برگزاری جشنواره های فیلم کودک در استانها

no-thumbs

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت : امیدواریم با تدوین و ابلاغ سیاسیتهای تشویقی فیلمسازان از تولید فیلم های آپارتمانی فاصله بگیرند و در این دوره از مدیریت کشور گوشه هایی از هویت ملی و سبک ایرانی اسلامی در سینمای ملی منعکس شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعلیرضا تابش افزود : معتقدم توجه بیشتر به سرمایه ها و ارزشهای فرهنگی و بومی کشور در آثار سینمایی ضرورتی است که باید در سیاستگذاری ها به آن توجه داشت.
وی اظهار کرد : امسال نسبت به تدوین بسته حمایتی و تشویقی برای سینماگران اقدام شده که در این بسته تشویقی فیلمسازانی که فیلم هایشان را در مناطق مختلف کشور و لوکیشن های فرهنگی – تاریخی کشور که نماد معماری و هویت ایرانی اسلامی هستند، بسازند و یا موضوعات مرتبط با سفر و گردشگری در استانها و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی را در آثار خود مورد توجه قرار دهند، مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها قرار خواهند گرفت.
*** برگزاری جشنواره های فیلم کودک و نوجوان در استانها
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: با توجه به تعامل بنیاد سینمایی فارابی با مسوولان و هنرمندان استان های اصفهان و همدان در خصوص برگزری جشنواره فیلم کودک و نوجوان ، دو رویداد مهم سینمایی در حوزه سینمای کودک و نوجوان توسط این بنیاد در دو استان کشور برگزار می شود.
این مسوول تاکید کرد : در مذاکرات اخیر ما با شهردار جدید اصفهان و سایر مدیران و مسوولان این استان، میزبانی این شهر تاریخی برای جشنواره فیلم های کودکان در پاییز سال ۱۳۹۵ رسما اعلام شده است.
تابش با بیان اینکه همزمان با تقویم همه ساله (پاییز۱۳۹۴) جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان نیز در شهر تاریخی همدان برگزارخواهد شد اظهار کرد : با توجه به ضرورت حمایت از نسل جدید فیلمساز در استان ها امسال اولین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور با مشارکت بنیاد سینمائی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران در حال اجرا و برگزاری است .
وی با اشاره به اینکه بنیاد فارابی بودجه تولید فیلم های نوجوانان را تامین خواهد کرد ، یادآور شد : خوشبختانه تاکنون حدود هزار نوجوان ١٢تا١٩ساله از سراسر کشور، برای حضور در المپیاد فیلمسازی به دفاتر انجمن سینمای جوانان در استان های مختلف مراجعه و ثبت نام کرده اند که پس از طی کردن دوره آموزشی ، این نوجوانان فیلم کوتاه خود را می سازند و آثار تولیدی آنان در سطح استان و کشور مورد داوری قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد : برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ناشی از سیاست های سازمان سینمایی در تقویت فیلمسازی نسل نو در استانها است، المپیاد فیلمسازی نوجوانان فرصت مناسبی برای کشف استعدادهای نهفته در زمینه فیلمسازی است و امیدواریم استمرار این المپیاد در دوره های بعد، زمینه ای برای تولید خلاقانه استعدادهای استانی باشد و نوجوانان علاقه مند بتوانند در فرصتی برابر، علاقه خود را در حوزه سینما به طور جدی پیگیری کنند.
*** تجهیز مجتمع های فرهنگی به سامانه پخش دیجیتال
عضو مجمع موسسه سینما با اشاره به اینکه ۳۲۲ سالن و ۱۱۲ هزار صندلی در ۱۹۵ سینمای کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳۷ سالن از صدای دالبی برخوردارند و همه به سیستم نمایش دیجیتال مجهز شده اند افزود : از این تعداد ۱۲۷ سالن سیستم آنلاین آمار فروش نیز دارند و تا پایان سال جاری همه سالن ها از سیستم مکانیزه برخوردار خواهند شد.
تابش اظهار کرد : خوشبختانه بخش خصوصی در تهران و برخی کلانشهرها و مراکز استانها به سرمایه گذاری در ساخت سالن و پردیس های سینمایی ترغیب شده است ، روند افزایش تعداد سالن های نمایش طی سالیان گذشته یکنواخت نبوده است، چنان چه طی سال ۹۱ ، ۵ سالن، طی سال ۹۲ ، ۱۱ سالن و طی سال ۹۳، ۴۵ سالن به سرانه سالنهای سینما در کشور اضافه شده است، هم چنین در سال ۹۴ تا مردادماه جاری، ۹ سالن اضافه شده است.
وی گفت: همچنین پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ۲۷ سالن نمایش فیلم در کشور اضافه شود ، روند فروش فیلم ها نیز طی دو سه سال اخیر امیدوار کننده بوده است در سال ۹۲ ، ۳۰ میلیارد با تعداد ۷میلیون و ۸۰۰ هزار بازدید کننده درآمد صنعت سینما بوده است که این میزان افزایش درآمد حاصل از افزایش قیمت بلیط نیز بوده است.
عضو مجمع موسسه سینما شهر با بیان اینکه در سال ۹۳، ۵۳ میلیارد با تعداد ۱۲.۵ میلیون بیننده آمار در دست ماست اضافه کرد: در سال ۹۳ ، آمار فروش در سینماها ۷۶ درصد رشد داشته است در چهارماه نخست سال جاری نیز ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروش سینماها بوده که با ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عاید صنعت فیلم شده است.
تابش در ادامه بر ضرورت وجود سالن های سینما در کشور تاکید و تصریح کرد: هدف از نمایش فیلمهای داخلی و خارجی در سالن های سینما در وهله اول می تواند زمینه ساز بهره مندی مردم از آثار خوب سینمایی باشد و تجربه تماشای جمعیِ فیلمهای سینمایی را در سالن سینما رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه یکی از رکنهای اصلی هنر سینما، همین تجربه تماشای جمعی فیلم در سینماست ادامه داد: همواره می توان راجع به انتشار فیلمهای روز در شبکه نمایش خانگی و دیگر شیوه های تماشای فیلم فکر کرد اما مهمترین اتفاق در این زمینه، همین تماشای جمعی در سالن سینماست، تماشای فیلمهای خوب و به روز سینما در سالن های سینما، در کنار ایجاد سرگرمی برای خانواده ها و حس خوب تماشای جمعی، می تواند فضای تبادل اندیشه را نیز رقم بزند.
تابش خاطرنشان کرد : حمایت از توسعه زیرساختهای سینمایی جزو سیاستهای جدی سازمان سینمایی است و موسسه سینما شهر یکی از موسسات تابعه سازمان سینمایی مسئولیت این حمایت را دارد.
به گفته این مسوول با پیگیری هایی که امسال شد موسسه سینما شهر سه سالن مجتمع فرهنگی وابسته به وزارت ارشاد را در سه شهرستان استان شامل اردکان ، ابرکوه و تفت به سیستم پخش دیجیتال تجهیز کرد که امیدواریم با تجهیز فضاهای جدید نمایش فیلم، با انجام برنامه های تبلیغاتی توسط نهادهایی نظیر شهرداری و ادارات ارشاد در شهرها و ورود بخش خصوصی ، فیلمهای روزِ سینمایی همزمان با پایتخت در شهرستانها اکران شود.
*** بنیاد فارابی نهادی تاثیر گذار در سینمای کشور
بنیاد سینمایی فارابی بنیادی برآمده از انقلاب و یکی از نهادهای تاثیرگذار در تاریخ سینمای ایران و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بعنوان یک نهاد نیمه خصوصی فعالیت می کند که برای فعالیت های فرهنگی خود از سوی دولت حمایت می شود اما در فرایند تصمیم گیری و مدیریت به صورت هیات امنایی که شامل شخصیت های فرهنگی، هنری و مدیران سینمایی کشور است، اداره می شود ، این ساختار کمک کرده تا بنیاد فارابی بتواند با سهولت بیشتری به فعالیت‏ های بین المللی و ملی بپردازد.
تابش با بیان اینکه برای تشریح فعالیت های بنیاد سینمایی فارابی نیاز به زمان زیادی است تصریح کرد: بطور خلاصه می توان گفت، معاونت فرهنگی بنیاد با تمرکز بر جریان فیلمنامه و فیلمنامه نویسی از فیلمنامه هایی که در اولویت های فرهنگی بنیاد است حمایت می کند و درحوزه اقتباس ادبی، آموزش و پژوهش سینما نیز فعال است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: همچنین پخش بین المللی آثار سینمای ایران، حضور در جشنواره های بین المللی، فروش حقوق سینمایی آثار به رسانه های بین المللی و شبکه های خارجی توسط معاونت بین الملل و حمایت از جریان فیلمسازی و ارایه تجهیزات و امکانات به فیلمسازان و تهیه کنندگان نیز توسط معاونت پشتیبانی تولید بنیاد صورت می‏ گیرد.
تابش گفت : ناظران و منتقدان فرهنگی با ارزیابی جایگاه این نهاد سینمایی در سه دهه اخیر، به اهمیت و تاثیرگذاری بنیاد فارابی در سینمای کشور و جایگاه آن در محافل سینمایی در عرصه بین المللی واقفند، چرا که در سال های پس از انقلاب ، فارابی نقش بسیار تعیین کننده ای در حمایت، هدایت و پشتیبانی فنی از آثار سینمایی کشور داشته، حمایتی که امروز هم ادامه دارد و نحوه آن متناسب با تحولات سینمایی تغییر می کند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به سیاست های سازمان سینمایی در سال ۹۴ ، در سال جاری 'حمایت از تولید فیلم های اول' و 'حمایت از تولید ویدئویی' به بنیاد سینمایی فارابی محول شده و سیاست حمایتی فارابی در این دو حوزه ، صرفا توجه به فیلمنامه های ارسالی از تهران نیست بلکه در صورت وصول فیلمنامه های واجد شرایط از شهرستانها و استانها ، به طور قطع این حمایت ها در فرصتی برابر شامل حال فیلمسازان شهرستانی نیز خواهد شد افزود: تلاش ما براین است تا در جهت حمایت از استعدادهای استانی، حمایت بیشتری را متوجه استان ها کنیم تا حمایت از فیلم ها، فقط شامل آثار هنرمندان تهرانی نباشد.
*** وضعیت سینمای اردکان
وی در خصوص برنامه سازمان سینمایی جهت حمایت از احیای سینما آزادی اردکان گفت : همانطور که می دانید مالک سینما آزادی اردکان ، انجمن سینمای جوانان ایران بود و با پیگیری ها در سال ۹۳ این سینمای متروک و بدون استفاده توسط شهرداری اردکان تملک شد .
تابش خاطرنشان کرد : ظاهرا شهرداری اردکان برای احیای این مجموعه برنامه هایی دارد که باید پس از انتخاب مشاور ، عملیات اجرایی جهت احیای سینما آغاز شود.
وی با بیان اینکه در تماسهایی که سال گذشته با اعضای شورا و شهرداری اردکان داشتیم اعلام شد، تجارب مووسسه سینما شهر در تجهیز سینماهای کشور می تواند در اختیار دست اندرکاران قرار گیرد ، افزود : از طرفی سازمان سینمایی کشور و موسسه سینما شهر از احیای مجموعه های سینمایی در شهرستانها استقبال کرده و حمایت لازم را خواهند داشت ، این اعلام آمادگی از سوی ما انجام شده اما پیگیری جدیدی از سوی مسوولان شهری اردکان نشده یا اینکه من در جریان آن نیستم.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد : مردم اردکان شایسته خدمات فرهنگی و امکانات خوب نمایش هستند و سالن
سینما آزادی می تواند به مرکزی با نشاط برای رویدادهای سینمایی و نمایش فیلمهای روز سینما برای خانواده ها و نسل جوان باشد.
در سال ۱۳۷۲ سینما آزادی اردکان توسط بخش خصوصی راه اندازی شد اما پس از مدتی بدلایلی تعطیل و سپس در سال ۱۳۷۶ اصلاحاتی در آن انجام و با تغییر مدیریت در سال ۱۳۸۱ دوباره تعطیل شد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..