در ششمین قسمن برنامه 2020 سازمان جوانان هلال احمر

حضورمعاون امور جوانان هلال احمریزد در برنامه ۲۰۲۰

ششمین قسمت از برنامه بیست بیست با حضور معاون امور جوانان استان یزد و تعدادی از دبیران فعالی کانون های دانشجویی در خصوص حیطه فعالیت های این کانون ها در کل کشور از شبکه سه سیما پخش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر؛ هفتمین قسمت از برنامه بیست بیست به تشریح فعالیت های کانون های دانشجویی در دانشگاه های مختلف سراسر کشور و گفت‌وگو با دبیران کانون های استان های یزد، همدان، کرج و کردستان اختصاص یافته است. حامد صدیقی معاون امور جوانان استان یزد، میهمان ویژه این قسمت از برنامه بیست بیست است که در مورد فعالیت های مهم و چشم گیر کانون های های دانشجویی صحبت می کند و دانشجویان عضو هلال احمر را جزو سرمایه های کشور می داند.

صدیقی در ابتدا با بیان اینکه استان یزد ۱۲ هزار نفر عضو جوان دارد که ۶۰ درصد آن را خانم ها از رده سنی ۵ تا ۲۹ سال تشکیل می دهد، گفت: ما به عنوان یک دستگاه غیر دولتی اما دستگاه بالادستی سعی می کنیم برنامه را به کانون های دانشجویی ابلاغ نکنیم و دانشجویان خود به صورت خلاقانه و نوآورانه برنامه های مورد علاقه شان را در راستای بشردوستی پیشنهاد دهند و آن را دنبال کنند.

معاون امور جوانان استان یزد با اشاره به اینکه هر دانشگاهی با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد برنامه خاصی را تعریف می کند؛ گفت: ما سه موضوع را به صورت کلی در میان جوانان مد نظر داریم که جوانان به عنوان رهبران آینده، به عنوان داوطلبان و همچنین به عنوان بهره وران هستند. در واقع هدف ما در قشر دانشجویی این است که خود را توانمند کنند و رشد دهند. به همین خاطر با اکثریت پیشنهادی که از طرف این قشر می شود موافقت می کنیم و به آن ها به عنوان تسهیل گر انگیزه می دهیم. به عنوان مثال در دانشگاه آزاد یزد تیم رباتیک را داریم که ربات های امدادگر را می سازند و در سال گذشته هم در مسابقات برزیل شرکت کردند.

 

 بیشترین سرمایه ما همین دانشجویان هستند

وی ادامه داد: در دانشگاه علم و هنر گروهی را داشتیم که در سال گذشته نزدیک به دو هفته در روستای بختیار که یک روستای محروم در شهرستان خاتم است، رفتند و مشغول فعالیت های کمک درمانی برای سنین پایین تا بزرگسال و همچنین فعالیت های فرهنگی و هنری شدند. این کار باعث شد که جوانان به انجام چنین کارهایی علاقه‌مند شوند و این نوع کارها را گسترش دهند، از طرفی اثر بخشی که از اهالی روستا در نظر گرفته بودیم عملی شد به گونه ای که آن ها هم به این کار علاقه مند شده بودند. خیلی از آن ها آمدند و عضو هلال احمر شدند.

صدیقی با تاکید بر اینکه بیشترین سرمایه ما همین دانشجویان هستند؛ گفت: فعالیت های کانون های دانشجویی در دانشگاه های یزد گستره زیادی را به خود اختصاص داده است.

معاون امور جوانان استان یزد در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بنده خودم  سال ۸۰ وارد دانشگاه شدم و خاطرات خوبی را با بچه های کانون دانشجویی هلال احمر داشتم و هنوز برخی از آن خاطرات ها برای من تداعی می شود که باعث خوشحالی ام می شود.

وی اظهار داشت: جشنواره “ز مثل زندگی” توسط اعضای کانون پردیس دانشگاه یزد برگزار شد که اعضای آن می خواستند با استفاده از ابزار هنری، بحث فرهنگی کمک به بیماران سرطانی را گسترش دهند به گونه ای که بازارچه خیریه ای را با حضور دانشجویان برپا کردند. برگزاری شب شعر طنز با حضور طنازهای معروف و برگزاری تئاترهای مختلف از جمله برنامه های این جشنواره بود که تمامی این کار ها از تامین بودجه و برنامه ریزی برای برگزاری این جشنواره توسط اعضای کانون انجام شد.

صدیقی گفت: برنامه کشوری کویرنوردی از دیگر برنامه های مهمی بود که در شهرستان بافت انجام شد. این برنامه با حضور ۸۰۰ نفر از کل کشور در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد که زندگی در شرایط سخت برای آن ها به یک تجربه تبدیل شد.

دوران دانشجویی با هلال احمر

قسمت هفتم برنامه بیست بیست این بار میزبان مهدی صندوق ساز از یزد، میثاق مصیبیان از همدان،علی اصغر عابدی از کرج و پوران شریفی از کردستان بود. هر یک از آن ها دبیران کانون های دانشجویی دانشگاه ‌های خود هستند که در این برنامه از آشنایی خود با هلال احمر و دورانی که با هلال احمر تا کنون داشته اند، می گویند.

مهدی صندوق ساز از یزد در خصوص فعالیت هایش این طور توضیح داد: در سال ۹۰ وارد دانشگاه شدم و در رشته مدیریت جهانگردی شروع به تحصیل کردم. دانشجویان در کنار تحصیل فعالیت های مختلفی را به صورت خودجوش انجام می دهند که ممکن است برای دانشجویان دیگر جذاب باشد. کانون های دانشجویی هلال احمر من را به خود جذب کرد. جدا از اینکه اهداف بشردوستانه و کمک به همنوع که برایم جالب بود؛ فضای دوستانه ای که میان دانشجویان برقرار بود برایم تازگی داشت. برای اولین بار برنامه اعتیاد با همکاری ناجا را دنبال کردم. این برنامه ای بود که باعث شد بیشتر در جمع بچه های کانون باشم. در نهایت سال ۹۲ بعد از انتخابات و رای گیری به عنوان دبیر کانون انتخاب شدم. از آن به بعد وقت بیشتری را برای کانون گذاشتم. باید این نکته را بگویم که کانون ما نزدیک به ۵ هزار عضو دارد و نزدیک به ۶۰ عضو فعال در آن فعالیت می کنند.

میثاق مصیبیان از همدان هم در ادامه صحبت های مهدی صندوق ساز گفت: آخرین سال از دوران راهنمایی را می گذراندم که آموزش های مقدماتی کمک های اولیه در مدرسه مان برگزار شد و بنا بر علاقه‌ای که داشتم عضو  هلال احمر شدم و تا به امروز که ده سال از آن موقع می گذرد. در حال حاضر مربی کشوری جاده هستم. اوایل به دوره‌های آموزشی که گذرانده بودم اکتفا می کردم اما هر چقدر در این زمینه جلوتر می‌روم جان انسان ها برایم مهم‌تر می شود و هر لحظه فکر می کنم این اتفاق ممکن است برای خانواده خودم بیافتد.

وی ادامه داد: امسال ما به همراه بیش از ۲۵ نفر از بچه ها در قالب کاروان نیکوکاری به یکی از روستای محروم در استان همدان رفتیم که ۴۵ روز در این روستا فعالیت های مختلفی را انجام دادیم. بهترین و بیشترین بازخوردی که داشت این بود که گروهی از مردم این روستا با گروهی دیگری از اهالی قهر بودند اما ما با مرمت و معماری مدرسه این روستا و برگزاری جشن در آن توانستیم این دو گروه را با هم آشتی دهیم. من فکر می کنم این موضوع بهترین بازخورد از حضور کاروان های نیکوکاری بود.

گفت و گو ها با صحبت های علی اصغر عابدی ادامه می یابد.  او دبیر کانون دانشجویی دانشگاه کرج است که در باره فعالیت هایش گفت: شاید آشنایی من با هلال احمر نسبت به بقیه دوستان کمی تلخ باشد. سال ۸۳ برادرم را در یک سانحه از دست دادم؛ اگر در آن زمان آموزش هایی که من از طریق ورود به دانشگاه یاد گرفتم، افرادی که بالای سر برادرم بودند؛ می دانستند شاید می توانستند به او کمک کنند. این شد که وارد کانون دانشجویی شدم و اکنون هم دبیر کانون هستم. کانون دانشجویی همانند یک کشور کوچک است. ما به خاطر واحد بزرگی که در کرج داریم تنوع رشته های زیادی را در کانون شاهد هستیم، در واقع ۷ هزار عضو را در این استان  فعال‌اند. از تمام رشته ها در کنار هم در کانون جمع می شوند و محیطی برای ان ها فراهم می شود که می توانند به تبادل اطلاعات و در نهایت به رشد خود دامن بزنند. به همین خاطر موضوع ها را به صورت هدفمند میان دانشجویان تفکیک می کنیم. احیای گونه های گیاهی که در معرض خطر بودند یکی از کارهایی بود که در سال ۹۳ انجام دادیم. کانون دانشجویی ما به لحاظ تاسیس دومین کانون در کشور است و ۱۳ سال سابقه کاری دارد.

پوران شریفی از کردستان در مورد آشنای اش با هلال احمر را این طور توضیح داد: دوم راهنمایی بود که در مدرسه مان مانور آموزشی برگزار شد. از همان زمان علاقمند به این نوع فعالیت ها شدم و از همان موقع بود که وارد هلال احمر شدم. اکنون ۱۴ سال است که در این زمینه ها فعالیت می کنم. یکی از چیز هایی که جزو اصل اول است بحث بی غرضی و بی طرفی است و بحث های نژاد، قوم و مذهب؛ به خصوص شیعه و سنی بودن ملاکی برای عضویت در هلال احمر نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..