مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد:

عامل بوی نامطبوع منطقه را در مکان‌های دیگر جستجو کنید/هنوز خیلی از زیرساخت‌های استفاده از پساب آماده نیست

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد با اشاره به این که تصفیه‌خانه جدید به طور مرتب از سوی بازرسان محیط‌زیست و بهداشت مورد پایش، کنترل و سنجش است، تصفیه‌خانه را عامل بوی نامطبوع منطقه ندانست و اظهار کرد: باید مکان‌های دیگر منطقه مانند گودهای زباله که پتانسیل تولید بوی نامطبوع دارند، بررسی شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز"سیدوحید غلمانی" در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با گلایه ساکنان مناطق نزدیک به تصفیه‌خانه شهر در مورد بوی نامطبوع آن، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه جدید شهر یزد که از ابتدای آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ وارد مدار بهره‌برداری شده ت که به روش هوازی و لجن فعال فعالیت می‌کند و از نوع SBR  است، یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: سیستم قبلی تصفیه‌خانه شهر به صورت برکه‌ای(برکه‌ی تثبیت) و بخشی نیز بی‌هوازی بود که مقداری گاز متان و  H۲S تولید می‌کرد که مقداری ایجاد بوی نامطبوع می‌کرد.

به گفته وی، پس از تجهیز تصفیه‌خانه به سیستم جدید، به کرات این سیستم توسط مسئولان و مردم منطقه مورد بازدید قرار گرفته و همگان این حقیقت را تأیید می‌کنند که میزان بویی که در حال حاضر سیستم تصفیه‌خانه جدید تولید می‌کند، بسیار کم و ناچیز است.

غلمانی گفت: تصفیه‌خانه جدید به طور مرتب توسط بازرسان و کراشناسان اداره‌های محیط‌زیست و بهداشت مورد پایش، کنترل و سنجش قرار می‌گیرد و بوی تصفیه‌خانه بسیار کنترل ‌شده و ناچیز است لذا باید مکان‌های دیگر منطقه مثل گودهای زباله که پتانسیل تولید بوی نامطبوع را دارند، بررسی شوند.

وی در مورد گلایه مردمی در مورد حشرات موذی نشات گرفته از تصفیه‌خانه شهر یزد، اظهار کرد: محل تصفیه‌خانه علاوه بر عملیات بیولوژیکی برای نابودی حشرات، به طور مداوم سم‌پاشی می‌شود و روی این کار نظارت دقیقی وجود دارد به نحوی که حتی کارشناسان فرمانداری اشکذر هم روی این عملیات نظارت می‌کنند.

این مسئول معتقد است که گلخانه‌ها، دامداری‌ها و بعضی از استخرهای ذخیره آب و قنات‌های موجود در منطقه از  پتانسیل‌هایی در منطقه هستند که می‌توانند منشاء تولید حشرات باشند و نباید مبارزه با این آفات و حشرات را تنها از یک مکان لحاظ کرد بلکه این امر نیازمند اقدامات عملیاتی و نظارتی همه‌جانبه و صحیح در منطقه است.

غلمانی با تاکید بر این که پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر یزد قطعاً در حال استفاده است، اظهار کرد: البته در خیلی از موارد هنوز زیرساخت‌های لازم برای این بهره‌برداری آماده نشده است.

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد با اشاره به تخصیص بخشی از پساب تصفیه‌خانه به فضای سبز ۲۰۰ هکتاری محدوده خود تصفیه‌خانه، گفت: بخشی دیگر از پساب شهر نیز توسط موسسه کوثر برای آبیاری فضای سبز باغ‌شهر محور یزد – تفت در نظر گرفته شده که اقدامات لازم برای ایجاد این شبکه انتقال در حال انجام است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این پساب نیز به اداره منابع طبیعی استان برای آبیاری حدود ۱۰۰ هکتار فضای سبز محدوده کمربند سبز یزد اختصاص داده شده که در آینده این سهم افزایش خواهد یافت.

به گفته غلمانی، البته منابع‌طبیعی در حال حاضر از طریق تانکر در رابطه با انتقال پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند که ولی پیش‌بینی می‌شود که تا سه ماه آینده و با راه‌اندازی خط لوله و ایستگاه پمپاژ، پساب از طریق این شبکه انتقال یابد.

وی عنوان کرد: صنایع شهرک‌های صنعتی اشکذر و زارچ نیز قسمتی از این پساب را به خود اختصاص داده‌اند که برخی از این صنایع با لوله‌گذاری برای بهره‌برداری از سهمیه خود آماده ‌شده و بعضی‌ها نیز هنوز به دنبال اجرای طرحی برای انتقال پساب تصفیه‌شده به واحد خود هستند.

این مسئول با اشاره به ایجاد مخزن ذخیره آب ۵۰۰ مترمکعبی در کنار پل الغدیر واقع در ورودی شمالی شهر یزد، اظهار کرد: بخشی از پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر نیز با انتقال به این مخزن برای آبیاری فضای سبز محور دروازه قرآن تا اشکذر و همچنین قریب ۱۵۰ هکتار اراضی کشت موقت باغ‌شهر کوثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد در پایان نیز یادآور شد: حتی برخی از واحدهای تولیدی برای آبیاری فضای سبز خود از طریق تانکر به این محل مراجعه و در این رابطه اقدام می‌کنند و هدف اصلی ایجاد تصفیه‌خانه نیز استفاده بهینه از پساب شهر با توجه به مشکل کم آبی استان بوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..