ضعف سیستم نوبت‌دهی مراکز درمانی استان یزد:

تلف شدن وقت بیماران در مراکز درمانی یزد

تبدیل شدن استان یزد به قطب پزشکی کشور، تعدد مراکز درمانی شامل مطب‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز خدمات پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها و... را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز متاسفانه این مراکز هنوز فاقد سیستم نوبت‌دهی مناسب به بیماران هستند. شیوه‌های متفاوتی برای دریافت نوبت ویزیت در مطب پزشکان و مراکز پاراکلینیکی استان وجود دارد اما ازدحام جمعیت در این مراکز نشان می‌دهد که هیچ یک از این شیوه‌ها کارایی لازم را نداشته است و باید سیستم نوبت‌دهی مناسبی برای این کار در استان اجرا شود.

تلف شدن وقت بیماران در مراکز درمانی
یکی از بیماران غیربومی که برای درمان به یکی از پزشکان یزدی مراجعه کرده است، از انتظار ۴ ساعته خود برای ویزیت شدن از سوی پزشک خبر می‌دهد و می‌افزاید: بیشتر زمان مسافرت بیماران غیربومی در صف انتظار ویزیت پزشکان تلف می‌شود. «خدارحم مختاری» می‌گوید: برخی مواقع بیماران مراجعات مکرری برای دریافت نوبت دارند اما باز هم نوبتی که از سوی منشی پزشک به بیمار اعلام می‌شود، رعایت نمی‌شود.
وی با بیان این‌که شیوه گرفتن نوبت هم دشوار است، می‌افزاید: بیمار یک بار برای دریافت نوبت به مطب مراجعه کند و نام خود را یادداشت می‌کند، دوباره باید در زمان باز شدن مطب مراجعه کند و دفترچه خود را در نوبت قرار دهد و مراجعه بعدی نیز در ساعت تعیین شده ویزیت است.

شیو‌ه‌های نادرست نوبت‌دهی
یکی دیگر از بیماران یزدی نیز با اشاره به شیوه‌های نادرست نوبت‌دهی که در شهر رایج شده است، مدعی است که شیوه‌های نوبت‌دهی امکان سوء‌استفاده برخی از جمله دلالان را برای دادن نوبت‌های ویزیت خارج از برنامه، فراهم کرده است. به گفته «کبری دهقانی» اگر نوبت پزشکان از قبل مشخص باشد، ویزیت خارج از نوبت مگر در موارد اورژانسی معنایی نخواهد داشت و از این رو تمام بیماران در موعد و زمان تعیین شده، ویزیت خواهند شد اما در حال حاضر بیماران بدون وقت قبلی با پرداخت مبالغی به دلالان، خارج از نوبت وقت می‌گیرند و دیگر بیماران را با مشکل مواجه می‌کنند.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با بیان این‌که با فراهم شدن وسایل ارتباطی متفاوت که ساده‌ترین آن تلفن ثابت است، باید شیوه نوبت‌دهی حضوری در مراکز درمانی، جمع‌آوری شود.
«جواد غلامی» می‌افزاید: نوبت دهی تلفنی به صورت پیام‌گیر یا با حضور منشی، بهترین و ساده‌ترین روش نوبت‌دهی است که متاسفانه پزشکان تمایلی به استفاده از این روش ندارند و در نهایت بیمار را مجبور می‌کنند که برای گرفتن نوبت به‌صورت حضوری اقدام کند. وی همچنین محدود شدن نوبت دهی برخی از پزشکان به نوبت‌های اینترنتی را نیز مورد تایید بیماران نمی‌داند و می‌افزاید: برخی از بیماران توانایی استفاده از اینترنت را برای دریافت نوبت ندارند و از این رو لازم است که نوبت دهی تلفنی در کنار دیگر روش‌های نوبت‌دهی در مراکز درمانی اجرا شود.

لزوم اجرای شیوه ‌های مختلف نوبت‌دهی در استان
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تایید مشکلاتی که برای نوبت‌دهی به بیماران در مراکز درمانی استان وجود دارد، تاکید می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ابزاری قانونی برای الزام پزشکان به رعایت سیستم نوبت‌دهی مشخص ندارد.
«زارع» می‌افزاید: هر سه شیوه نوبت‌دهی حضوری، تلفنی و اینترنتی در مراکز درمانی استان در حال استفاده است اما باید قبول کرد که هیچ یک از این شیوه‌ها به تنهایی نیاز بیماران را مرتفع نمی‌کند.
وی با بیان این‌که برخی از بیماران به دریافت نوبت‌های حضوری عادت کرده‌اند، ادامه می‌دهد: برخی از بیماران از پزشکانی که نوبت‌های خود را اینترنتی کرده‌اند راضی نیستند و از این رو نباید هیچ یک از شیوه‌های نوبت‌دهی منسوخ شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که هر سیستم نوبت‌دهی ممکن است با انتقاداتی همراه باشد، گفت: از این رو بهتر است که با ارائه شیوه‌های مختلف نوبت‌دهی، نیاز سلایق مختلف را مرتفع کرد.
وی با اشاره به بررسی شیوه‌های نوبت‌دهی مراکز درمانی در دانشگاه‌ علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، از اجرای شیوه‌های نوبت دهی حضوری، تلفنی و اینترنتی در مراکز درمانی دولتی خبر می‌دهد.
زارع بیان می‌کند: تعداد مراکز درمانی شامل مطب پزشکان و مراکز پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه و مراکز تشخیص طبی، رادیولوژی و… در استان زیاد است؛ اما برخی از بیماران فقط می‌خواهند به پزشکی خاص مراجعه کنند و همین موضوع موجب افزایش زمان انتظار برای ویزیت در برخی از مطب‌های پزشکان شده است.
این مسئول می‌گوید: امکان سوء‌استفاده در هر حرفه و شغلی وجود دارد و نمی‌توان مدعی شد که شیوه نوبت‌دهی منجر به سوء استفاده نشده است.

ضعف سیستم نوبت‌دهی مراکز درمانی استان
استان در حوزه درمان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما سیستم نوبت‌دهی به بیماران یکی از نقایص سیستم درمان استان محسوب می‌شود. مراجعات بیماران برای یک بار ویزیت از سوی پزشک، شاید به بیش از ۳ بار برسد چرا که باید یک بار برای دریافت نوبت، یک بار برای قرار دادن دفترچه در بین نوبت ویزیت و یک بار هم باید برای ویزیت به مطب پزشک مراجعه کنند. نبود سیستم مشخص نوبت‌دهی و پذیرش بیماران خارج از نوبت، زمینه سوء‌استفاده را در برخی از مطب‌های پزشکان فراهم کرده است و به این ترتیب شاهد تلف شدن وقت و حقوق بیماران در مراکز درمانی استان هستیم.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..