روباز نمی توانیم به زودی به بخش سولفوره دست یابیم.
وی ادامه داد: روش دیگر اینکه چند واحد فرآوری فلوتاسیون احداث شود و کنسانتره مهدی آباد به شرکت های تولید شمش سرب و روی توزیع شود.
امیرصباغ، مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو گفت: بر خلاف فلزات که در بازارهای جهانی ۵۰ تا ۶۰ درصد با کاهش قیمت مواجه شده، فلز روی کاهش چندانی نداشته است و درنتیجه آینده بسیار خوبی برای آینده این صنعت وجود خواهد داشت. راه اندازی مهدی آباد نیز می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی نسبت به مس ایجاد خواهد کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..