آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی برای بازگشایی مدارس

no-thumbs

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد از آمادگی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری برای جابه‌جایی دانش‌آموزان و دانشجویان در سال تحصیلی جدید خبر داد چرا که پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی مدارس روزانه 100 هزار نفر با این ناوگان در شهر جابه‌جا شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزناوگان اتوبوسرانی همزمان با بازگشایی مدارس، حال و هوایی دیگر به خود می‌گیرد. برعکس تابستان که با تعطیلی مراکز علمی و تحصیلی و گرمای هوا، مردم را از استفاده از اتوبوس‌های شهری دور می‌کند، مهرماه فصل آشتی مسافران با ناوگان اتوبوسرانی است.
سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد هر سال همزمان با آغاز سال تحصیلی برای تجهیز و آماده‌سازی ناوگان اتوبوس شهر وارد عمل می‌شود تا این وسیله حمل و نقل عمومی با آماده‌ترین وضعیت به جابه‌جایی مسافران اقدام کند.

افزایش استفاده از ظرفیت ناوگان به ۸۰ درصد
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد با بیان این‌که در حال حاضر ۲۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی یزد از سوی مسافران در حال بهره‌برداری است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود استقبال شهروندان از اتوبوس‌های شهری همزمان با آغاز سال تحصیلی به ۸۰ درصد ظرفیت افزایش یابد.
«محمدجواد کریمی» گفت: در مرداد ماه امسال ۱/۵ میلیون نفر مسافر با اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد به مقاصد مختلف جابه‌جا شده‌اند و این آمار در شهریور ماه به حدود ۲ میلیون نفر افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال محصلان و دانشجویان از ناوگان اتوبوسرانی برای شرکت در کلاس‌های درس، در مهرماه ۳ میلیون نفر با ناوگان اتوبوسرانی یزد جابه‌جا شوند که به این ترتیب روزانه ۱۰۰ هزار نفر از خدمات ناوگان بهره خواهند گرفت.
این مسئول گفت: خطوط اتوبوسرانی سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد به مناسبت آغاز سال تحصیلی به ۶۸ خط افزایش خواهد یافت چرا که استقبال مردم از ناوگان در تمام نقاط شهر با آغاز سال تحصیلی افزایش می‌یابد.

فعالیت ۵ پایانه درون‌شهری
کریمی گفت: شهر یزد دارای ۵ پایانه مسافربری درون شهری به نام‌های پایانه شهدای محراب، پایانه دروازه قرآن، پایانه امام علی(ع)، پایانه امام‌خمینی(ره) و پایانه دولت آباد است که مسافران از این پایانه‌ها به نقاط مختلف شهر تردد می‌کنند.
به گفته این مسئول ۶۸ مسیر برای جابه‌جایی مسافران از این پایانه‌ها به نقاط مختلف شهر تعریف شده است تا مسافران به مقاصد مورد نظر جابه‌جا شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۳ دستگاه اتوبوس و ۷۶۴ دستگاه مینی‌بوس در شهر یزد در حال تردد هستند که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس متعلق به سازمان اتوبوسرانی است و بقیه خصوصی هستند که امیدواریم به مناسبت بازگشایی مدارس، تعدادخودروهای  ناوگان نیز افزایش یابد.
کریمی ادامه داد: این ناوگان در ۱۲۴۵ ایستگاه در شهر یزد و حومه آن، در حال خدمات‌رسانی به مسافران است و حداقل زمان انتظار در ایستگاه‌ها اتوبوس شهر ۵ دقیقه و طولانی‌ترین زمان انتظار نیز ۵۰ دقیقه برای مسیرهای برون شهری است.

هزینه جابه‌جایی در خطوط اتوبوسرانی
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد درباره هزینه جابه‌جایی مسافران در این خطوط گفت: شورای اسلامی شهر یزد به‌تازگی نرخ کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری را مصوب کرده و این نرخ‌ها از سوی شهرداری به سازمان ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: نرخ کرایه‌ها امسال بر اساس استفاده کردن و استفاده نکردن از کارت شهروندی برای پرداخت هزینه جابه‌جایی، تعیین شده است به‌طوری که پرداخت نرخ کرایه با کارت شهروندی، ارزان‌تر از پرداخت نقدی کرایه است.
وی هزینه جابه‌جایی تمام خطوط داخل شهر با استفاده از اتوبوس‌های سازمانی و خصوصی برای افراد دارای کارت شهروندی را ۳۴۵۰ ریال و برای پرداخت نقدی ۵ هزار ریال عنوان کرد.
کریمی گفت: هزینه جابه‌جایی با ناوگان مینی‌بوسرانی شهرداری یزد در تمام خطوط نیز برای پرداخت با کارت شهروندی ۵۷۵۰ ریال و برای پرداخت نقدی ۸ هزار ریال مصوب شده است.
وی خطوط مینی‌بوسرانی تحت پوشش سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد را مسیر دولت‌آباد- حسین‌آباد ریسمانی، شهدای محراب- شهرک ابوالفضل، حسین‌آباد- محمدآباد، دولت‌آباد- شاهدیه – شهرک ابوالفضل- نصرت‌آباد اعلام کرد.
این مسئول همچنین هزینه جابه‌جایی مسافران به شهرک صنعتی، مسیر شهدای محراب– ملاباشی، شهدای محراب- خویدک- فهرج، یزد- الله‌آباد- زارچ-اشکذر- رضوانشهر، یزد- تفت و یزد- دانشگاه آزاد تفت را نیز در صورت پرداخت با کارت شهروندی ۹۲۰۰ ریال و برای پرداخت نقدی ۱۰‌هزار ریال اعلام کرد.
وی ادامه داد: کرایه جابه‌جایی مسافران با ناوگان اتوبوسرانی یزد در مسیر یزد- مهریز و یزد – رستاق در صورت پرداخت با کارت شهروندی به ترتیب ۱۰۳۵۰ و ۱۳۸۰۰ ریال مصوب شده است.
این مسئول گفت: مسافران برای پرداخت نقدی کرایه مسیر یزد- مهریز و یزد- رستاق نیز باید به ترتیب ۱۲ هزار و ۱۵ هزار ریال پرداخت کنند.

اتوبوس به جای سرویس مدرسه
در شرایطی که در نیمی از سال، فقط ۵۰ درصد از ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی شهرداری یزد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد با آغاز سال تحصیلی این ظرفیت به بیش از ۸۰ درصد افزایش می‌یابد. این نشان می‌دهد که هنوز خانواده‌هایی هستند که برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه، سرویس اختصاصی نمی‌گیرند و شیوه سنتی رفت و برگشت به مدرسه با اتوبوس، هنوز بین برخی از دانش‌آموزان یزدی رواج دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..