مقابله با بی‌آبی به ایثار جبهه نیاز دارد

no-thumbs

دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: از زمانی که مدیریت آب دولتی شد، نظام مدیریت آب کشور به‌ هم خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از فارس عیسی کلانتری در جلسه همیاران آب با حضور رئیس خانه کشاورز کشور در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری اظهار داشت: از زمانی که مدیریت آب دولتی شد، نظام مدیریت آب کشور به‌هم خورد و نمی‌گویم، تقصیر دولت است، اما کار صددرصد مردمی را از مردم گرفتیم و به دست دولت سپردیم.

رئیس خانه کشاورز کشور ابراز داشت: برداشت سفره‌های آب تا سال ۶۰ کاملا بالانس بود و بیلان منفی نداشتیم، اما بیلان‌های منفی بعد از سال ۶۱ آغاز شد، زیرا مدیریت آب را دولتی کردیم و مردم خود را مسئول نمی‌دانستند و کنار کشیدند.

کلانتری ادامه داد: وضعیت آب خراسان‌رضوی به مراتب بدتر از کرمان است، زیرا در حالی شاهد ۱۱۴ درصد بیلان منفی آب در استان کرمان هستیم که این رقم در خراسان‌رضوی بالای ۱۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: مشکل آب فقط باید در داخل استان کرمان رفع شود و باید به استان برگردیم و بگوییم آب آن را خراب کرده‌ایم و حالا باید آن را درست کنیم، زیرا کسی از آمریکا، شوروی و یا استانداری نیامده که وضع آب را خراب کند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور در امور آب ابراز داشت: خودخواهی نسل حاضر یکی از مسائل است و اصول پایدار را در برنامه‌ریزی رعایت نکردیم.

کلانتری افزود: مسئله آب در کشور پیچیده شده‌است و آب‌های تجدیدپذیر کشور حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب در سال و برداشت سطحی و زیرزمینی ۹۶ میلیارد مترمکعب است.

وی ادامه داد: آب‌های جاری را در هیچ جای دنیا بیش از ۴۰ درصد استفاده نمی‌کنند، اما در ایران ۸۶ درصد از آب‌های جاری برداشت می‌شود.

کلانتری با اشاره به تغییر اقلیم گفت: اعداد و ارقام مربوط به زندگی مردم را تا یک سال قبل از آنها پنهان کرده بودیم و باید خیلی سریع اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آب موجود در کشور مربوط به نسل‌های آینده است و حق نداریم از این آب برداشت کنیم، بیان داشت: برداشت آب باید به مقدار تجدیدپذیر برگردد.

این مسئول تصریح کرد: طی سه سال گذشته متوسط برای حدود ۳۴ میلیون نفر کالای اساسی در کشور تولید کرده‌ایم و کالا برای بیش از ۴۴ میلیون نفر را از خارج وارد کرده‌ایم.

کلانتری اضافه کرد: قوانین آب در استان‌های مختلف باید متفاوت باشد و ما باید کشور را ثروتمند کنیم، اما از راه کشاورزی نمی‌توانیم و همه بخش‌ها از جمله صنعت حق دارند از آب استفاده کنند.

وی ادامه داد: حدود ۴۲ میلیارد دلار تولید محصولات کشاورزی در ایران داریم و باید بپذیریم، ظرفیت کمی در بخش آب وجود دارد.

دبیرکل خانه کشاورز کشور با تاکید بر کاهش مصرف از منابع تجدیدپذیر در استان کرمان افزود: باید به صورت دسته‌جمعی برای کاهش مصرف آب تصمیم‌گیری شود.

کلانتری با اشاره به کاهش عملکرد پسته استان کرمان تاکید کرد: این مرگ تدریجی است و نسل خودخواه به بهانه‌های مختلف از جمله خودکفایی، تمدن هفت‌ هزار ساله را در سراسر کشور می‌کُشیم.

وی از استاندار کرمان خواست تا با اطلاع‌رسانی دقیق برای آگاه‌سازی مردم تلاش کند و بیان کرد: وضعیت آب در کشور از جمله مقابله با بی‌آبی به ایثار جبهه نیاز دارد.

کلانتری خطاب به استاندار کرمان گفت: بسیاری از مردم داوطلبانه با مسئولان همکاری می‌کنند، اما عده‌ای هم بر تخلف خود پایدار هستند و قانون باید در این زمینه وارد عمل شود.

وی افزود: ۵۰ میلیارد متر مکعب آب باید خریداری کنیم که باید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان بدهیم و آب آنها را بخریم.

دبیرکل خانه کشاورز ایران تاکید کرد: افزایش تولید زعفران سبب این می‌شود که تعداد زیادی وبال گردن دولت شوند و از کشاورزان کرمان می‌خواهیم، کشت زعفران را افزایش ندهند.

کلانتری یادآور شد: هیچ کس به اندازه استاندار کرمان به فکر آب نیست و از همگان می‌خواهیم که به وی کمک کنند.

 

خبرنگار: احسانی زاده

بخش نظردهی بسته شده است..