۳۶ درصد یزدی‌ها چاق هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین روزها بسیاری از شهروندان به بیماری‌های مزمن ناشی از اضافه وزن و کم تحرکی مبتلا هستند؛ بیماری‌هایی که اگر چه شایع و همه‌گیر شدن آنها شاید بار روانی افرادرا از ابتلا به آنها کم کند اما در خطرناک بودن آنها شکی نیست.در حال حاضر۳۶‌درصد مردم استان به چاقی و ۲۷‌درصد یزدی‌ها به چاقی توده شکمی مبتلا هستند و این ابتلا یکی از فاکتورهای خطر برای سلامتی محسوب می‌شود.
در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «محمد حسین لطفی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را درباره شاخص‌های سلامتی و وضعیت سلامت مردم استان می‌خوانید.

  • وضعیت سلامت و بهداشت شهروندان یزدی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلامت شهروندان یزدی به دلایل مختلف با فاکتورهای خطر روبه‌رو است. هر چه جوامع رشد پیدا کنند تغییراتی در سبک زندگی آنها ایجاد خواهد شد و به همین دلیل شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر خواهیم بود. با گسترش رفاه و شهرنشینی و تغییر الگوهای تغذیه با افزایش تمایل به مصرف غذاهای جدید و آماده و کاهش مصرف غذاهای سنتی مواجه هستیم و در عین حال همزمان با این تغییرات، بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، انواع سرطان، دیابت و غیره نیز در حال افزایش است. یزدی‌ها از شهروندان سایر شهرهای کشور چاق‌تر هستند از این رو زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، فشارخون و انواع سرطان درآنها افزایش یافته است.

  • شاخص‌ها و فاکتورهای خطر در زمینه سلامت در استان چیست؟

طبق آخرین آمارها و تحقیقات موجود دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جامعه یزد با بیش از ۴۰درصد فاکتورهای خطر روبه‌رو است. ۳۶درصد مردم در گروه سنی ۲۰ تا ۷۰ سال دارای چاقی هستند و توده شکمی ‌27‌درصد مردم نیز موجب اضافه وزن آنهاست. یکی دیگر از فاکتورهای خطر سلامت شهروندان یزدی ابتلای ۲۳‌درصد از جمعیت این استان در گروه سنی ۲۰ تا ۷۰ سال به بیماری دیابت است. طبق آمارها ۲۰‌درصد مردم به فشارخون بالای ۱۴ مبتلا هستند، مصرف سیگار در ۱۴‌درصد یزدی‌ها مشاهد می‌شود، ۸‌درصد مردم هم قلیان می‌کشند و جای تاسف دارد که مصرف قلیان در بین دختران یزدی به عنوان یک وسیله تفریحی رو به افزایش است. تغذیه و سبک زندگی مردم استان تغییر کرده به طوری که ۸۸درصد مردم حداقل ۵ واحد میوه مصرف می‌کنند و این فقر به نقص در تامین ویتامین مردم و فراهم شدن زمینه ابتلا به بیماری منجر می‌شود.

  • به نظر شما مهم‌ترین عامل تشدید فاکتورهای خطر در استان چیست؟

این فاکتورها بیشتر به دلیل فرهنگ تغذیه ناسالم، فشار عصبی، شرایط اقلیمی و تغییر سبک زندگی به سمت کم‌تحرکی که مادر همه بیماری‌هاست، تشدید شده است. تحقیقات نشان می‌دهد، مردم یزد شانس زیادی برای ابتلا به دیابت دارند، یعنی با توجه به استعداد ژنتیکی مردم، مصرف بیش از حد قندهای غیرمجاز و چای نبات با در نظر گرفتن فاکتورهای سرد مزاجی و گرم مزاجی که جامعه یزد به آن اعتقاد دارد، آمار مبتلایان به دیابت در استان رو به افزایش است. مصرف بیش از اندازه نمک نیز عامل افزایش ابتلا به بیماری پرفشاری خون شده است. شیوع انواع سرطان به ویژه سرطان سینه در بین بانوان و سرطان مثانه و خون در بین مردان، از فاکتورهای خطری است که رهاورد تغییر سبک زندگی و تغذیه نامناسب است.

  • در حوزه بیماری‌های واگیردار استان در چه جایگاهی قرار دارد؟

شایع ترین بیماری واگیردار در یزد، بیماری سالک است که بومی‌ است و از سال ۹۲ با افزایش ۲۲درصدی ابتلای شهروندان به آن مواجه بودیم. در سال ۹۳ برنامه‌هایی برای کاهش و مقابله با آن اجرا شد که میزان ابتلا را به ۱۶درصد کاهش داد. منبع این بیماری در ۲ نوع شهری و روستایی متفاوت است. منبع سالک روستایی موش صحرایی و منبع سالک شهری نیز سگ و جوندگان هستند. وجود جوندگان در برخی از نقاط شهر از جمله بافت تاریخی، بافت فرسوده و حاشیه شهر، منجر به افزایش آمار ابتلا به سالک در این نقاط شده است. بیماری سرخک از دیگر بیماری‌های واگیردار استان است که از سوی اتباع بیگانه افغان به استان سرایت کرده است. با اعتبارات خوبی که در نظر گرفته شده سرخک در حال حذف شدن است و امسال تنها ۴ مورد ابتلا در استان مشاهده شد که تبعه‌های افغان بودند.

  • وضعیت ابتلای مردم استان به بیماری ایذر را نیز بیان کنید.

متاسفانه الگوی انتقال بیماری ایدز از سرنگ‌های آلوده به ارتباطات جنسی تغییر کرده است. ۴۵درصد مبتلایان به این بیماری از رابطه جنسی مبتلا شده‌اند. هر چند استان به دلیل ساختار بومی، مذهبی و سنتی در مقایسه با سایر استان‌ها در رده‌بندی پایینی قرار دارد، اما آمار مبتلایان استان نیز قابل تامل است.

بخش نظردهی بسته شده است..