گزارشی از نمایشگاه پاییزه در یزد:

نمایشگاه شلوغی که مشتریان یزدی را راضی نکرد/ گرانی موج می زد

برگزاری نمایشگاه پاییزه فروش لوازم‌التحریر، کیف و کفش و پوشاک، تکاپوی زیادی در بین شهروندان یزدی ایجاد کرده است و محل برگزاری نمایشگاه‌های یزد روزهای شلوغ و گرمی را سپری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمثل همیشه، پیدا نکردن جای پارک برای مراجعه به نمایشگاه، شاخصی برای ارزیابی تعداد مخاطبان آن است. وقتی جا برای پارک خودرو پیدا نمی‌شود، یعنی تعداد مراجعان زیاد است. به زحمت و البته با چاشنی شانس و اقبال، جای مناسبی برای پارک خودرو پیدا می‌کنیم.

ورودی نمایشگاه همچون گذشته جولانگاه دستفروشان و وانت‌بارهایی بود که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به قیمت استثنایی عرضه می‌کردند و دور و برشان نیز مانند همیشه، شلوغ است. بعد از ورود به محوطه نمایشگاه، فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها شامل باقلا داغ، پیراشکی، پیتزا لقمه، ذرت و… چشمگیر است و مشتریان آنها نیز بیشتر کودکانی هستند که همراه با والدین برای خرید لوازم‌التحریر، لباس، کیف و کفش و سایر ملزومات رفتن به مدرسه، به نمایشگاه ‌آمده‌اند. سالن نمایشگاه همچون همیشه به شکلی خاص تقسیم بندی شده است. سالن اول مخصوص عرضه مواد غذایی، سالن دوم پوشاک، سالن سوم، کیف و کفش و واحدهای عرضه لوازم‌التحریر نیز در انتهای سالن نمایشگاه ‌قرار دارند.

کیفیت و قیمت مناسب لوازم‌التحریر
نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا مانند همیشه در یزد، شلوغ است، با این تفاوت که خرید مردم از نمایشگاه پاییزه بازگشایی مدارس، به مراتب بیشتر از دیگر نمایشگاه‌های تخصصی است. در بین خریدهای بیشتر شهروندانی که به نمایشگاه‌ مراجعه کرده‌اند، لوازم‌التحریر خودنمایی می‌کند، شاید این نشان دهد که قیمت عرضه یا کیفیت اجناس در نمایشگاه مطلوب است اما کمتر کسی پیدا می‌شود که کیف و کفش بخرد.
«نصرالله آبادیان» یکی از مراجعه‌کنندگان اهل ماهشهر خوزستان است که در طول سفر برای خرید به نمایشگاه پاییزه یزد مراجعه کرده است، او می‌گوید: تفاوت قیمت عرضه بین غرفه‌های مختلف در این نمایشگاه سوال‌برانگیز است. وی می‌افزاید: مداد و دفترچه‌هایی که برای تحصیل فرزندانش از یک غرفه خریداری کرده است پس داده و همان اجناس را به قیمت ارزان‌تر از یک غرفه دیگر تهیه کرده است. این شهروند با تقدیر از فراهم شدن امکان پس دادن یا تعویض اجناس در نمایشگاه، ادامه می‌دهد: کیفیت و قیمت لوازم‌التحریر در نمایشگاه خوب است اما کیف و کفش‌هایی که در نمایشگاه عرضه شده اصلا کیفیت خوبی ندارد.

گران بودن کیف مدارس
یکی از شهروندان یزدی که برای خرید لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندش به نمایشگاه مراجعه کرده است، می‌گوید: قیمت عرضه پوشاک و کیف مدارس در نمایشگاه مناسب نبود. «سمیه احمدی» می‌افزاید: کیف مدرسه کمتر از ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در نمایشگاه وجود نداشت حال آنکه می‌توان با هزینه کمتری از مغازه‌های شهر، کیف مدرسه خریداری کرد.
وی کیفیت کیف‌های ارائه شده در نمایشگاه را نیز مطلوب نمی‌داند و می‌گوید: متاسفانه شرکت کنندگان در نمایشگاه، اجناس درجه یک و با کیفیت را عرضه نمی‌کنند و بیشتر اجناسی که در مغازه مشتری ندارند، در نمایشگاه‌ها وجود دارد. اما یکی از بانوان یزدی که به همراه دخترش به نمایشگاه مراجعه کرده از قیمت و کیفیت اجناس به ویژه لوازم‌التحریر بسیار راضی است.
«منیژه کریمی» می‌گوید: قبل از مراجعه به نمایشگاه قیمت برخی از لوازم مورد نیاز را گرفته بوده و زمانی که برای خرید به نمایشگاه مراجعه کرده، با تخفیف قابل توجه قیمت عرضه اجناس مواجه شده است.

اعتماد به خرید لوازم‌التحریر از نمایشگاه
«مرتضی حسینی» از دانشجویان یزدی نیز با بیان این‌که همیشه لوازم التحریر مورد نیاز برای شروع سال تحصیلی را از نمایشگاه خریداری می‌کند، می‌افزاید: قیمت‌های عرضه اجناس در نمایشگاه شاید با بازار تفاوت زیادی نکند اما تنوع و پیدا کردن حق انتخاب، خرید از نمایشگاه را توجیه می‌کند.
«پریسا پویا» از بانوان یزدی نیز با اشاره به اعتماد خود به کیفیت و قیمت اجناسی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، می‌افزاید: برخی از اجناسی که در نمایشگاه ۵۰ هزار تومان قیمت دارد در بازار شهر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. اما «مژگان دهقان» از دانش‌آموزان یزدی نیز عقیده دارد که کیفیت لوازم‌التحریری که در نمایشگاه عرضه می‌شود، پایین‌تر از مغازه‌های بازار است و اجناس لوکس و زیبا اصلا در نمایشگاه وجود ندارد.
وی می‌افزاید: قیمت‌ها نسبت به کیفیت بد نیست اما قطعا اجناسی که در نمایشگاه عرضه شده است، پاسخگوی همه سلایق نیست و بسیاری از مردم فقط برای تماشا به نمایشگاه مراجعه می‌کنند.

دایر شدن ۲۱۸ غرفه در نمایشگاه
رئیس اتاق اصناف مرکز استان هدف از برگزاری نمایشگاه پاییزه به مناسبت بازگشایی مدارس را عرضه اجناس مورد نیاز مردم با قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد پایین‌تر از قیمت بازار اعلام می‌کند. «محمدمهدی باغستانی» می‌افزاید: این نمایشگاه شامل ۲۱۸ غرفه، از  هفتم تا شانزدهم شهریورماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در سالن شهید قندی یزد برپا شده است. وی ادامه می‌دهد: تمام شرکت‌کنندگان در نمایشگاه دارای معرفی نامه از اتحادیه مربوطه هستند و تلاش شده است که بیشتر تولیدکنندگان به نمایشگاه راه یابند. وی از ارزیابی کارشناسی اجناس قبل از عرضه آن در نمایشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: ۵ تیم بازرسی و نظارت بر فعالیت غرفه‌داران، قیمت و کیفیت اجناسی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، نظارت می‌کنند.
این مسئول درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم نیز می‌گوید: هر ساله در آستانه بازگشایی مدارس، درخواست برای خرید برخی از کالاها افزایش می‌یابد و دولت برای مدیریت عرضه و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها، به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم اقدام می‌کند. وی درباره گرانی قیمت برخی از اقلام ازجمله کیف و کفش در نمایشگاه نیز بیان می‌کند: استان در زمینه تولید برخی از محصولات از جمله کیف و کفش، فعالیتی ندارد و اجناسی که در نمایشگاه عرضه می‌شود از استان‌های دیگر کشور تامین می‌شود و به همین دلیل قیمت عرضه نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است.

گلایه‌های غرفه‌داران
یکی از فروشندگان کیف مدارس نیز از فعالیت دستفروشان در ورودی نمایشگاه گلایه می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه کیف‌های ۲۰ هزار تومانی با بدترین کیفیت در ورودی نمایشگاه در حال عرضه است که مشتری را گمراه می‌کند. «مجید تیموری» در پاسخ به علت گران بودن کیف مدارس در نمایشگاه می‌گوید: قیمت کیف مدارس در بازار عرضه گران‌تر شده است و این ارتباطی به نمایشگاه ندارد. وی از تبلیغات ضعیف برگزاری نمایشگاه انتقاد می‌کند و می‌افزاید: فروش امسال نسبت به سال‌های قبل به مراتب کمتر بوده است.
به گزارش همشهری، یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر اما بازار فروش این محصولات را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: قیمت برخی از لوازم التحریر نسبت به سال قبل کاهش نیز یافته است اما برخی غرفه‌ها در حال فروش اجناس به قیمت بالاتری هستند. «سیدمجتبی طباطبایی» می‌گوید: مردم یزد به دنبال خرید لوازم‌التحریر با‌کیفیت هستند و زمان مراجعه به غرفه نیز قبل از پرسیدن قیمت، درباره کیفیت سوال می‌کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..