با ارائه 11 بسته جدید خدمات سلامت به شهروندان یزدی:

تلاش برای افزایش تحرک و نشاط اجتماعی یزدیها

11 بسته جدید سلامت از اواخر شهریور امسال در 4‌گروه مختلف جمعیتی به شهروندان یزدی ارائه خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزارائه خدمات بهداشتی به شهروندان یزدی در قالب بسته‌های حمایتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دنبال می‌شود و کارشناسان سلامت نیز با مشارکت در این طرح، سلامت شهروندان را بررسی خواهند کرد.


تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برای ارتقای سطح سلامت شهروندان یزدی گفت: برای ارتقای مطلوب سطح سلامت استان و جلب توجه و مشارکت مردم برای بها دادن به مقوله سلامت، ۱۱‌بسته سلامت از اواخر شهریور ماه امسال به شهروندان ارائه خواهد شد.
«محمدحسن لطفی» ادامه داد: برای ارائه این خدمات، هر کارشناس سلامت، ۲۵۰۰ بیمار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و بعد از انجام پایش مطلوب، برای بیماران پرونده الکترونیکی تشکیل خواهد داد.
وی افزود: افراد جامعه برای دریافت این بسته‌های سلامت در ۴ گروه مختلف برای بررسی و پایش سلامت تقسیم می‌شوند و کارشناس مراقب سلامت، هر ۳ ماه یک‌بار با تماس با این افراد، سلامت آنها را بررسی خواهد کرد.
به گفته این مسئول، این گروه‌ها شامل بسته‌های مراقبتی مادر و کودک، بسته بیماری‌های غیرواگیر و واگیردار، بسته امور تغذیه، بسته امور نوجوانان و جوانان است که با اولویت بسته‌های بیماری‌های واگیردار، مادر و کودک و تغذیه مشمول اجرای طرح خواهند شد.
لطفی ادامه داد: در اجرای این طرح، پرونده الکترونیک سلامت برای طی مراحل اجرا شامل تشخیص، درمان و تهیه دارو تشکیل خواهد شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان، همه اطلاعات افراد را جمع‌آوری کرده و برای افزایش کیفیت درمان در اختیار پزشک مربوط، داروخانه، بیمارستان و حتی وزارت بهداشت قرار خواهد داد.
وی با اشاره به روند افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در استان گفت: ۶ طرح تحقیقاتی برای پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در استان در دست اقدام است چرا که میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در استان یک هشدار جدی محسوب می‌شود.
لطفی افزود: سرانه مصرف نمک بین شهروندان یزدی ۲ برابر حد استاندارد است و این وضعیت به افزایش ابتلای مردم استان به بیماری پرفشاری خون در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۷۰ سال منجر شده است.

افزایش مرگ میر در سوانح رانندگی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، از افزایش مرگ و میر جوانان در سوانح رانندگی خبر داد و گفت: متاسفانه این مرگ و میرها در استان به ویژه در گروه عابران پیاده و راکبان موتوسیکلت رو به افزایش است.
وی علت اصلی افزایش آمار تصادفات را تعداد بیش از حد موتوسیکلت‌ها و سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه عنوان کرد و افزود: نتیجه این تصادفات افزایش مرگ و میر و همچنین افزایش آمار معلولان جامعه است.
لطفی با بیان این‌که استان جزو ۳ استان پرحادثه کشور است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با همکاری نیروی انتظامی، شورای ترافیک، شهرداری و سایر دستگاه‌ها در حال تدوین طرحی برای کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات است.
به گفته این مسئول، یکی دیگر از مباحثی که سلامت شهروندان یزدی را تحت‌الشعاع قرار داده، سرانه بالای مصرف قند در استان است.
وی افزود: کنترل مصرف مواد قندی و شیرینی بسیار ضروری است و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تحقیق و مطالعه، ماده‌ای بهتر را برای جایگزینی قند مصرفی در قنادی‌ها و صنف شیرینی استان در نظر گرفته است تا به این ترتیب جلوی افزایش آمار مبتلایان به بیماری دیابت گرفته شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: متاسفانه آمارها حاکی است که ۲۳ درصد مردم کشور و استان از اختلالات روانی رنج می‌برند و استرس و اعتیاد در استان رو به افزایش است.
وی افزود: با توجه به اهمیت سلامت روان، سندی برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات پیشگیرانه در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تدوین شده و به تایید شورای سلامت استان نیز رسیده است.
این مسئول ادامه داد: یک کارگروه اجرایی برای اجرا و تدوین این برنامه در حال شکل‌گیری است و به مباحث مختلف از جمله فرهنگ‌سازی و آموزش خواهد پرداخت.

تلاش برای افزایش تحرک و نشاط اجتماعی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، با بیان اینکه مردم یزد بی‌تحرک و چاق شده‌اند، ادامه داد: ۵۰ درصد از شهروندان یزدی به دلیل شرایط اقلیمی‌ استان و کمبود نشاط و پویایی، کم‌تحرک هستند و خطر ابتلای آنها به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری دیابت بیشتر شده است.
به گزارش همشهری،وی اظهار امیدواری کرد با تدوین برنامه‌های درون بخشی و بین‌بخشی شاهد تعامل دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، شورای شهر، اداره کل ورزش و جوانان و سایر نهادها برای پویایی و نشاط مردم جامعه باشیم.

تمرکز و همت برای اجرای بسته‌های سلامت
«محمدحسن لطفی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تلاش همه مسئولان دانشگاه بر ارائه مطلوب بسته‌های سلامت به شهروندان متمرکز شده است.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..