یوزپلنگ آسیایی در دره انجیر اردکان مشاهده شد

no-thumbs

معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت : امسال بیشترین یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان این شهرستان مشاهده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز پناهگاه حیات وحش در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق مرکز بخش خرانق اردکان در استان یزد قرار دارد .

حسن اکبری افزود : در مرداد ماه سالجاری عملیات دوربین گذاری متمرکز در منطقه یاد شده با همکاری انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی کشور انجام شد که در این پروژه از گونه های مختلف حیات وحش منطقه تصویر برداری که یکی از گونه هابی که در چند ایستگاه از آن تصویر برداری شد یوزپلنگ آسیایی بود.
این مسوول خاطرنشان کرد : یوزپلنگ از گونه گربه سان است که بعد از پلنگ در کشور بزرگترین این گونه هستند و اکنون بعنوان دومین گربه سان ایران بشمار می رود.
اکبری با بیان اینکه هم اکنون این گونه از نظر وضعیت جمعیتی در معرض انقراض قرار دارد ، اضافه کرد : پیشتر این گونه در کشور های خاورمیانه و همسایه وجود داشت اکنون در این کشورها بدلایل مختلف منقرض شده اسیت.
وی ادامه داد : امروز هم یوزپلنگ آسیایی در تعداد بسیار محدود فقط در ایران یافت می شود و در استانهای سمنان، یزد، خراسان شمالی ، کرمان و اصفهان زیست می کند.
اکبری افزود : زیستگاهها این گونه در استان شامل منطقه حفاظت شده کوه بافق، شکار ممنوع آریز بافق، کالمند- بهادران مهریز، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، منطقه حفاظت شده سیاهکوه و پارک ملی سیاه کوه اردکان است.
معاون محیط طبیعی مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت : سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان مربوط به سال ۱۳۵۴ در منطقه کلوت سرخابی مهریز است که خوشبختانه پناهگاه حیات وحش دره انجیر بدلیل عدم تعارضات اندک ، علیرغم خشکی شدید و تاثیر جدی خشکسالی بر روی رویشگاههای آن ، هنوز جمعیت مناسبی از علفخواران وحشی را به خاطر تلاشهای شبانه روزی محیط بانان در خود جای داده است.
وسعت پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان ۱۷۵ هزار و ۳۰۲ هکتار است که از سال ۶۷ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
علاوه بر یوز آسیایی، بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۶۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
۶۰ نیروی محیط بان، یک میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..