قنات حسن آباد مهریز در انتظار ثبت جهانی

no-thumbs

رییس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: قنات حسن آباد دومین اثر طبیعی و تاریخی موجود در این شهرستان است که با جدیت دنبال ثبت آن در فهرست جهانی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد رضا فلاحتی در گفت و گو با صبح مهریز افزود: امسال دوازده قنات در هفت استان کشور از جمله قنات های زارچ و حسن آباد مهریز، قنات ابراهیم آباد اراک در استان  مرکزی، قصبه گناباد، بلده فردوس در خراسان جنوبی ، دوقنات در میمه و وزوان اصفهان، قنات دوطبقه اردستان، جوپار کرمان ، اکبر آباد و قاسم آباد بروات با تأیید یونسکو به ثبت جهانی می رسد .

وی ادامه داد: میراث جهانی عهدنامه ای است که در سال ۱۹۷۲میلادی (۱۳۵۱شمسی) برای حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی که اهمیت جهانی دارد، بین کشور های عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این مسوول خاطر نشان کرد: هدف این کنوانسیون شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی باارزش برجسته جهانی و انتقال آن به نسل آینده است،و این آثار به همه انسانها تعلق دارد، فارغ از نژاد، مذهب، کشور خاص و همگان در حفظ و نگهداری آن مسؤولند.

فلاحتی افزود:  191کشورعضو میراث جهانی هستند و ۱۰۳۱ اثر در فهرست میراث جهانی ثبت  و از لحاظ طبقه بندی گروهی کشورهای عضو از نظر یونسکو، ایران در گروه آسیا و اقیانوسیه  قراردارد وشامل ۴۳ کشور می باشد.

وی درخصوص  تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی اعلام کرد: چین با ۴۸ اثر، هند با ۳۲ اثر، ایران، استرالیا و ژاپن با ۱۹ اثر در گروه آسیا واقیانوسیه به ترتیب بیشترین آثار ثبتی در  این فهرست را دارند .

فلاحتی اظهار داشت: این قنات مربوط به قرن هشتم است و  ازمحدوده کوه‌های غربالبیزآغاز و پس ازگذر ازشهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن آباد و مریم آباد یزد نیزامتداد می‌یابد.

قنات حسن اباد مهریز در پنجاه کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است که به شماره ۲۹۹۷۶ در فهرست اثار ملی به ثبت رسید.

شایان ذکر است باغ پهلوانپور در شهرستان مهریز قبلا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است .

بخش نظردهی بسته شده است..