سومین گورخر ایرانی در یزد به دنیا آمد

no-thumbs

معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از تولد سومین گوره خر ایرانی در سایت تکثیر و پرورش گورخر گوراب در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز در سال جاری این سومین تولد محسوب می شود. کره اول مورخ ۶/۴/۹۴ متولد شد و دومین کره ۲۷ مرداد ماه چشم به دنیای گشود.و هر سه کره اکنون در سلامت کامل به سر می برد. 

 

گورخرها، حداکثر ۲۵ سال عمر میکنند و البته مانند بیش تر سم داران طول عمرشان در اسارت افزایش می یابد . گورهای ماده،عموما در ۳۶ ماهگی بالغ می شوند و دوره بارداری ۱۱ ماهه دارند  از اردیبهشت تا خردادماه فصل زایمان گورهای ایرانی است و معمولا یکسال در میان زایمان میکنند و در هر زایمان هم یک کره به دنیا می آورند. البته اگر شرایط خوب باشد و منبع غذایی آنها تامین شود ، هر سال هم زادآوری دارند.

 

لازم است بدانیم در سایت تکثیر و پرورش گوراب با عنایت به فراهم بودن شرایط مناسب زیستی و امنیت بالای نگهداری در محدوده فنس کشی شده ، گورها هر سال زادآوری دارند اما با توجه به زمان مورد نیاز حداقل دو ماه برای آمادگی ماده ها جهت جفت گیری مجدد، فصل زایمان در اسارت با تغییراتی همراه است. به نحوی که اگر اولین زایمان گور ماده در خرداد ماه صورت پذیرد زایمان بعدی آن حدود تیر ماه سال آینده خواهد بود و به همین ترتیب جابه جایی در فصل زادآوری نسبت به گورهای طبیعت نشان می دهد.

 

 متاسفانه تاکنون موفق به ثبت تصویر از زایمان گور در اسارت نگردیده ایم چرا که محدوده ای ۱۳۰ هکتاری محل نگهداری گورخرها  فاقد دوربین های پایش وامکانات دید در شب است و با در  نظر گرفتن آنکه معمولا در هنگام شب زایمان انجام می شود اغلب گزارشات از مشاهده گورخر مادر به همراه کره تازه تولد یافته در لحظات اولیه صبح می باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..