شگفتی یزدی‌ها از اعلام ترسالی در استان یزد:

وضعیت بحرانی منابع آبی روستایی یزد/ تخصیص۲۸/۹میلیارد تومان اعتبار خشکسالی به استان یزد

مردم و مسئولان استان از آمار ارائه‌شده از سازمان هواشناسی کشور مبنی بر قرار گرفتن استان در زمره استان‌های ترسال شگفت‌زده شده و نسبت به آن انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزقرار نگرفتن استان در زمره استان‌های خشکسالی شدید در شرایطی که بخش‌های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی به شدت از آثار آن متضرر شده‌‌اند، به یکی از مباحث داغ فضاهای مجازی استان تبدیل شده است.
انتقادات زیادی متوجه گزارش جدید مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور است که اعلام کرد وضعیت بارندگی استان در سال جاری نشانه ترسالی آن است.
بر اساس گزارش بررسی ۸۴ ماهه بارندگی از سوی سازمان هواشناسی، خشکسالی شدید در ۱۰ استان طی ۷ سال گذشته و ۱۷ استان طی ۳ ماه گذشته وجود دارد. این گزارش به دسته‌بندی استان‌های متاثر از خشکسالی پرداخته است.

کوتاهی مسئولان استان در بازتاب آثار خشکسالی
بر اساس نتایج این ارزیابی، استان‌های دچار خشکسالی شدید کشور شامل بخش‌هایی از استان‌های سمنان، تهران، مرکزی، مازندران، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، فارس، بوشهر، خوزستان و کرمانشاه است.
استان‌هایی که بر اساس این گزارش ۸۴ ماهه در زمره استان‌های درگیر با خشکسالی متوسط تا خفیف قرار دارند نیز شامل استان‌های قزوین، البرز، قم، لرستان، ایلام، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان است و در کمال ناباوری مشاهده می‌شود که در ۸۴ ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴، شمال آذربایجان‌غربی، شمال آذربایجان‌شرقی، اردبیل و بخش‌هایی از همدان، خراسان‌شمالی، کرمان، یزد، اصفهان و زنجان شرایط ترسالی را پشت‌سر گذاشته‌اند.
مردم استان معتقدند که مسئولان در انتقال وضعیت بحران خشکسالی، توانمند عمل نکرده‌‌اند و در شرایطی که بخش‌های مختلف استان به شدت با عوارض خشکسالی دست به گریبان است، استان در تعریف استان‌های خشکسالی نگنجیده است.

وضعیت بحرانی منابع آبی روستایی
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: روستاهای استان حتی در تامین آب شرب با بحران مواجه هستند و بسیاری از قنات‌ها و چشمه‌ها خشک شده و احیای این منابع آبی نیازمند تخصیص اعتبارات خشکسالی است.
«نادر سلیمی» ادامه می‌دهد: چند سال است که اعتباری برای احیای قنات‌ها به کشاورزان پرداخت نشده است و تقسیم بندی جدید سازمان هواشناسی مبنی بر قرار گرفتن استان در بین استان‌های ترسال، کشاورزان را به کلی از دریافت این اعتبارات ناامید کرده است.
وی می‌افزاید: مسئولان ارشد و نمایندگان استان باید عواقب و اثرات زیان‌بار خشکسالی را در بخش‌های مختلف استان را به خوبی به متولیان تخصیص اعتبارات خشکسالی منعکس کنند، تا حقی از مردم ضایع نشود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم نتایج تحقیقات سازمان هواشناسی را غیرقابل استناد می‌داند و می‌افزاید: ارائه این گزارش‌ها در صورتی که مانع جذب اعتبارات خشکسالی به استان شود، اقدامی‌نادرست است.
«سیدحسام حسینی» از مسئولان اداره کل هواشناسی استان می‌خواهد به اصلاح این گزارش و ارائه گزارش‌های معتبر از ایستگاه‌های استان اقدام کنند تا اعتبارات خشکسالی کشور به دلیل تقسیم‌بندی اشتباه بین استان‌های کشور به بیراهه نرود. وی ادامه می‌دهد: اقتصاد استان به ویژه بخش کشاورزی از نتایج زیان‌بار خشکسالی، فلج شده و ارائه این آمار در شرایطی که کشاورزان زیادی به بانک‌ها مقروض هستند و توانایی بازپرداخت تسهیلات دریافتی را ندارند، روحیه آنها را تضعیف می‌کند.

انجام مکاتبات برای اصلاح آمار
مدیر کل مدیریت بحران استان عقیده دارد که نتایج برگرفته از ایستگاه‌های هواشناسی تنها ملاک تعیین استان‌های خشکسال نیست و می‌گوید: معرفی استان در زمره استان‌های ترسال کشور، آماری اشتباه است.
«محمدحسین امامی» می‌افزاید: مکاتبات کشوری برای اصلاح آمار انجام شده تا این تقسیم‌بندی اصلاح شود؛ البته این آمار هم استان را در زمره استان‌های دچار خشکسالی متوسط قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: مبنای آمار سازمان هواشناسی کشور، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی است که با آمار برآورد شده از خشکسالی در دیگر دستگاه‌های مسئول، اختلاف دارد.
این مسئول درباره نگرانی مردم از متضرر شدن استان به دلیل عواقب این گزارش نیز می‌گوید: نمی‌توان گفت که استان از این ناحیه متضرر می‌شود، چرا که توزیع اعتبارات خشکسالی بر‌اساس معیارهای متفاوتی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوب خشکسالی استان
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات خشکسالی استان در سال جاری نسبت به سال قبل خبر می‌دهد.
«محمدرضا نبی» از امکان افزایش اعتبار خشکسالی اختصاص یافته به استان تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال گذشته ۱۲‌میلیارد تومان اعتبار خشکسالی به استان پرداخت شده و این اعتبار امسال به ۲۸/۹ میلیارد تومان افزایش یافته که نشانه رشد بیش از ۱۰۰‌درصدی اعتبار مصوب است.

تخصیص۲۸/۹میلیارد تومان اعتبار خشکسالی به استان
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گوید: امسال ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای جبران خسارت خشکسالی و ۱۰ میلیارد تومان هم برای اجرای طرح آبرسانی به ۹ شهر استان از محل اعتبارات خشکسالی به شرکت آب و فاضلاب شهری مصوب شده است. «محمدرضا نبی» با بیان این‌که تاکنون ۳۰ درصد این اعتبار به استان اختصاص یافته است، ادامه می‌دهد: امسال ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار خشکسالی به ۲۲ استان کشور اختصاص یافته که ۳/۶درصد این اعتبار متعلق به استان یزد است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..