کمبود فضاهای اختصاصی ورزش بانوان در یزد

no-thumbs

سرمایه‌گذاری برای ارتقای سلامت بانوان استان در شرایطی که جامعه با بیماری‌های مزمنی از جمله دیابت، فشار خون، چاقی و اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کند، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ از این رو اداره کل ورزش و جوانان استان در تلاش برای افزایش سرانه ورزشی بانوان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبانوان استان همواره از کمبود فضاهای ورزشی اختصاصی گلایه می‌کنند و عقیده دارند توجه مسئولان به ورزش بانوان بسیار کمرنگ است در حالی که سلامت بانوان، سلامت خانواده و در نهایت سلامت جامعه را به دنبال دارد.

در شرایط فعلی، سهم بانوان از فضاهای ورزشی به ساعاتی از سالن‌های ورزشی شهرهای مختلف محدود شده است و بیشتر ساعات استفاده از سالن‌های ورزشی به آقایان اختصاص یافته است. شاید بتوان گفت که تنها فضای ورزشی اختصاصی بانوان در استان، مجتمع ورزشی بانوان در بلوار پاسداران است که مجهز به سالن‌های ورزشی و استخر شناست و این امکانات تخصصی در هیچ یک از شهرهای استان وجود ندارد.

کمبود فضاهای اختصاصی ورزش بانوان در استان
یکی از بانوان اردکانی می‌گوید: تعداد سئانس‌های ورزشی در اختیار بانوان در این شهرستان بسیار محدود است از این رو بسیاری از بانوان فضای مورد نیاز را برای ورزش در اختیار ندارند.
«اکرم میرفخری» می‌افزاید: سلامت بانوان در جامعه بسیار با اهمیت است چرا که سلامت مادر، سلامت خانواده و سپس سلامت جامعه را به دنبال دارد اما زمانی که نبود فضای ورزشی به کم تحرکی و بیماری مادران خانواده منجر شود، نمی‌توان انتظار داشت که این مادران، فرزندان سالمی را به جامعه تحویل دهند.
وی با اشاره به دیدگاه‌های سنتی به ورزش بانوان که در برخی از شهرهای استان وجود دارد، می‌گوید: برخی از خانواده‌ها دختران و بانوان را از استفاده از سالن‌های ورزشی که مورد استفاده آقایان است، منع می‌کنند.
این شهروند اضافه می‌کند: با توجه به نبود سالن اختصاصی ورزش بانوان در بسیاری از شهرهای استان از جمله شهر اردکان، بانوان این شهرستان فضای مناسبی برای ورزش در اختیار ندارند.

علاقه بانوان یزدی به دوچرخه‌سواری
یکی از شهروندان یزدی هم با اشاره به محدود بودن فضاهای ورزشی بانوان می‌گوید: بانوان یزدی بارها و بارها خواسته خود را مبنی بر فراهم شدن فرصت دوچرخه‌سواری برای بانوان اعلام کرده‌اند اما نبود فضای اختصاصی، همواره این خواسته را بی پاسخ گذاشته است. «سیما جلادت» اضافه می‌کند: حجب و حیای دختران و بانوان یزدی باعث شده که از ورزش‌کردن در فضاهای عمومی کمتر استقبال کنند اما میل به ورزش و تحرک به ویژه ورزش دوچرخه سواری در بین بانوان بسیار زیاد است. وی با بیان این‌که نباید تفاوتی بین سرانه فضای ورزشی بانوان و آقایان وجود داشته باشد، تاکید می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان استان باید برخی از فضاهای ورزشی را از استفاده انحصاری آقایان خارج کرده و در اختیار بانوان قرار دهد.
این شهروند با بیان این‌که سهم بانوان از فضاهای ورزشی به سئانس‌هایی از سالن‌های ورزشی محدود شده است، می‌افزاید: آمار ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه دیابت و چاقی در بین بانوان یزدی به مراتب بیشتر از آقایان است و این نشان می‌دهد سیاست‌های مسئولان برای ترویج ورزش در بین بانوان صحیح و کارآمد نبوده است.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با بیان این‌که همه بانوان توانایی استفاده از امکانات ورزشی باشگاه‌های خصوصی را ندارند، می‌افزاید: در بسیاری از شهرهای کشور به جز یزد فضای اختصاصی تفریح و ورزش بانوان در کنار پارک‌ها ایجاد شده است. «مریم گل‌محمدی» می‌گوید: تعداد پارک‌های اختصاصی بانوان استان نیز محدود و فاقد هر گونه امکانات ورزشی است در حالی که این مراکز اختصاصی باید مرکز فعالیت‌های ورزشی بانوان باشند. وی اضافه می‌کند: بانوان یزدی به فضاهای پوشیده و امن برای ورزش کردن نیاز دارند و پارک‌های بانوانی که ایجاد شده امنیت مورد نیاز بانوان را ندارد از این رو استقبال از فعالیت‌های ورزشی پارک‌های اختصاصی بانوان نیز کمرنگ است.

امکان افزایش سئانس  های ورزش بانوان
مدیر کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: همه سالن‌های ورزشی استان در ساعات مشخص و ویژه در اختیار بانوان قرار می‌گیرد و در صورت لزوم تعداد این سئانس‌ها قابل افزایش است.
«مسعود شریعتی» می‌گوید: پیشنهادهایی برای اختصاص مکان‌هایی برای توسعه فضاهای ورزشی ایمن برای بانوان استان مطرح است که امیدواریم هر چه زودتر محقق شود. وی با تاکید بر این‌که بانوان استان به فضاهای پوشیده و دارای حفاظ برای ورزش نیاز دارند، ادامه می‌دهد: قرار است با همکاری شهرداری و شورای شهر فضاهای اختصاصی ایمنی در پارک‌های شهر ایجاد شود. این مسئول می‌افزاید: ایجاد پارک‌های ویژه بانوان از سوی شهرداری نیز تاثیر بسزایی در افزایش سرانه ورزشی بانوان خواهد داشت که امیدواریم در همه شهرهای استان مورد توجه شهرداری‌ها قرار گیرد.
مدیر کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: اداره کل ورزش و جوانان استان استفاده از فضاهای تحت اختیار اداره کل آموزش و پرورش و شهرداری را برای توسعه ورزش بانوان در دستور کار قرار داده است. وی می‌افزاید: به این ترتیب با تامین فضا، مربی با نرخ نامه مصوب در این مراکز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و آموزش رشته‌های مختلف ورزشی به این شکل دنبال می‌شود.

فراهم کردن فضای دوچرخه‌سواری بانوان
مدیر کل ورزش و جوانان استان درباره تامین خواست بانوان علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری می‌گوید: برای فراهم کردن فرصت ورزش دوچرخه‌سواری بانوان در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی شد اما به دلیل تامین نبودن زیرساخت‌ها، به نتیجه نرسید. «مسعود شریعتی» ادامه می‌دهد: طرح استفاده از فضای مراکز آموزشی و مدارس برای دوچرخه‌سواری بانوان در استان دنبال شده است اما باید مدارس بیشتری در استان مجری این طرح باشند تا به نیاز علاقه‌مندان پاسخ داده شود  وی همچنین از فراهم شدن فرصت دوچرخه‌سواری بانوان استان در محوطه پارک ترافیک شهرداری یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: با تامین این فضا، تعداد محدودی دوچرخه و مربی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان در اختیار بانوان علاقه‌مند به این رشته ورزشی قرار خواهد گرفت. همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..