راه‌اندازی موزه زنده نساجی در یزد

no-thumbs

نامگذاری امسال به نام «صنعت نساجی» از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، تکاپویی بین مسئولان استان ایجاد کرده و قرار است موزه زنده نساجی استان تا پایان سال راه‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز متاسفانه صنعت نساجی که روزگاری از صنایع پررونق و مطرح استان به شمار می‌رفت، کم‌کم رو به زوال رفته و از دست دادن استادکاران قدیمی، هنر و مهارت بافت منسوجات را نیز از ما سلب کرده است.
تعداد هنرمندان نساجی قدیمی استان بسیار محدود است، در حالی که حدود نیم قرن پیش بیش از ۵۰ نوع صنایع دست‌بافت در استان تولید و روانه بازارهای مختلف می‌شده است.

برگزاری کارگاه‌های آموزش نساجی
معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تلاش‌هایی را برای احیای دستگاه‌های سنتی نساجی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف آغاز کرده تا این هنر جایگاه خود را دوباره بازیابد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به صنعت نساجی در سال جاری، در نظر داریم که موزه زنده نساجی استان را تا آخر سال راه‌اندازی کنیم.
«محمدرضا دهقان» افزود: یکی از ملزومات راه‌اندازی این موزه زنده، احیای دستگاه‌های سنتی نساجی است که متاسفانه بازسازی آنها امری دشوار است.
وی اعلام کرد: قرار است ۸ دستگاه نساجی سنتی در این موزه دایر شود و به شکل زنده به بافت منسوجات بپردازد که البته بازسازی و ساخت این دستگاه‌ها به ۸ سال زمان نیاز دارد.

احیای ۴ دستگاه نساجی تا پایان سال
به گفته دهقان، موزه زنده نساجی استان کار خود را با احیای ۴ دستگاه شامل احرامی‌بافی، دارایی‌بافی، زری بافی و ترمه بافی آغاز خواهد کرد و کم کم به مرور زمان با احیای دیگر دستگاه‌ها، این موزه تجهیز خواهد شد.
این مسئول اضافه کرد: دستگاه ترمه‌بافی و زری‌بافی نیز با همکاری پژوهشگران پژوهشگاه صنایع کشور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حال بازسازی است.
وی از بازسازی دستگاه احرامی‌بافی با همکاری هنرمندان این رشته صنایع دستی در روستای بنادک سادات شهرستان مهریز خبر داد و افزود: خاستگاه این دست بافت روستای بنادک سادات بوده است. وی تکنیکی‌ترین دستگاه نساجی استان را دستگاه احرامی‌بافی معرفی کرد و افزود: این دستگاه دارای ۱۶ پوشال است و بافنده باید برای استفاده از پوشال‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت، مهارت کافی داشته باشد.
به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دستگاه احرامی بافی نیز به کمک هنرمندان استان احیا خواهد شد.
وی ادامه داد: احیای هر دستگاه سنتی نساجی بیش از ۶ ماه زمان نیاز دارد و با این تفسیر، تجهیز موزه زنده نساجی استان به ۸ دستگاه نساجی سنتی، قطعا زمان‌بر خواهد بود.
دهقان افزود: دستگاه‌های سنتی که قرار است در موزه زنده نساجی استان دایر شود شامل دستگاه‌های زری بافی، احرامی بافی، ترمه بافی، دارایی بافی، اطلس بافی، مخمل بافی، کاربافی و شعربافی است. وی با بیان این‌که این موزه در محله فهادان با عنوان محله نساجی یزد، دایر خواهد شد، ادامه داد: متاسفانه هیچ دستگاه سنتی نساجی در استان موجود نیست و این در حالی است که استان در گذشته هنرمندان بنامی در صنعت نساجی داشته است.

حمایت از ایجاد کارگاه‌های کاربافی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: از جمله تلاش‌های معاونت صنایع دستی استان برای احیای صنعت نساجی، احیای کارگاه‌های کاربافی به عنوان ساده‌ترین نوع نساجی سنتی در استان است.
وی افزود: به دنبال احیای کارگاه‌های کاربافی، تا امروز یک کارگاه آموزشی کاربافی در اردکان، ۳‌کارگاه در میبد و ۵‌کارگاه نیز در شهر یزد دایر شده است.
این مسئول اعلام کرد: در حال حاضر ۱۰۰نفر متقاضی شرکت در کارگاه‌های آموزشی کاربافی در استان وجود دارد که امیدواریم با پشتیبانی بخش خصوصی و علاقه‌مندان زمینه آموزش متقاضیان فراهم شود.
دهقان از پرداخت تسهیلات به علاقه‌مندان ایجاد کارگاه‌های کاربافی خبر داد و گفت: هدف ما آموزش بافت این دست بافت به علاقه‌مندان است و در ادامه از ایجاد کارگاه‌های تولیدی و آموزشی برای متقاضیان حمایت خواهیم کرد.
وی با بیان این‌که کاربافی با تبدیل محصول از دستمال ساده به شال و روسری رونق خوبی به خود گرفته است، اضافه کرد: حمایت از محصولات و دست بافت‌ها نیز در برنامه‌های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

افول صنعت نساجی با ورود تکنولوژی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به بافت بیش از ۵۰ نوع پارچه در استان به عنوان قطب صنعت نساجی کشور در نیمه قرن گذشته، افزود: این صنعت در نیمه قرن اخیر رو به افول رفته است. «محمدرضا دهقان» علت اصلی این افول را ورود تکنولوژی و دستگاه‌های نساجی به کشور عنوان کرد و گفت: صنعت نساجی در بسیاری از دوره‌های تاریخی، عامل رونق اقتصادی استان بوده است و امیدواریم که با احیای منسوجات سنتی، بتوانیم این جایگاه را دوباره احیا کنیم.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..