انتقاد نمایندگان از رفتار یکسویه کمیسیون برجام

no-thumbs

اگر چه سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، هر گونه برخورد سیاسی این کمیسیون با برجام را تکذیب کرده است، اما برخی اعضا و نمایندگان مجلس اصرار دارند که مدیریت جلسات کمیسیون بی‌طرفانه نیست. در ادامه انتقادها به عملکرد این کمیسیون، یک عضو آن از هیأت رئیسه مجلس خواسته که جلوی زاویه دار شدن کمیسیون ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزانتقادها زمانی بیشتر شد که برخی اعضای کمیسیون به همراه برخی نمایندگان غیر عضو که از ابتدا هم جزو مخالفان دیپلماسی هسته‌ای دولت یازدهم بودند و توافق حاصل شده بین ایران و ۱+۵ را نیز بر نمی‌تابند، جلسات کمیسیون را تبدیل به تریبونی برای عرض اندام خود و به چالش کشیدن اقدامات دولت کردند. نحوه مواجهه متفاوت آنها با میهمانان دعوت شده به کمیسیون، طرح سؤالات تکراری، کلیشه‌ای و غیر کارشناسی که اعضای تیم مذاکره کننده بارها درباره آنها توضیح داده‌اند و گاه انتساب برخی نسبت‌های ناروا و توهین‌آمیز به تیم مذاکره کننده که با واکنش میهمانان روبه رو شده، از جمله مواردی است که منتقدان عملکرد کمیسیون برجام بر آن تأکید دارند.

بر همین اساس «عباسعلی منصوری آرانی» عضو کمیسیون یاد شده هشدار داده که عملکرد کمیسیون در حال انحراف از مسیر اصلی خود است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با « ایرنا» و در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه سیاسی در کمیسیون برجام وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: دو جلسه اول این موضوع رعایت شد، اما پس از آن و بخصوص جلسات  اخیر به سمت زاویه دارشدن درحال حرکت است و این خطرناک است و هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون باید جلوی زاویه دار شدن را بگیرد.نماینده کاشان و آران درباره اینکه آیا در کمیسیون ویژه این موضوع که مجلس می‌تواند با ارائه طرحی دولت را ملزم به ارائه لایحه برجام به مجلس کند، مطرح شده است یا خیر اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون مطرح نشده و فکر می‌کنم که باید در این زمینه هیأت رئیسه مجلس تصمیم‌گیری کند. عضو کمیسیون ویژه همچنین درباره این موضوع که نظرات این کمیسیون فقط جنبه مشورتی با هیأت رئیسه مجلس دارد و این هیأت رئیسه است که پیشنهادهای کمیسیون برجام را اعلام وصول خواهد کرد یا خیر، تصریح کرد: این کمیسیون نیز در مسیر قانونی دیگر کمیسیون‌های مجلس باید حرکت کند و پیشنهاد‌های خود را می‌تواند برای تصویب نمایندگان به هیأت رئیسه ارائه دهد وگرنه به خودی خود جایگاه قانونگذاری ندارد.
مدارک سخنان جلیلی منتشر شود
منصوری با تأکید بر ارائه مدارک سخنان جلیلی درباره صرف نظر کردن کشورمان از ۱۰۰ حق مسلم خود در زمینه هسته‌ای ادامه داد: ما باید بدانیم که چه چیزی به‌دست آورده و چه چیزی را از دست داده ایم و ممکن است که گوینده روی موضوعی تأکید و مطلبی را مطرح کند اما شنونده نیز باید درباره آن با دلیل و مدرک تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشد به همین دلیل باید مدارک سخنان جلیلی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. وی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه روشنگری دارند، خاطر نشان کرد: منتقدان هسته‌ای نیمه خالی لیوان را می‌بینند و در باب آن سخن می‌گویند ولی ممکن است ادعاهای مختلفی را شنیده و از این به بعد هم بشنویم، باید بدانیم که اگر خود ما در این جایگاه بودیم چه تصمیمی می‌گرفتیم و با عملکرد خودمان در گذشته مقایسه کنیم.
جعفرزاده: دو سوم اعضای کمیسیون از مخالفان مذاکرات هستند
یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم در انتقاد به عملکرد کمیسیون برجام گفت: اقدامات مثبت و تلاش‌های تیم جدید که منجر به دستیابی به برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد و تهدید جنگ علیه کشورمان را از بین برد، از سوی برخی اعضای کمیسیون ویژه براحتی نادیده گرفته می‌شود و طوری وانمود می‌کنند که گویا انجام مذاکرات از سرخوشی صورت گرفته‌است.  این مهم‌ترین ضعف در کارنامه و عملکرد کمیسیون ویژه بررسی برجام است. غلامعلی جعفرزاده در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به حضور جلیلی در کمیسیون و ادعاهای وی گفت: فارغ از عملکرد غیراصولی دولت وقت در ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی کشور، نقدی هم به شخص آقای جلیلی به‌عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای در دوره پیشین وارد است.  ایشان درحالی در گزارش‌های خود به انتقاد از عملکرد تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پردازد که در طول ۶ سالی که مسئولیت داشتند، هیچ گام مثبتی برنداشتند و هیچ محصول و عایدی برای کشور نداشته و هیچ توضیحی هم به مجلس نداده است.  وی با اشاره به حضور ۹ عضو منتقد دولت و اصل مذاکرات از ۱۵ عضو کمیسیون ویژه برجام، یادآور شد: به‌نظر من در انتخاباتی که در صحن مجلس برای انتخاب اعضای کمیسیون ویژه برگزار شد، از صداقت آقای لاریجانی سوءاستفاده شد و در عمل به فراکسیون رهروان ولایت به‌عنوان فراکسیون اکثریت در مجلس کم لطفی شد. قرار بر این بود که فراکسیونی عمل کنیم اما در‌‌نهایت دو سوم اعضا را مخالفان سرسخت دولت و اصل مذاکرات تشکیل دادند.
جعفرزاده  با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: فرمایش رهبری این بود که مجلس کنار گذاشته نشود و هیچ‌وقت دولت را موظف به ارائه لایحه به مجلس نفرمودند، بنابراین بهترین حالت این است که نظر کمیسیون برجام، به‌عنوان نظر مشورتی و کار‌شناسی در اختیار دولت قرار بگیرد. چراکه تبدیل به قانون شدن برجام به صلاح و منفعت کشور نیست و تعهداتی بی‌مورد بر دوش دولت می‌گذارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس کمیسیون ویژه آن‌چنان که باید با رویکردی فراجناحی جلسات و حواشی بررسی برجام را مدیریت می‌کند یا خیر، تصریح کرد: به‌هر حال ترکیب اعضای کمیسیون ویژه به‌گونه‌ای است که دو سوم آن‌را مخالفان تشکیل می‌دهند و با این حال همه اعضا وظیفه دارند با رویکرد فراجناحی عمل کنند. این درحالی است که اعضای کمیسیون ویژه طوری به استقبال آقای جلیلی می‌روند که انگار رئیس مجلس وارد شده و ایشان درحالی مورد عزت و احترام و تکریم ویژه قرار می‌گیرد که اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی فقط به فلک بسته نشدند.
جوکار: عملکرد کمیسیون تخطئه نشود
با این حال محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از عملکرد کمیسیون دفاع و تأکید کرد که نباید مباحث آن را تخطئه کرد. نماینده یزد در گفت‌و‌گو با مهر، گفت: اعضای کمیسیون برجام با رأی نمایندگان مجلس انتخاب شدند تا پس از بررسی متن برجام در حوزه‌های حقوقی و فنی، گزارش جامع و در چارچوب کارشناسی به صحن علنی مجلس ارائه دهند.این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی جریانات در کشور تلاش در تضعیف کمیسیون ویژه برجام داشته یا عنوان می‌کنند مجلس نباید به مسأله برجام ورود پیدا کند خاطرنشان کرد: نباید به طور شتاب زده و زودهنگام بنای قضاوت از عملکرد کمیسیون برجام گذاشته شود. جوکار گفت: کسانی که به دنبال تخطئه کردن این کمیسیون هستند باید بدانند اعضای آن با رأی وکلای ملت انتخاب شده و مشغول بررسی متن برجام هستند.
دواتگری: کمیسیون سیاسی است نه حقوقی
مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی هم در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد: کمیسیون برجام از رویکرد بررسی حقوقی برجام خارج شده و به‌نظر می‌رسد این کمیسیون اعتقادی به جنبه‌های حقوقی برجام ندارد. وی ادامه داد: کمیسیون برجام با یک روند سیاسی شکل گرفته و به اعتقاد من در میان اعضای کمیسیون برجام حتی یک کارشناس حقوقی نیز وجود ندارد. دواتگری یادآور شد: کمیسیون ویژه بررسی برجام بیش از آنکه کمیسیون حقوقی برای بررسی برجام باشد به دلیل ترکیب اعضا و فقدان حقوقدان‌ها یک کمیسیون سیاسی است.
حمایت دولت، مجلس و مردم از مذاکرات
یک عضو کمیسیون ویژه مجلس، خروجی یکسان مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره برجام را در راستای منافع ملی و مصلحت کشوردانست و گفت: مذاکرات هسته‌ای مسأله ملی بود و با اجماع توانستیم مذاکرات را به نتیجه نهایی برسانیم. حسین سبحانی نیا در گفت‌و‌گو با خانه ملت افزود: دولت، مجلس و مردم از مذاکرات حمایت کرده و خطوط  قرمز در آن رعایت شد بنابراین وجود اختلاف میان نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره برجام می‌تواند مغایر منافع ملی باشد. وی جمع بندی واحد در این زمینه را به مصلحت کشور دانست اما در عین حال تأکید کرد: طبعاً ماهیت رسیدگی مجلس با شورای عالی امنیت ملی متفاوت است و چندان امیدوار به نتیجه یکسانی در این خصوص نیستم هر چند که در نهایت نظر کمیسیون ویژه برجام باید در صحن علنی مطرح شود و هر تصمیمی که در صحن گرفته شود ملاک عمل قرار می‌گیرد. این نماینده مجلس پیش‌بینی کرد: درنهایت پس از بررسی کمیسیون ویژه این کمیسیون تحفظاتی در بخش هایی از برجام داشته باشد و به دولت تکلیف کند در اجرای برجام آن موارد را در نظر داشته باشد و در نتیجه تأیید بند یا تأیید نشدن بندهایی از برجام بعید است.

بخش نظردهی بسته شده است..