بازار داغ فروش کلیه در ایران

no-thumbs

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران تنها بازار قانونی فروش کلیه را در جهان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز، المانیتور با اشاره به وضعیت فروش کلیه در ایران به نقل از خبرنگارش مدعی می شود:"بر روی دیوار بیمارستان تخصصی هاشمی نژاد در میدان ونک تهران با اعلامیه های نامعمولی مواجه می شویم که از آمادگی برای فروش کلیه حکایت دارد. از اشاره کردن به وضعیت کلیه تا گذاشتن شماره تلفن همراه تا این که فروشنده حاضر است بر سر قیمت آن مذاکره کند. به طور مشابه خریداران نیز شماره تلفن های خود را بر روی دیوار قرار می دهند به امید آن که فروشندگانی را پیدا کنند."

 

 

المانیتور در ادامه اشاره کرده که بازار کلیه در ایران قانونی ، در حال رشد و پر سود است. این سایت می نویسد:"اخیرا وزیر بهداشت با حضور در مراسم افتتاح یک مرکز دیالیز در منطقه ۲۲ شهر تهران وضعیت فروش کلیه در ایران را دردناک توصیف کرد و با انتقاد از چنین شرایطی گفت که در طول سه دهه گذشته اکثر فروشندگان کلیه از میان مردم فقیر بوده اند. او اظهار داشت این دردناک است که برخی از مردم برای پوشش هزینه های زندگی خود مجبور به فروش کلیه های شان شوند."

 

 

 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که طبق آمار رسمی منتشر شده در ایران بیش از ۹ میلیون بیمار مبتلا به دیابت (تقریبا یک نفر از هر ده ایرانی) مبتلا به دیابت است و ۵ میلیون نفر از آنان با نارسایی کلیه دست و پنجه نرم می کنند. المانیتور در ادامه می نویسد:"هاشمی اشاره کرد که ۲۸ هزار از بیماران تحت درمان با دیالیز هستند با این حال، او اظهار داشت که دیالیز راه درمان نهایی برای بیماران نیست و آنان نیاز به پیوند کلیه دارند. در حال حاضر در حدود ۲۵ هزار نفر به طور رسمی نام شان برای دریافت کلیه ثبت شده است."

 

 

المانیتور در ادامه اشاره کرده که قیمت رسمی فروش کلیه در ایران از ۹ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان است. این سایت تحلیلی در ادامه به مشکلات دریافت کلیه از طریق مسیرهای قانونی در ایران اشاره کرده و افزوده است:"محمدرضا" معماری ۴۵ ساله است که همسرش بر روی صندلی چرخدار قرار داده تا او را به اتاق دیالیز ببرد. او می گوید بیش از یک سال است که در فهرست انتظار برای دریافت کلیه قرار دارد اما هنوز هیچ خبری نشده و همین موضوع باعث می شود او هر روز رنج بیش تری بکشد. او می گوید که در بازار آزاد کلیه به قیمت ۴۵ میلیون تومان فروخته می شود که برای او بسیار هزینه سنگینی است. محمدرضا می گوید دوست دارد کلیه ۹ میلیون تومانی را برای همسرش خریداری کند اما نمی تواند صبر کند و ببیند که همسرش به طور تدریجی توانش را از دست می دهد."

 

 

المانیتور در ادامه اشاره می کند که در اکثر موارد فقر انگیزه اصلی افراد برای فروش کلیه است. او در این باره می نویسد:"حسین مردی ۳۴ ساله و ساکن ورامین است. او که نخواست نام کاملش فاش شود در گفت و گو با المانیتور گفت:"من کلیه ام را به قیمت ۳۹ میلیون تومان به یک فروشنده مبلمان فروختم. از آن برای خرید مواد غذایی و مایحتاج استفاده کردم. ما هیچ چیزی نداشتیم. زندگی با یک کلیه بدون شغل و هرگونه درآمدی برای من غیر ممکن شده است."

 

 

المانیتور در پایان به نقل از یک کارشناس نفرولوژی در بیمارستان هاشمی نژاد نوشته است که در کوتاه مدت راهی برای حل این موضوع وجود ندارد. او معتقد است که دولت باید به طور موازی دو طرح را عملیاتی کند نخست آن که ایرانیان را آگاه کند که می توانند بدون یک کلیه زندگی کنند و آنان را به اهدای عضو تشویق کند و این کار می تواند با کمک نهادهای غیر دولتی صورت گیرد و نکته دیگر آن که بودجه مناسبی برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بیماران دیابتی و مبتلا به نارسایی کلیوی تخصیص داده شود.

بخش نظردهی بسته شده است..